Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Stručná analýza rozkladu

Betonová zahrada
Betonová zahrada

Betonová zahrada Iana McEwana, nositele Řádu britského impéria, neoficiálního titulu „básník perverze“ a přezdívky „Ian Macabre“, je patrně nejznámější prózou plodného anglického autora, jehož dílo čítá úctyhodných 17 románů, pět sbírek povídek a také (vzhledem k jeho zaměření poněkud paradoxně) dvě knížky pro děti. Výsadní postavení románu je dáno i stejnojmennou filmovou adaptací režiséra Andrewa Birkina z roku 1993, oceněnou hned dvěma Medvědy na tehdejším Berlinale – Zlatým za nejlepší film a Stříbrným za nejlepší režii.

Jednoduchý příběh vypráví o čtveřici sourozenců ve školním věku, kteří se po smrti otce a následně i matky obávají, že budou rozvezeni do různých výchovných zařízení. Proto matku pohřbí ve sklepě a rozhodnou se navenek chovat, jako by byla stále naživu. Tato dějová linka sama o sobě přináší mnohé napínavé, ale i groteskní situace, a je propracována v takové míře, že nelze mluvit jen o modelové situaci. Na jejím pozadí však Ian McEwan zkoumá cosi mnohem závažnějšího, totiž postupný rozklad čtyř zřejmě už od začátku narušených dětských osobností a postupné sílení jejich až psychopatických rysů. Nevyhýbá se přitom explicitním scénám, otevřenému jazyku a velmi naturalistickým popisům, v knize se také vyskytuje stěžejní motiv incestu.

Rámcově nejde o látku nijak objevnou, vlastně se dotýká podobných témat jako třeba Pán much Williama Goldinga, Zalknutí Chucka Palahniuka, Gstaad Arnona Grunberga, ba dokonce v jistém smyslu i Děs z hlubin, žánrová hororová povídka Howarda Phillipse Lovecrafta. Co z knihy činí výsostně umělecké dílo a vpravdě originální text, je její jazyk, který je přes veškerý popisovaný hnus básnivý, melodický, snad i krásný. Jako by Betonová zahrada byla i zkoumáním hranic estetična a jeho vymezování kontrastem, ale také zkoumáním toho, nakolik může být vyprávění v první osobě (vypravěčem je zde jeden ze sourozenců) neosobní, chladné a přesné.

V angličtině tento krátký román vyšel v roce 1978 a do češtiny ho poprvé přeložila Marie Brabencová-Válková v roce 1993 pro nakladatelství Volvox Globator. V roce 2015 nechal Odeon pořídit nový překlad a oslovil za tím účelem skvělého překladatele Ladislava Šenkyříka, jehož jméno je spjato třeba s českými verzemi textů Charlese Bukowského. Jeho překlad také zaznívá v právě vydané audioknize vydavatelství Témbr a je jedním z hlavních důvodů, proč jde o nadmíru povedený počin.
 

banner 1200x150
Je to již pátý McEwanův titul, který Témbr zprostředkovává audiofilům. Oblíbený Angličan tak v Šenkyříkových překladech poskytl výtečné příležitosti pro pětici skvělých interpretů – Hynka Čermáka (Stroje jako já), Petra Lněničku (Na Chesilské pláži), Taťánu Medveckou (Pokání), Gustava Haška (Hodiny)– a nyní i pro herce, moderátora a vyhledávaného audioknižního narátora Vasila Fridricha.

Ten se v režii Jana Hergeta zmocnil textu s neobyčejným odstupem, kdy i ty nejbizarnější detaily pronáší – a to zcela v souladu s předlohou – jaksi mimochodem, s nádechem neočekávané normálnosti, jakoby nic. Z takového proudu řeči se pak vynořují jednotlivosti s o to větší mocí, s potenciálem doopravdy posluchači způsobit mrazení v zádech a připravit mu silné okamžiky existenciální úzkosti i odtažitého odporu.

U tohoto titulu pak musíme s velkým nadšením zmínit i hudební složku, jejímž autorem je mladý scénograf a multimediální umělec Jonáš Rosůlek. Do zneklidňující atmosféry knihy uvádí zvukem elektrické kytary na basovém pozadí s využitím samplu dětských hlasů a dokáže atmosféru umocnit na konci každé kapitoly vždy jen několika takty. Málokdy se hudba stane tak přirozeně důležitou složkou, která na sebe zároveň zbytečně nestrhává pozornost.

Témbr svou nahrávku pořídil ve vršovickém All Senses Studiu za dozoru zvukové mistryně Kate Hamsíkové, jejíž střih je přesný a zvuk pěkně čistý. Ve všech ohledech tak Betonová zahrada pro posluchače představuje skvěle strávených téměř pět hodin života.

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Na předměstí Brisbane vyrůstá v 80. letech mezi drogovými dealery Eli Bell ‒ obyčejný kluk, na jehož životě ale nic obyčejného není. Chůvu mu dělá proslulý vězeňský útěkář Slim Halliday, který byl odsouzen na doživotí; jeho starší bratr August nemluví, jen píše vzkazy prstem do vzduchu; tátu skoro nezná, ale na svého otčíma Lylea nedá…
Na útěku z vyšinuté Evropy roku 1942 se potkali v úřední džungli lisabonského přístavu, kde je běžencům z Německa a dalších okupovaných zemí někdy dopřáno vmáčknout se na loď do Ameriky. Jenže vypravěč zrovna prohrál všechny peníze v zoufalé hazardní hře o lodní lístek. Kolemjdoucí s pasem na jméno Schwarz mu slíbí darovat ten svůj…
Do osudu několika rodin odlišných generací z evropských zemí i sociálních vrstev zasáhne tatáž rozhodující věta. Český podnikatel, jeho manželka a dospívající dcera, ruský diplomat, francouzský literát, studentka kaligrafie, kuchař a řada dalších hrdinů. A jejich rodinná traumata, krize středního věku, vyhoření nebo puberta.
Je to příběh tiše prožívané bolesti a smíření. Jankův děda umírá s vědomím, že páchané zlo v posledku ničí více ty, kteří jej páchají nebo kteří mu třeba jen nečinně přihlížejí, a to bez ohledu na konkrétní dobu. A je to samozřejmě i příběh vyznání, lásky vnuka ke svému dědovi. Právě v těchto ohledech je…

Recenze ze stejného žánru

Viktorie Hanišová patří na současné tuzemské scéně mezi nejoblíbenější spisovatelská jména. Neděle odpoledne je přitom teprve druhým audioknižním zpracováním jejího díla, vynecháme-li účast v povídkových antologiích. Román vydal v loňském roce OneHotBook, v režii Martiny Frejové Krátké ji načetlo trio Filip Kaňkovský, Dita Kaplanová a Jan Vlasák.
Návrat k formátu povídky nemohl pro německého spisovatele Bernharda Schlinka dopadnout lépe. Barvy loučení znovu potvrzují jeho mimořádný um citlivě, jazykově bez zbytečných příkras, zachytit i ty nejniternější projevy lidského prožitku. A tentokrát vše prostupuje prvek loučení.
Osudů, jako je tento, zná Jižní Korea spoustu. Podobný příběh, jaký popisuje Kim Čijong, by mohla odvyprávět většina žen narozených v 80. letech. Pochopit, co je špatně v této společnosti, kterou Evropané do značné míry vnímají jako technologickou velmoc, pomáhá korejský bestseller autorky Čo Namdžu.

Dále od recenzenta

Historické detektivky se zdají jedním z nejpopulárnějších žánrů jak čtenářských a posluchačských, tak i filmových a televizních. Mají samozřejmě různou úroveň, liší se přesností historických faktů i literární kvalitou. Mŕtvy na Pekelnom vrchu slovenského spisovatele Juraje Červenáka rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co daný žánr nabízí, přestože zkušený a oceňovaný autor se věnuje téměř výhradně…
Rozhlasová hra Víta Vencla Pohřbeni zaživa, kterou Český rozhlas v premiéře odvysílal v únoru 2022 a kterou nyní nabízí Radioservis jako audioknihu ke stažení, představuje zvukově opulentní zpracování dvou povídek, které klasik žánrové literatury Edgar Allan Poe napsal v letech 1844 a 1845. Jde o Metodu doktora Téra a profesora Péra, v níž Poe zpracoval od té doby mnohokrát…
Přinejmenším od dob Sigmunda Freuda víme zcela vědecky, že sexualita hraje v lidském životě důležitou roli. Co se však může stát, pokud se sex tak či onak a třeba jen na moment dostane v životě nebo mezilidských vztazích na místo stěžejní, nejdůležitější? Takové mezní situace se rozhodl prozkoumat Dušan Taragel v menší sbírce pěti povídek Polrok bez…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Betonová zahrada
Čtyři nedospělí sourozenci se po smrti rodičů rozhodnou žít sami a po svém v rodinném domě uprostřed takřka opuštěné příměstské zástavby. Čas peskování a výchovných opatření vystřídala volnost, místo svazujících povinností je teď důležitější hra – hra na dospělé. Proslulý román Iana McEwana byl sice poprvé uveřejněn již roku 1978, od té doby však neztratil nic ze své zvláštní, „nemorální“ naléhavosti.
Přejít nahoru