Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Přemysl Hnilička

Narodil se v Brně dvanáct let před sametovou revolucí. Nejzásadnějším pro něj bylo studium na Střední knihovnické škole, která měla rozhodně velmi zajímavé kulturní niveau a na divadelní vědě na FF MU, kde napsal seminární práci Rozhlasové hry Ludvíka Kundery, realizované v brněnském studiu a absolvoval diplomovou prací Zvukové dokumenty českého divadla do roku 1945.

Během studia na obou vzdělávacích ústavech se věnoval také herectví ve spolku Kočkodani, studentském divadelním sdružení TheAtrum Cmundi a působil jako umělecký šéf, dramaturg, herec, konferenciér, zpěvák a šéfredaktor v brněnském Divadle Čára. Dodnes se věnuje zpěvu a konferování hudební skupiny Divadla Čára – BF Orchestry.

Kromě již klasické rozhlasové iniciace pomocí nedělních pohádek byl pro něj zásadní poslech Čapkovy a Horčičkovy Války s Mloky, kterou uslyšel poprvé někdy začátkem devadesátých let. Od té doby se věnoval rozhlasovým hrám pravidelně, od roku 1996 systematicky. Od srpna 2005 zpracovává s kolegy otevřený internetový katalog mluveného slova Panáček, který dnes čítá již přes 6000 hesel a záznamů o rozhlasových hrách, četbách, seriálech či dokumentech, ale snaží se tuto tvorbu také reflektovat.

V současné době (2007-2009) pořádá v brněnském oddělení Židovského muzea cykly poslechových přednášek, v nichž komentuje a přehrává rozhlasové hry (2007 – cykly Holocaust v rozhlasové hře, Rudolfínská Praha v rozhlasové tvorbě, 2008 – 10 x Josef Červinka, 2009 – Rozhlasové hry Karola Sidona). O rok později moderoval dvě vydání Radiovky Přemysla Hniličky, v níž vystoupily Hana Hložková a Tereza Semotamová. Další pořady se již nekonaly (v přípravě byl rozhovor s Antonínem Přidalem a Ladislavem Lakomým) z důvodů zrušení kavárny, v níž se cyklus konal.

banner 1200x150

Sbírá také šelakové gramofonové desky na 78 otáček, prvorepublikové noty – tzv. „korunovky“ a vůbec se zajímá o předválečnou populární hudbu i film. Textem bookletu se podílel na vydání 2 CD s vazbou na české divadlo (písně Oldřicha Nového na CD Kombiné něžné, František Rychtařík 2003 a nově objevené nahrávky předního českého avantgardisty na CD Zpěvák E. F. Burian, dtto 2006). V současnosti spolupracuje na realizaci rozsáhlého projektu digitalizace a zveřejnění veškerých dostupných nahrávek českého divadla do roku 1945, resp. 1948 (již vyšlo CD Hvězdy Divadla na Vinohradech – sestavil Gabriel Gössel, 2008 a 2 CD Nové divadlo Oldřicha Nového – sestavil Jan Müller, 2008). V současné době je přispěvatelem Týdeníku Rozhlas, v němž působí jako recenzent rozhlasového vysílání a od července 2011 vydává tamtéž seriál Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou.

Audioknihy tvůrce:

Čičikov (ilustrace Petr Michajlovič Boklevskij)
Mrtvé duše Nikolaje Vasiljeviče Gogola jsou jedním z nejvýznamnějších ruských románů 19. století. Sám Gogol plánoval původně napsat celou trilogii, z níž dochovaný román byl pouze prvním dílem. Druhý díl autor několikrát rozepsal a opětně zase spálil, poslední verzi v záchvatu náboženského blouznění jen několik dní před svou smrtí. Přes svou fragmentárnost zůstávají Mrtvé duše zajímavým literárním dílem.
Úča musí pryč
Není to tak dlouho, co vysíláním České televize proběhl oceňovaný a diskutovaný seriál Ochránce, v němž hlavním hrdinou byl školský ombudsman v podání Lukáše Vaculíka. Publikum i kritická obec se měla několik týdnů, ba měsíců čemu věnovat, protože zkoumal školní prostředí podrobněji a výrazněji než běžná televizní produkce. Proto stojí za to připomenout, že ještě před jeho premiérou zveřejnila Audiotéka svou superprodukci Úča musí pryč, která podobné problémy nahlíží komediální optikou.
Anatomie strachu
Pokud se v českém prostředí řekne audiodokument, poučený posluchač automaticky odpoví „Český rozhlas”. Naprostá většina dokumentární tvorby vzniká ve veřejnoprávním médiu, které poskytuje svým tvůrcům dostatečné zázemí finanční i personální (až na výjimky, které jsou bohužel nepříjemně signifikantní). Český rozhlas produkuje dokumenty na vysoké úrovni a jejich tvůrci se umisťují i v zahraničních soutěžích.
Přejít nahoru