Pátrání po vrahovi za časů Jana Lucemburského

recenze, , 31.07.2018
Zločin na Zlenicích hradě L. P. 1318
Na hradě Zlenicích se scházejí rozhádaní čeští šlechtici, aby s místním pánem urovnali spory a uhradili mu škody vzniklé drancováním. Ráno po vyhroceném jednání jej však naleznou mrtvého. Původní domněnka, že šlo o sebevraždu, rychle bere za své. Na hradě řádil vrah. Kdo ale vrazil velmožovi do srdce osudnou dýku a jak pak mohl zmizet ze zamčené komnaty?
Za první historickou detektivku je všeobecně považován román Agathy Christie Nakonec přijde smrt z roku 1944. Již o čtyři roky dříve však začal časopisecky vycházet příběh na pokračování Zločin na Zlenicích hradě L. P. 1318. Jeho autor Radovan Šimáček jej v šedesátých letech upravil tak, aby mohl vyjít v edici dobrodružné literatury pro mládež. Následovaly i televizní a rozhlasové adaptace. Nyní přichází poprvé na trh i jako osmihodinová audiokniha. Příběh, v němž se mladý Petr Ptáček snaží dokázat nevinu svého přítele Jana ze Zlenic, obviněného z otcovraždy, vypráví herec Pavel Soukup.

Pod hlavičkou Radioservisu se audiokniha dočkala efektního přebalu, vycházejícího z nedávného knižního vydání nakladatelství Vyšehrad. Za poutavým obalem se ovšem skrývá ještě poutavější vyprávění, plné intrik, úskoků a krvavých mordů. Autor se do svého příběhu snažil zakomponovat co nejvíce z dobových reálií, většina postav skutečně v té době v Posázaví žila. Román však i přes četné historické odbočky a vsuvky zůstává především napínavým a dobrodružným čtením. Setkáme se tu proto nejen se sečtělým kronikářem Dalimilem, ale i tajemným žebravým mnichem či záhadným černým kocourem. To vše za doprovodu dobové středověké muziky, která od sebe dělí jednotlivé stopy nahrávky.

Stěžejním nosným prvkem nahrávky je však samotný hlas interpreta. Pavel Soukup se pod vedením režiséra Hynka Pekárka mění v barda, vyprávějícího spletitý příběh, v němž podezření ulpívá na všech zúčastněných a jen za pomoci logiky se postupně podaří pátrání dovést až do konce. Hereckých příležitostí skýtá text dostatek, od horlivého Petra Ptáčka, lstivého Beneše z Konopiště až po zlostného Ctibora z Kožlí, a Pavel Soukup si s nimi beze zbytku poradil. Jeho hlas se k historickým a detektivním příběhům perfektně hodí, protože se kromě potřebné atmosféry postará i o správné tempo. Nezalekne se ani občas trochu krkolomných, dnes již nepoužívaných, dobových výrazů či jmen. Kromě několika málo míst, kdy se možná vinou horlivého střihu vytratila mezera mezi dvěma samostatnými větami, se dá audioknize vytknout snad už jen to, že na jejím začátku nezazní ani její název, ani jméno autora, díky čemuž působí start poněkud ukvapeně. Výměnou za přimhouření očí nad těmito drobnostmi však dostane posluchač mnohahodinový poslech vrchovatě naplněný romantickým duchem středověkých dobrodružství, okořeněný kvalitním hereckým přednesem.

Pokud jste si oblíbili historické detektivky třeba od Vlastimila Vondrušky, neváhejte si poslechnout ani Zločin na Zlenicích hradě. Jeho vyšetřovatel Petr Ptáček svého kolegu Oldřicha z Chlumu dokonce v mnohém překonává. O tom, že záhada zamčeného pokoje na zlenickém hradě nezestárla ani po několika desítkách let, vás navíc teď díky nové audioknize může svým charakteristicky zabarveným hlasem přesvědčit herec Pavel Soukup.