Olomoucký rodák Michal Bureš absolvoval zdejší Slovanské gymnázium a vystudoval obor rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, kde ho učili velké rozhlasové osobnosti Antonín Přidal a Josef Veselý. V roce 1994 začal pracovat v Rozhlase, kde se spolu s řadou dalších osobností, zejména s dramaturgem Janem Sulovským, zasloužil o obnovení tradice mluveného slova v olomouckém studiu.
Natočil zde řadu her, seriálů či dokumentů, s bohemistou a literárním vědcem z olomoucké univerzity Petrem Hanuškou stál za pořadem mapujícím současnou českou literaturu Setkání s literaturou. Učil na JAMU, kde s Markem Horoščákem vedl seminář Rozhlasová hra a její režie a již řadu let je jeho jméno zárukou vrcholných zážitků pro posluchače audioknih. Patří mimo jiné ke kmenovým režisérům vydavatelství OneHotBook a jím režírované tituly pravidelně bodují v odborné anketě audiokniha roku – v posledních třech ročnících zaznamenal hned dvě vítězství s Vlastním životopisem Agathy Christie a Kmotrem!
Vlastní životopis královny zločinu natočil s herečkou Alenou Vránovou v nelehkých podmínkách covidových restrikcí, často u herečky doma, a byla z toho fantastická audiokniha, která vtipné vzpomínky ikonické autorky posouvá do dalších dimenzí a která doslova láká k opakovanému poslechu a zakládání si vybraných pasáží.
Dalšího mimořádného interpreta Oldřicha Kaisera našel pro předlohu slavného Coppolova filmu, román Kmotr amerického autora s italskými kořeny Maria Puza. „Jsem přesvědčen, že tak jako po osmdesáti letech stále posloucháme Werichova Švejka, po šedesáti Filipovského Bylo nás pět nebo po třiceti Adamírův Lidský faktor, budou lidé i za desítky let poslouchat Kaiserova – a Burešova – Kmotra, “ napsal k tomu člen poroty a redaktor webu Naposlech Marek Tarnovský.
Seznam audioknih, kterým Michal Bureš pomohl na svět, a které jsou zároveň výjimečné, by byl mimořádně dlouhý – série Henninga Mankella s komisařem Wallanderem a Jiřím Vyorálkem, poirotovky Agathy Christie s Lukášem Hlavicou, Deaverova série s Lincolnem Rhymem a Janem Vondráčkem, Volker Kutscher a jeho Gereon Rath načtený Janem Teplým ml. či medvědínská trilogie Frederika Backmana v interpretaci Pavla Soukupa asi hovoří za vše.
A tak si na závěr dovolíme doporučit tři, které máme v redakci prostě a jednoduše rádi.
Román Vražda potřebuje reklamu Dorothy L. Sayersové patří ke klasickým detektivním textům. Lord Petr, autorčin excentrický detektiv, nastoupí pod falešným jménem do reklamní agentury, aby zde vyřešil záhadné úmrtí reklamního textaře. Čte Otakar Brousek ml.
Návrat Krále Šumavy, životopisný román o převaděči Josefu Hasilovi, který motal hlavy komunistickým pohraničníkům a estébákům, napsal svým typickým květnatě bohatým jazykem šumavský učitel a spisovatel David Jan Žák a coby interpreta této nádherné předlohy Bureš zvolil Ondřeje Brouska.
Předloha kultovního filmu Alfreda Hitchcocka Psycho vznikla o rok dříve, než měl premiéru. V roce 1959 ji napsal americký spisovatel Robert Bloch a v roce 2019 ji v režii Michala Bureše fantasticky načetl herec Kajetán Písařovic. Slavný horor v audioknižní podobě dráždí sice trochu jinak, než jak to dělá Hitchcockova minimalistická potměšilost, ale zážitek je to stejně intenzivní.
Vážený pane režisére, milý Michale, všechno nejlepší k narozeninám a díky za všechno minulé i budoucí!























