Spisovatelka Tereza Pařízková se ve své knize Berta a Dušičky silně inspirovala svátkem Día de los Muertos, mexickou podobou našich Dušiček. A přestože předkládá malým čtenářům pohádkový pohled smrt, pokládá velice podstatné otázky, které se týkají nejen „života“ potom, ale i toho, který právě žijeme. Titulní postava se totiž setkává s mrtvými, kteří touží po jejích přesýpacích hodinách se zrnky vyměřeného času, aby se aspoň na chvíli mohli vrátit do světa živých a napravit to, co za života nestihli nebo se jen podívali na to, jak se jejich blízkým vede. Za pomoci smyšleného příběhu tak autorka nenásilně upozorňuje na konečnost života a důležitost vyměřeného času. Kniha o blízkosti smrti a jejím vnímání jako jediné životní jistoty vyšla v loňském roce u nakladatelství Pikola a letos ji jako audioknihu představil Témbr (obě nakladatelské značky patří do skupiny Euromedia Group).
Necelé dvě hodiny trvající audioknihu načetl v režii Marka Štiftera Vladimír Javorský. Celý příběh je zajímavě a z velké části také akčně vystavěn, avšak audiokniha se utápí v pomalosti a nudě. To je dáno především přednesem interpreta, jehož rozvážný, nicméně melodický hlas se spíše hodí pro přednes veršů či jiných, více poetických textů. Ne, že by příběh Berta a Dušičky poetický nebyl, to samozřejmě je (hlavně v knižní podobě), u audioknihy ale navíc do popředí vystupuje akce v podobě honiček mezi hroby nebo hororová scéna v hrobce připomínající Erbenovu Svatební košili. Bohužel tyto pasáže se interpretovi nedaří dobře zprostředkovat.
Je škoda, že se režisér nesnažil Javorského více rozehrát, respektive že ho nedonutil vystoupit ze zajetých kolejí. Tím by audiokniha získala větší drajv a děti by ji bavilo více poslouchat. Touto výtkou není myšlena „divočina“ typu přednesu Jiřího Lábuse nebo Davida Novotného, to by se k příběhu nehodilo, ale různorodý okruh hlasových interpretačních prostředků (odlišení postav, přizpůsobování se tempu příběhu a podobně), které by mimo jiné šly s dějem a neměly takovou tendenci poučovat, respektive nutit neustále k zamyšlení.
Bohužel technická stránka, která je dílem tvůrců ze studia ArtDOG pomalost přímo podporuje. Jednak na začátku zůstaly hodně slyšitelné střihy, respektive přetáčky (pokud tomu tak nebylo, stálo za úvahu určité pasáže opravit vzhledem k velkým a neopodstatněným hlasovým změnám) a především kvůli nepřirozeně dlouhým pauzám v hercově interpretaci, které významově nedávají smysl a měly být v rámci postprodukce zkráceny.
Na druhou stranu je však třeba také napsat, že v oněch poetických místech, kdy se hrdinka seznamuje s mrtvými, dozvídá se jejich osudy anebo se účastní jejich slavnosti, je Javorský významově naprosto přesný, a to tak, že litujete, že takových pasáží není v textu více. Škoda, že se audioknižním tvůrcům nepodařilo vyvážit akčnost s poetičností. Nicméně i tak se jedná o audioknihu, která je vhodná zejména ke společnému poslechu s dětmi a následné diskusi o smrti. Zvlášť, pokud si touto smutnou událostí procházíte, neměl by vám Bertin příběh uniknout, protože může dětem srozumitelně pomoci s přijetím smrti. Jen pozor! Některé scény mohou být pro předškolní děti příliš strašidelné.