Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Vyhnání Gerty Schnirch

Vyhnání Gerty Schnirch
Vyhnání Gerty Schnirch

Silná výpověď ověnčená cenou čtenářů Magnesia litera a nominovaná na Cenu Josefa Škvoreckého, Magnesii Literu za prózu i  Cenu Jiřího Ortena se v procítěném podání herečky Vilmy Cibulkové zaryje pod kůži.

„Po výborném přijetí audio verze bestselleru Žítkovské bohyně jsme se rozhodli zpracovat také dosti náročnou ‚Gertu Schnirch‘. Osudy dívky poznamenané nejprve rozpory v rodině s českou matkou a německým otcem, pak událostmi 2. světové války a zejména následným divokým odsunem, která nakonec žije v komunistickém režimu, zkrátka nemohou člověka nezasáhnout. S Vilmou Cibulkovou jsme natáčeli dva měsíce,“ uvedl Martin Pilař z vydavatelství OneHotBook.

Příběh děvčete „dvojí krve“ začíná nevinně na hodinách kreslení s kamarádkou Janinkou a s příchodem nacismu potemňuje stejně, jako postava násilnického otce, jemuž nástup fašismu vlije energii do žil. Neblahé následky nese Gerta ještě před koncem války, který je pro ni začátkem nového pekla. Uplatňování principu kolektivní viny na těch, kteří byli po ruce, se se v sugestivním líčení pohořelického pochodu smrti, jímž vygradoval divoký odsun Němců z Brna, doslova zhmotňuje před očima. Gerta se však i přes hrůzné zážitky rozhodne Československo, jež považuje za svůj domov, neopustit. Dočasný azyl nalézá ve vsi Perná pod Pálavskými vrchy, odkud ji nakonec vyžene násilná kolektivizace novými usedlíky, kteří nedávno nabyté k půdě ani krajině nemají žádný vztah. „Němci, kteří tu po válce zůstali, bojovali s nepochopením až do konce svých životů. Trauma je ovlivnilo skutečně napořád a  svůj původ měli zanesený i v kádrových posudcích. Jejich neštěstí pak pokračovalo tím, že svou zkušenost nemohli a nechtěli sdílet s druhou generací, se svými dětmi,“ líčí bezvýchodnou situaci lidí, kteří se stali předobrazem pro její protagonisty autorka Kateřina Tučková.
 

Převyprávění knihy se ujala Vilma Cibulková, jejíž nakřáplý hlas výtečně rezonuje s trpkou životní zkušeností, kterou hrdinka musí projít, a následnou fatální únavou, jež ji zažene do pasti rezignace. Dokonale zprostředkovává každé zaváhání, chvilkové okamžiky radostné naděje, všechna bolestná procitnutí, hrůzné zážitky i fatální zvraty. Její mimovolné povzdechy předznamenávají budoucí tragiku děje a její projev kongeniálně kopíruje dynamiku textu. „Nejhorší pro mě bylo uchovat si při čtení nadhled. Jelikož jsem silně empatický člověk, hned se začnu vžívat jak do postavy Gerty, tak do ostatních figur, které se nacházejí v náročných situacích. Pohořelický pochod, nálety, všechno… Ve chvíli, kdy si představím nálet a úprk, samozřejmě zrychlím i řeč a dostanu se do té šílené pasti, že se mě to týká stejně jako Gerty,“ vypráví Vilma Cibulková o svém procítění díla. A dodává: „Pro mě je to v jistém smyslu srdeční záležitost, protože pocházím z pohraničí, ze Sudet. Měla jsem také příležitost točit o podobných tématech filmy podle předloh Vladimíra Körnera. S touhle látkou už žiji několik let a znova se mi tak otvírá i moje dětství. Mám tudíž pocit, že spousta úvah i vnitřních pocitů Gerty se dotýká mě osobně; až mi někdy připadá, že jsem tu dobu snad i žila. Ale možná je to i tím, že jsem dřív bydlela v domě, ze kterého třeba byla nějaká Gerta stejným způsobem vyhnána, odsunuta.“ Audioknihu v režii Jitky Škápíkové doprovází náladové klavírní předehry a intermezza, jejichž dramatické i dojemné tóny vtahují posluchače do intenzivní blízkosti Gertina nezapomenutelně nešťastného údělu.

text: OneHotBook
15:45 h
2013
OneHotBook
AK020

Další tvorba autora

Kolik tváří mají pražské zločiny, záhady a tajemství? Čtrnáct českých autorů přijalo výzvu nabídnout na tuto otázku odpověď a navázat tak na bohatou tradici kriminálních a tajemných příběhů s pražskými náměty - čtrnáct herců přijalo hozenou rukavici a vypráví jejich povídky s detektivní či mysteriózní zápletkou tak, že budete špicovat uši.
Myšlenka udělat knihu příběhů vytvořených na základě novinových článků z druhé poloviny devatenáctého století není moje. Svěřil mi ji v pivním baru Na Stojáka historik Michal Konečný. Já mám akorát v Bronxu už víc než deset let své pracovní studio a vydávám knížky. Nakladatelství Host sídlí v této divoké a zajímavé městské části dokonce už…
Lena Lagnerová přijela do kláštera v Bílé Vodě hledat útočiště před bolestnými vzpomínkami. Namísto očekávaného klidu ji však ve zchátralém konventu čekají intriky, pomluvy a útoky, jejichž terčem je hrstka řeholnic z řádu Panen Anežky České v čele s obětavou, ale nepoddajnou sestrou Evaristou. Co je to však proti útlaku, jemuž byly spolu se stovkami…

Ze stejného žánru

McEwanův příběh jedné svatební noci z počátku šedesátých let, zasazený do krásného prostředí na pobřeží jižní Anglie, nabízí hluboké zamyšlení nad dobovou podmíněností lidského chování, citů i vztahů. Děj se odehrává v časech, kdy v ovzduší rezonují naděje nadcházejícího svobodomyslného desetiletí i první písně Beatles, proslýchá se cosi o americkém vynálezu v podobě antikoncepční pilulky,…
Lidé přicházejí, pachtí se a odcházejí, ale domy zůstávají. A naděje s nimi. Barokní dům v Dolní ulici kousíček pod náměstím se ujal role vypravěče ságy o nenápadných velikánech, kteří zvelebovali bramborářské maloměsto uprostřed Česka.
Buďte ve střehu a kryjte se. Tahle mozaika ze současného Finska útočí direktem na srdce i na bránici! Samiho tlačí čas. Táhne mu na čtyřicet, rád by se usadil a stal se otcem, jenže najít budoucí matku svých dětí se mu jaksi stále nedaří.

Od stejného vydavatele

V garáži na opuštěné křižovatce padesát kilometrů za Paříží leží mrtvola, jenže podezřelý se ne a ne přiznat. Tenhle Švéd je vůbec podivín –  svou sestru Elsu zamyká ve dne v noci v jejím pokoji a nepouští ji z domu.. Maigret tak se ocitá v nečekaném pokušení, protože osamělá žena na něj působí záhadně a…
Pytláci Ruda Aksamit a Vašek Kala, kteří v panice zabijí hajného, se vydávají na útěk před spravedlností i před vlastním svědomím. Obklopeni lesem jsou nejprve opojeni volností, nezměrnou krásou a silou přírody, ale postupně je začnou pronásledovat výčitky a situace je pudí k páchání dalších zločinů. Když pro ně les přestane být přátelským útočištěm, propadnou…
Pokud nedokážeme svým dcerám předat příběhy o svých chybách, hrozí, že je budou opakovat. Ale jsou to vůbec chyby, když ničeho nelitujeme? Magdaléna, Libuše i Eva vyrůstají bez otce. Magdaléna zažila nacistickou okupaci, Libušino kolektivizací rámované dětství končí za okupace vojsky Varšavské smlouvy, Eva je dítětem normalizace.
Ve zbídačelém Londýně na území superstátu Oceánie se v dubnu 1984 úředník Ministerstva pravdy Winston Smith přiměje vzepřít. Už se mu zajídají pěstěná stádnost i technika normopsychu, využívané coby hráz proti občanskému vzdoru. Pochyby začne potají svěřovat deníku i přesto, že každý pohyb v téhle chmurné zemi monitorují telestěny Velkého bratra.
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Vyrůstala v jihomoravské vesnici Moutnice, která zůstala téměř nezasažena minulým režimem a udržela si silné sepětí s církví, hospodářským životem i přírodou. Toto prostředí se stalo zásadním inspiračním zdrojem pro Kateřininu tvorbu a je i neopomenutelnou součástí knihy Vyhnání Gerty Schnirch.
Přejít nahoru