Jedná se o magickou sérii rusky píšící ukrajinské autorky Natalji Ščerby. První kniha, Klíč k času, vyšla už v říjnu 2016, audioknižního zpracování jsme se dočkali před Vánocemi roku 2018. Série se rozrostla na šest dílů, do češtiny jich zatím bylo přeloženo pět.
Zajímavostí tohoto audioknižního počinu je fakt, že ačkoli je hlavní hrdinkou, a tedy tou, které se nejčastěji díváme do hlavy, dospívající dívka, jediným vypravěčem se stal muž – Martin Sláma. Umím si představit, že by tuto knihu četla spíše mladistvě znějící žena, ale ani tento výběr nelze označit za přešlap. Martin Sláma má příjemný, hluboký hlas, který dokáže vhodně přizpůsobovat jednotlivým (zejména dětským) postavám, a tak poměrně rychle s příběhem srůstá. Je spíše vnějším pozorovatelem, nikoli přímým účastníkem dobrodružství, které na Vasilisu čeká.
Hrdinka prochází klasickým scénářem: neví, že pochází z magického rodu, ke svému nadání přichází trochu jako slepý k houslím a musí projít mnoha zkouškami, aby jí i ti, kteří se označují za její přátele, začali skutečně věřit. V tomto ohledu lze samotný příběh označit za otravný. Ne vyloženě špatný, ale nástrah a úkladů, které autorka své hrdince postavila do cesty, všeho toho osočování a podezřívání, že musí být špionka, je zkrátka na jednu dospívající dívku až příliš. Nevyhýbá se ani rozličným klišé, a tak je vhodnější opravdu spíše pro mladší čtenáře a posluchače, kteří se s podobnými situacemi nesetkali v desítkách knih dříve. Magie, kterou Ščerba vymyslela a která se týká především času, jak již název napovídá, je značně originální, a také svět, ve kterém se dívka pohybuje, je živý, uvěřitelný a ve smyslu vlastních pravidel plně funkční.
Dějem spolu s Vasilisou prochází hned několik dalších postav ve věku 12 až 15 let, a také pár dospělých. Najít specifický způsob projevu pro každou z nich není dost dobře možné, i tak se Slámovi povedlo je smysluplně odlišit, zejména ty nejvýznamnější mají svůj hlas. U dětských monologů však často nastává jev, který do značné míry souvisí se samotným dějem: děti někoho (většinou Vasilisu) neustále poučují. Je to takový ten protivný způsob projevu, který často nesnášíme u malých přechytralých géniů, jež mají tendenci školit všechny kolem sebe. Vasilisa potom vypadá jako hlupačka, ačkoli taková není. Jejím hlavním problémem je to, že všechny důležité informace dostává až zpětně – a to je další způsob protivenství, který autorka své postavě připravila a který je tolik obvyklým klišé young adult literatury.
Za velkou zajímavost této audioknihy považuji množství zvukových efektů, kterými je vyprávění protknuto. Vasilisa například vstupuje do místnosti plné hodin a slyšíme tikání desítek hodinových strojků. Sněm ve velké místnosti má v přímých řečích prodloužené echo. To jsou krásné ukázky toho, jak oživit děj, přidat na tíživosti či dramatičnosti atmosféry. Najdeme však také místa, kde je onen zvuk buď nadbytečný, nebo kvůli němu mohlo dojít k dramaturgické úpravě textu – například srknutí ze šálku čaje, vrznutí dveří. Pokud zvuk slyšíme a v zápětí se informace o něm ozve z uvozovací věty, působí situace spíše komicky.
Atmosféru dotvářejí také velmi příjemné klavírní melodie, které se neopakují a které zejména v dramatických okamžicích doplňuje zlověstné tikání hodin.
První díl série Časodějové v audioknižní podobě přináší hned několik zajímavých momentů, kterými by se mohly inspirovat i další, nově vznikající audioknihy. Zároveň však najdeme i spoustu detailů, které by bylo možné udělat lépe. Základem je však kvalitní knižní předloha, která u mě v tomto případě neuspěla. Doufám a věřím, že další příhody Vasilisy se již ponesou v méně otravném duchu, protože svět Natalji Ščerby a magie v něm je vskutku originální.