Zpět

Znamenitá mrtvola se znamenitě poslouchá

recenze, , 27.03.2023
Znamenitá mrtvola
Debut argentinské spisovatelky Agustiny Bazterricy s názvem Znamenitá mrtvola se po celém světě setkává s rozporuplnými reakcemi. K tomuto dystopickému románu se vážou takové přívlastky jako „šokující“, „nechutný“, „kontroverzní“, „úchylný“ nebo „zvrácený“. Navzdory tomu – nebo možná právě proto – si prvotina v roce 2017 odnesla vítězství v prestižní literární soutěži Clarín. 
V Česku vyšel titul v loňském roce a okamžitě vzbudil mezi čtenáři velký zájem. Bylo tedy jasné, že audiokniha na sebe nenechá dlouho čekat. Románu se nakonec chopilo nakladatelství OneHotBook a spolu s vypravěčem Jakubem Gottwaldem jí dali trochu nový kabát.

Znamenitá mrtvola vypráví o světě, ve kterém se šíří virus, který napadá jenom zvířata. Lidé se tak musejí vzdát masa, pokud nechtějí, aby se záhadná nová choroba přenesla i na ně. Jako alternativa se, zpočátku ilegálně a posléze i pod patronátem vlády, začíná prodávat nové, takzvané speciální maso. Jatka se plní lidmi, kteří jsou určeni za potravu, organizují se lovecké revíry pro zbohatlíky, jako největší pochoutka se prodávají oči i balené ruce. Jak dlouho ale tato znamenitá mrtvola bude ostatním chutnat?
 
I když základní premisa hodně trpí logickými dírami a celkově kniha trochu zavání vegetariánskou a veganskou agitkou, nápad je bezpochyby originální, popisy jednotlivých praktik velmi barvité, nastolené otázky a problematika zajímavé. Knize však chybí výraznější dramatický oblouk. Základní dějová linka je velmi jednoduchá a slouží jenom k tomu, aby na její kostře vznikala jakási úvaha o stavu a morálce popisovaného světa.
 
Interpret Jakub Gottwald se snaží ve svém projevu zachovávat všechny atributy předlohy. A daří se mu to. U jiné knihy by se jeho odtažitý, chladný přístup dal kritizovat, tady je ale na místě. Hlavní hrdina je člověk, který se přizpůsobil novému řádu, vnitřně ale trpí a skutečné emoce musí skrývat. Gottwald skvěle vystihuje jeho apatii, s jakou přistupuje ke své práci na jatkách, ale i bolest, kterou si nese z minulosti, strach, odpor a zároveň naději, kterou objevuje s novou osobou ve svém životě.
 

Vynikající a zároveň velmi nepříjemné jsou scény z jatek. Narátor je na jedné straně popisuje velmi nezúčastněně, podobně jako by dnes člověk mluvil o porážce krav, ale právě tento přístup spolu s vědomím, že se celou dobu mluví o lidech, vzbuzuje nefalšovanou hrůzu a odpor. Napětí se zde buduje spíš v pozadí než explicitně, Jakub Gottwald ho dokáže vetkat do každé své věty. Tím se mu daří vybudovat autentickou atmosféru světa, ve kterém nikdo nechce žít. Hrozbu posluchač cítí i při něžných, romantických popisech, byť velmi matně, ale pořád přítomnou.
 
Na neklidu posluchači přidává i kakofonická směs zvuků, kytarových riffů a skřípění. To všechno se zařezává nejenom do ucha, ale i přímo do nervů, a podtrhuje dějiště jednotlivých obrazů.
 
Pokud se o románu Znamenitá mrtvola říká, že není určen pro slabé povahy, u audioknihy je tato poznámka namístě dvojnásobně. Jakub Gottwald odvedl velmi slušnou práci, ve spojení se šikovnou režií Víta Maloty a pozoruhodnou zvukovou složkou vzniklo sice odporné a znepokojující, ale zároveň fascinující dílo.