Martin Stránský se narodil 11. února 1970 v Jihlavě, kde se také poprvé seznámil s prkny, která znamenají svět. Dlouhá desetiletí je ale tento herec spjat především s Divadlem Josefa Kajetána Tyla v Plzni, kam nastoupil po dokončených studiích na pražské DAMU. Hostoval také v Národním divadle, v rámci Letních shakespearovských slavností se představil jako Jago v Othellovi. Díky svému nezaměnitelnému hlasovému projevu se uplatnil i v dabingu, za propůjčení hlasu Hughu Lauriemu v seriálu Dr. House obdržel v roce 2011 prestižní dabingové ocenění – Cenu Františka Filipovského.
Do audioknižních vod vstoupil Martin Stránský v době, kdy tento obor teprve čekal na svůj největší rozmach. Stalo se tak v roce 2012, kdy ještě pod hlavičkou ADK-Prague (později OneHotBook) načetl titul Muži, kteří nenávidí ženy, první díl veleúspěšné trilogie Milénium švédského bestselleristy Stiega Larssona. Tím odstartoval nejen vlnu popularity severských detektivek, ale i svou dráhu interpreta audioknih, která jej vynesla na špici žebříčků popularity mezi posluchači mluveného slova. S postavami novináře Mikaela Bloomkvista a hackerky Lisbeth Salanderové je Stráský natolik spojený, že pro OneHotBook natočil nejen další tři pokračování série z pera Davida Lagercrantze, ale nemohl chybět ani u dalšího restartu série pod hlavičkou vydavatelství Voxi. Thrillerový příběh Dívka v orlích spárech napsala Karin Smirnoff.
Z více než stovky dalších titulů doporučujeme posluchačům sáhnout po českých překladech slovenských detektivek Dominika Dána, které Stránský načítá pro Publixing. Ti, kdo neradi poslouchají audioknihy ve slovenštině, si pro detektiva Richarda Krauze a celou partu kriminalistů z kanceláře 141 nemohli přát lepší hlas. Jeho chlapácký projev si můžete vychutnat i vy v desítce nahrávek, například Dopisu ze záhrobí či díky filmovému zpracování možná nejslavnějšímu Rudému kapitánovi.
U detektivek ještě na chvíli zůstaneme, právě ty jsou totiž těžištěm Stránského audioknižní práce. Pro nakladatelskou značku Cosmopolis načítá hned dvě detektivní série britského autora Roberta Bryndzy, konkrétně řadu případů Kate Marshallové (připomeňte si třeba úvodní příběh Kanibal z Nine Elms), tak ještě o něco známější romány s detektivem šéfinspektorem Erikou Fosterovou. Prozatím posledním, v pořadí osmým dílem, je Anděl smrti.
Od kriminálních příběhů není daleko k thrillerům. Ani ty Martin Stránský ve svém portfoliu neopomíjí. Díky adaptaci Netflixu je patrně nejznámějším Šedý muž Marka Greaneyho. Úvodní díl ze série románů s bývalým agentem CIA Courtem Gentrym vyšel u Témbru. Tamtéž pak spatřil světlo světa i Já, poutník. Bestsellerový debut australského scenáristy Terryho Hayese v sobě umně kombinuje špionážní prvky a krimithriller. V roce 2025 se Stránský ujal načtení i dalšího Hayesova příběhu Rok kobylek.
Svůj talent pro ironické vyprávění uplatnil Stránský mimo jiné při četbě románů švédského humoristického autora Jonase Jonassona. Vedle asi nejznámějšího příběhu Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel jde o méně známé, ale neméně zábavné tituly Analfabetka, která uměla počítat, Zabiják Anders a jeho přátelé (a sem tam nepřítel) a prozatím nejnovější Prorokyně a hlupák. Starší tituly vydával Panteon, poslední jmenovaná audiokniha už vyšla pod značkou Voxi. Kromě Stránskéh hlasu jsou jejich vzájemnými pojítky především absurdní komické situace, nepravděpodobné zápletky a kupa (místy nekorektního) humoru.