Znáte svůj největší dar?

recenze, Andrea Morkusová, 08.06.2021
Agnes a Zakázaná hora
Nebývá moc časté, aby nás tituly určené dětským čtenářům zavedly kromě fantastických vnějších světů i do tajemných zákoutí lidské duše a oblasti osobního rozvoje. Veronice Hurdové se to v knize Agnes a Zakázaná hora povedlo na jedničku. Její nenucený příběh plný idylických obrazů i nečekaných zvratů plyne tak přirozeně, že si možná ani nevšimnete, jak dlouhou cestu k poznání toho, co je v životě opravdu důležité jste společně s hlavní hrdinkou ušli. A nezáleží na tom, jestli je vám 11 nebo 90 let.
Novinka audioknižního vydavatelství OneHotBook vás hlasem zkušené herečky a vypravěčky Veroniky Khek Kubařové přenese do stromové vesnice imaginárního pralesního kmene Magrejů, v němž žije i jedenáctiletá Agnes. V jejím dosud relativně poklidném životě narůstají první vážné obavy a strachy z budoucnosti – neobjeví-li do roka svůj jedinečný dar, který bude sloužit celému kmeni, změní se v den svých dvanáctých narozenin jednou provždy v bytost zvanou Stín. Agnes se proto pevně rozhodne, že se to za žádnou cenu nesmí stát.

Ačkoliv by příběhu možná slušel větší počet interpretů, kteří by jednotlivé postavy více odlišili, najdete v něm všehovšudy dva. Většinu vypravěčské práce zastává právě Veronika Kubařová, která podává velmi příjemný a často i obdivuhodný výkon. Škála postav, které mluví, je opravdu pestrá – od hlavní hrdinky a jejího nejlepšího přítele přes jednotlivé Magreje, šamana či ochočenou koalu až po nenasytnou obludu a pisklavé hlasy malých bytostí žijících na jedné z úrovní Zakázané hory, jejichž skřípavý projev vám možná, asi jako jediný z celé audioknihy, bude trochu lézt na nervy. Každá z postav má své tempo, barvu hlasu i energii, takže posluchači zbývá jen obdivovat, jak rychle mezi nimi dokáže interpretka přecházet.

Díky audioknižnímu zpracování a relativně podrobným, ale zároveň svižným popisům prostředí se navíc lehce přenesete do své vlastní fantazie, která vám zanedlouho naservíruje barevné obrazy domorodé vesnice, bezstarostných dětských her, pralesního společenství i strastiplné cesty na vrchol hory plné nebezpečí a výzev. Do děje vás vtáhne i nenásilná hudba, jež však pouze tu a tam jemně dokresluje atmosféru příběhu nebo značí předěly jednotlivých kapitol. Občas je hrozivá, nejčastěji v ní ale rozpoznáte zvuky pralesa, tóny domorodých nástrojů, hlasy ptáků, údery táborových bubnů či tleskání bezpočtu rukou.

Jedním z neoddiskutovatelných vrcholů celé audioknihy je tajemný a charismatický hlas nadpřirozeného strážce Gorma v podání druhého z interpretů, Hynka Čermáka. Ten postavu ducha hory vystihl natolik skvěle, že si možná stejně jako já budete přát, aby byl mnohem výmluvnější a vy jste mohli jeho hlasu naslouchat alespoň o trochu déle. Malým kazem na kráse je fakt, že právě jeho party jsou v audioknize vždy o poznání tišší, než hlasy ostatních postav.

Spolu s Gormem do knihy vstupuje i její neobvyklá interaktivní rovina. Strážce hory se obrací přímo na posluchače, které skrze návodné otázky zapojí přímo do děje. V okamžiku vstupu na Zakázanou horu se tak spolu s Agnes můžete vydat nejen na nebezpečnou cestu vedoucí k jejímu vrcholu, ale především na cestu objevení sama sebe a toho, co je v životě opravdu důležité. Chcete-li poctivě přemýšlet, raději si audioknihu v těchto okamžicích na chvíli stopněte. Hudba vymezující čas vašich myšlenek po Gormových otázkách je totiž dosti rychlá a rytmická a paradoxně může vaše rozjímání spíše trochu rušit.

Díky humoru, nečekaným zvratům, množství hlubokých okamžiků i zvláštní laskavé poetice, která přímo sálá i z neobvyklé úvodní ilustrace Alishy Zalesak, vás příběh velmi brzy pohltí a vy si nebudete jistí, zda ho chcete co nejrychleji doposlouchat a dozvědět se konec, nebo si máte přát, aby ještě hodně dlouho neskončil. Ať tak či tak, určitě se k němu budete i se svými dětmi velmi rádi vracet i za několik let.