Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Vegetariánka

Vegetariánka
Vegetariánka

Jonghje se jednoho dne probudí z krvavé noční můry a její život se začne dramaticky měnit. Ze všeho nejdřív přestane jíst maso. Ovšem v zatvrzele patriarchální společnosti představuje její náhlé vegetariánství a zejména neoblomný postoj, s jakým se vzepře svému muži i rodině, pro její okolí ohromný šok. Jak ale události nakonec ovlivní nejen samotnou Jonghje, ale i jejího agresivního manžela, pasivní sestru Inhje a švagra, který po novopečené vegetariánce palčivě touží?

Příběh ženy, která se rozhodla vzepřít panujícím konvencím, je vyprávěn v několika perspektivách, které posluchačovu sluchu zprostředkují čtyři interpreti. „Když jsme vybírali představitele čtyř vypravěčů, snažili jsme se stavět na kontrastech. O ztvárnění hlavní postavy, jejíž part se pohybuje výhradně ve snové rovině, jsme požádali herečku Martinu Krátkou, která má nádherný hlas a velmi citlivý a zároveň plastický projev. Její manžel měl naopak působit tak trochu jako ,arogantní blb‘. On sám se totiž hned na začátku charakterizuje takto: ,Nerozčiloval ji ani můj vystouplý pupek, který mi začal růst už před třicítkou, ani vyzáblé nohy a předloktí, na kterých se mi přes veškeré úsilí nepodařilo vytvarovat svaly, ani malý penis, který byl skrytým zdrojem mého komplexu méněcennosti.‘ Vybrali jsme Filipa Kaňkovského a hned na začátku natáčení jsem se mu za tuto typovou volbu omluvila,“ směje se Jitka Škápíková, kmenová režisérka vydavatelství OneHotBook, která měla titul Vegetariánka na starosti. A dodává: „V kontrastu k němu stojí švagr vegetariánky, charismatický umělec s velkým osobním kouzlem. Takový člověk by měl mít hluboký, sametový a sexy hlas. Kdo jiný ho mohl ztvárnit než Marek Holý? A když jsme u těch kontrastů, Zdeňka Žádníková Volencová jako hodná a obětavá starší sestra interpretuje poslední třetinu textu coby zrcadlový obraz vegetariánky, která se rozplývá v impresivních obrazech. Snad si posluchači tento kvartet hereckých kreací užijí stejně, jako jsme si ho užívali při natáčení.“
 

„Vegetariánka se mi zalíbila na první čtení. Je to nevšední text, má velmi osobitou poetiku, křehkost i značnou bizarnost. Navíc měl štěstí na dobrý překlad. Text jsem hltala fascinovaně od jednoho surreálného obrazu ke druhému. A po přečtení mi zůstal silný zážitek, který se těžko popisuje slovy, a který ještě navíc umocňuje vhled do jiné kultury. Pokud čekáte racionální úvahy na téma, zda jíst či nejíst maso, sáhněte raději po něčem jiném. Ve Vegetariánce totiž najdete mnohem víc. Vegetariánka je v prvé řadě několikanásobná metafora. Pro mě je to v prvé řadě metafora tragédie člověka, který se chce odlišovat v totalitní společnosti. Ale pokud se necháte textem vtáhnout, budete odkrývat další a další roviny a vrstvy a budete si to užívat,“ popisuje svůj osobní pohled na příběh režisérka Jitka Škápíková. Herečka Zdeňka Žádníková Volencová k tomu doplňuje: „Při četbě se mi vybavil text s názvem Čtyři dohody o tom, jak na stejnou situaci nahlížejí různé osoby, jež jsou součástí společného příběhu, který ukazuje, že to, co je pro jednoho utrpením, může být pro druhého vysvobozením. Opět jsem se přesvědčila, že zůstávat žít v iluzích nebo vztahových provizoriích je pro lidskou duši nezdravé a vysilující.“ 

A jak každá z narátorek vnímala „svoji“ postavu? „Připadalo mi, že je to velmi subtilní bytost, s velmi imaginativními představami, které jsou hodně syrové – jsou to takové zvláštně kruté obrazy. Jako kdyby to byla žena, kterou honí vlastní sny,“ charakterizovala Jonghje herečka Martina Krátká. Její sestru Inhje ztvárnila Zdeňka Žádníková Volencová, která o roli prohlásila: „Bavila mě právě proto, že její povaha se diametrálně liší od té mé. Jediné, co máme společného, je asi praktická stránka péče o druhé. Vzhledem k počtu svých dětí dělám velmi často různé svačinky, balím a vybaluji batohy, hasím teploty, prostě starám se… ale na rozdíl od ,své‘ hrdinky tím nijak netrpím. Naopak mě velmi iritovala její až absolutní odevzdanost osudu, snaha o nepřekročení hranice svého stínu… Já už bych na jejím místě bojovala a rvala se o změnu. Nejobtížnější a zároveň nejzajímavější pro mne bylo ,najít‘ hlas těch několika postav tak, aby souzněly s textem a významem. A zároveň za pomoci režisérky korigovat míru exprese u vypjatých vnitřních monologů a snů. Prostě abych to ,nepřeťápla‘ a vydržely mikrofony i bubínky posluchačů.“

Nahrávku doprovází původní hudba, v níž akordy piana vyrývají sevřené a utlumené melodie v souhře s melancholickou příčnou flétnou, prolínají se éterem s elektronickým ambientem a naléhavost zdůrazňují údery do činelů. Jednotlivé kapitoly a části příběhu oddělují švitořivě vysoké tóny pádících kladívek piana, které chvatně dobíhají zadýchané struny korejské kajagumy. Jinde už doznívají samotné a pak rozvibrované, o poznání temnější, prosakují v bezkrevném rytmu pentatonickou stupnicí a nakonec postupně odkapávají v indiferentní zvukový šum.

banner 1200x150
6:18 h
2018
OneHotBook
OneHotBook
AK206
Společenská próza

Ze stejného žánru

Nová audiokniha Michala Viewegha dostala název podle jedné ze třinácti povídek, která je i povídkou finální. Autor v nich svou oblíbenou postavu – Oskara – vystavuje kritickým životním momentům: manželskému stereotypu či nevěrám, ale také skoro jisté smrti. Stárnoucí hrdina ji sice přežije, ovšem záhy se ocitne ve víru těžkých následků. Jedním z nich je rozvod…
Nová Gumpova cesta začne přesně tam, kde ta předchozí skončila. Se svým milovaným Béďou Kozím Bobkem projdou příběhem, který už jim dávno předtím napsaly hvězdy. Audiokniha pro všechny, kteří dokážou číst ze psích očí, ale i pro ty, kteří to zatím neumějí nebo nevěří, že je to možné.
Jeden z nejsilnějších příběhů české emigrace. Románové zpracování životních osudů světoznámé modelky Pavlíny Pořízkové a jejích neuvěřitelně statečných rodičů, které v boji o vlastní dítě nezastaví ani ruské tanky.
Masadži Išikawa, po otci Korejec, po matce Japonec, strávil celý svůj život s pocitem, že nemá vlast. Když mu bylo třináct, celá rodina byla repatriována z Japonska do KLDR. Otce zlákaly sliby o řadě pracovních příležitostí, bezplatném vzdělání a lepším společenském postavení.

Od stejného vydavatele

Harry Hole se vrací a to doslova. Po třech letech strávených v Hong Kongu přilétá zpět do Norska, aby se ujal téměř uzavřené vraždy mezi feťáky – údajným pachatelem má totiž být Oleg, potomek jeho femme fatale Ráchel, kterého měl rád jako vlastního syna. Případ je však složitější, než se na první pohled zdálo, a…
Toto je volání o pomoc z těžařské lodi Červený trpaslík. Posádka zahynula v důsledku ozáření, přežil jen David Lister, který byl v době nehody ve stavu nevědomí… Jenže to už z televize znáte. Neznáte ale hloubku průšvihu, který Listera v kosmické řiti jménem Mimas na osudný koráb zavlekl, natož příčinu toho, proč zde před třemi…
Jane, Madeline a Celeste. Zakřiknutá mladá samoživitelka, podruhé vdaná zasloužilá matka a věčně zasněná místní kráska. Tři ženy, které by snad nemohly být rozdílnější, a přesto se z nich staly nerozlučné kamarádky.
„Vždycky jsem se tě chtěl zeptat na to dračí tetování..“ zmíní jednoho dne Holger Palmgren, který získal dokumenty vrhající nové světlo na bezpráví, jež Lisbeth Salanderová zažila v dětství. Dotazovaná si v té době odpykává kratší trest v ženské věznici Flodberga a směřuje k nevyhnutelnému konfliktu se spoluvězeňkyněmi. Požádá tedy Mikaela Blomkvista, aby jí pomohl…
Přejít nahoru