Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Viktor Preiss

Viktor Preis (foto: Témbr)
Viktor Preis (foto: Témbr)

Syn věhlasné herečky a hlasatelky vystudoval DAMU (1969) a do roku 1983 působil v Městských divadlech pražských. Téměř čtyři desítky let patří k oporám ansámblu Vinohradského divadla. Je považován za jednoho z nejvýznamnějších českých herců své generace, a to díky schopností věrohodně a civilně ztvárnit psychologicky složité postavy v širokém rozpětí od dramatu až po frašku.

Exceloval v mnoha představeních na obou domovských scénách, jako hostující herec, režisér, rozhlasový speaker – je držitelem Prix Bohemia 2016 – i dabér, desítky významných rolí ztvárnil na televizní obrazovce. V 90. let vyučoval na své alma mater.
text: OneHotBook

Audioknihy interpreta:

Po stopách zločinů
Sborník detektivních povídek z pera hvězd současné české literární scény. Kam až mohou zajít sousedské či rodinné rozepře? Čeho je člověk schopen kvůli nešťastné nebo zhrzené lásce? Proč může být osudné synchronizovat si mobil s počítačem? Jakou sílu má nevšední portrét? Vypátrá policie pokaždé pravého pachatele? A pokud ano, pošle ho vždy před soud? Stojí litera zákona nad morálkou?
Z díla velikána české i světové literatury
O lidech, zvířatech, přírodě, záhadách a umělé inteligenci z tvorby geniálního autora V prosinci roku 2023 uplyne 85 let od smrti jednoho z největších českých spisovatelů Karla Čapka (1890–1938). V našem výběru vycházíme ze všech záznamů díla tohoto velikána, uchovaných v archivu Supraphonu. Byl velkým vyznavačem rozumu. Zároveň tušil, že to nejlidštější v člověku se zjevuje jen v mimořádných okamžicích, jež jsou jakýmsi odleskem božství. Také jeho obava, že umělá inteligence zvítězí nad člověkem, se stala tématem řady jeho literárních i dramatických prací. Je považován za jednoho ze zakladatelů sci-fi literatury. Spolu s Jaroslavem Haškem, Karlem Poláčkem a Otou Pavlem patří plným právem do řady literátů, jimž jsme určili speciální komplet, propojující archiv s novými zvukovými záznamy, které čtou mladí interpreti Igor Orozovič, Jakub Albrecht a Ivan Lupták.
O zvířátkách a divných věcech
To vám byla jednou taková tenká knížka a ta knížka byla plná roztodivných zvířátek a věcí. Mohlo by se zdát, že ta knížka nemá ani hlavu, ani patu. Na jedné z posledních stránek se v ní zabydlela nepořádná kometa. Naproti mezi řádky zase odpočívá v garáži maličké bleděmodré cililink autíčko, které bude za chvíli potřebovat pomoc. O pár listů vpředu právě vstává stonožka, zrovna si zívla, protáhla se a povídá: „Úůů-f! A dnes půjdu na fotbal.“  A uprostřed toho všeho se právě chystá nastoupit do rakety kvíčala. Má zobák dlouhý jako pinzeta a letí na žížalí hvězdu.
Žebrácká opera
Svou variaci na námět parodické opery Johna Gaye napsal Václav Havel na výzvu Činoherního klubu. Jenže když ji v roce 1972 dokončil, bylo jasně, že naděje na uvedení Žebrácké opery v pražském divadle byla příliš iluzorní. Po závanu svobody šedesátých let vstupovala země do časů tuhé normalizace a předložit publiku obraz společnosti fungující na principu naproste bezzásadovosti, ve kterém symbióza policie a podsvětí vytváří nepřehledný systém polopravd, udavačství a korupce, bylo nemyslitelné nejen v pražském, ale v jakémkoli československém divadle.
Přejít nahoru