Vyhledat
Čerti nejsou
Čerti nejsou

Česká audioknižní produkce pokrývá literární a dramatické dílo Zdeňka Svěráka téměř bezezbytku. Jistě, najdou se osamocené výjimky, ale ty jen potvrzují pravidlo, že co Svěrákovi vyjde knižně, to si můžeme i poslechnout. Nejinak je tomu i u zatím poslední autorovy knihy Čerti nejsou, kterou ve zvukové podobě vydal Supraphon.

Pohádku původně Svěrák otec napsal v době covidu jako filmový scénář a nabídl jej Svěráku synovi. Tomu však látka připadala pro film nevhodná a tak dostal text podobu knihy s osobitými ilustracemi oceňovaného výtvarníka Jindry Čapka. Fakt, že autor už při psaní pomýšlel na film, je znát doslova z každé stránky. Zdeněk Svěrák vypráví v obrazech, rozepisuje dialogy a pracuje se „střihem“ tak, že se čtenářům doslova přehrává film před očima. Jakkoliv je tento žánr pro Svěráka typický a u jeho čtenářů oblíbený (však také knižně vyšlo hned několik jeho literárních scénářů), v případě knihy pro děti si lze představit vhodnější formu. Už samo rozdělení na zkratkovité filmové obrazy totiž může působit – zejména na začátku příběhu – zmateně a uspěchaně. Do toho autor vkládá tu slovní, tu vizuální vtip, vzkaz vypravěče čtenářům či vysvětlení nějakého pojmu. Pro přirozenější kontinuitu příběhu není literární scénář pro dětské čtenáře nejvhodnější.
 
Svěrák přitom samozřejmě umí napsat knižní vyprávění, které bude moci rodič svým dětem přečíst podobně lehce, jako třeba jeho Radovanovy radovánky nebo Tatínku, ta se ti povedla. Proč se v případě knihy Čerti nejsou nepokusil o důslednější adaptaci, která by tolik nezamotala hlavu hlasitým čtenářům a jejich posluchačům, není známo.
 
Určitým příslibem tedy je zvuková podoba knihy, kterou, jak už je u Svěráka zvykem, vydává Supraphon v jeho vlastním podání. Autor přece nejlépe ví, kdy pracovat s důrazem, kde přidat na tempu, kam směrovat pozornost, jak hlasově charakterizovat své postavy; ve čtení jde vždy po myšlence a nemůže se stát, že se sám ve svém příběhu ztratí. To samozřejmě vyšlo na jedničku. I přes to, že Zdeněk Svěrák už není v takové hlasové formě jako před lety a v některých rychlejších pasážích se potýkáme se zhoršenou srozumitelností, dostaneme výtečný přednes, který udrží naši pozornost a jehož humor nelze než ocenit. V tomto je Svěrák standardně dobrý interpret.
 

 
Jeho pohádka Čerti nejsou ovšem obsahuje cosi, co přimělo režisérku audioknihy Naďu Dvorskou ke změně zaběhnutého postupu: posadit Svěráka do studia a nechat ho to celé přečíst. A tím jsou dvě písně, které zaznívají několikrát v průběhu celého vyprávění. Vzhledem k jejich charakteru by nebylo vhodné, aby je Svěrák zpíval sám, proto se jich ujali herci Igor Orozovič a Veronika Khek Kubařová. (Pro úplnost dodejme, že v audioknize zazní ještě třetí písnička – dětský popěvek v podání Magdaleny Králové a Ondřeje Vacaty.) V tomto řešení lze spatřit náznak snahy o vykročení jiným, než zaběhnutým směrem, současně mám ale za to, že Supraphon mohl jít ještě o kus dál a že dostatečně nevyužil šanci dát Svěrákovu pohádkovému příběhu formu, kterou si zaslouží.
 
Vždyť si to představte: pokud by produkce přiměla autora k přepracování jeho knihy do podoby zvukové dramatizace nebo dramatizované četby s odlišením vypravěče a postav, obsadila zkušeného režiséra, všechny charaktery dobrými herci a samozřejmě celý projekt zafinancovala, mohlo vzniknout podobně ikonické dílo, jako byly supraphonské nahrávky z 80. let, či například rozhlasové Kolo se zlatými ráfky. Příběh pohádky Čerti nejsou je pro podobnou adaptaci velmi vhodný, možná právě proto, že původně vznikl pro film. A kde jinde by se mohl Supraphon postavit ke zvukovému zpracování trochu více inovativně, než právě v tvorbě pro děti?
 
„Ekonomické“ řešení s vloženými písněmi sice neurazí, ovšem ve výsledku působí nesourodě i přes to, že ve střihu bylo uděláno mnoho. Zkrátka vám někdo čte pohádku včetně všech dialogů, ztvárňuje veškeré postavy jak nejlépe umí a před písničkou se omluví a poprosí někoho jiného, aby to za něj odzpíval. Je to krutá hra s posluchačovou soustředěností, tím spíše, že i zvukově jsou nahraná hudba se zpěvem na straně jedné a mluvené slovo na straně druhé velmi rozdílné. Zmatek je pak ještě o kousek větší, když po konci pohádky zazní nahrávka ústřední písně Komu se stýská v podání Marty Kubišové z roku 2010. K zařazení této verze do audioknihy Čerti nejsou nevidím jiný důvod než bonusový a pokud se tedy vaše děti budou ptát, proč tu písničku na konci zpívá nějaká jiná stará paní, zkuste jim to takto vysvětlit.
 
A to je konec stýskání nad promarněnou příležitostí. Filmový scénář se zamýšlenému režisérovi nepozdával, jeho knižní podoba není k dětskému čtenáři příliš vstřícná pro svou roztříštěnost a zvuková verze se vzdala ambicí nabídnout posluchačům cokoliv nad úroveň běžné audioknižní produkce Supraphonu. Pohádka Čerti nejsou je velmi pěkným příběhem s typickým humorem a poetikou, která umí oslovit celou rodinu. Dosud však hledá formu, jakou by to mohla udělat nejlépe. Film, vydaná kniha ani audioknižní četba to nejsou.

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Taky znáte ten pocit, když nesete domů vysvědčení a víte, že pochvalu za něj nedostanete? Tak přesně tohle zažívá každý rok Tadeáš. Prima kluk, ale učení mu prostě neleze do hlavy.
Poslechněte si příběhy holčiček, které moc a moc zlobily. A to se jim vážně nevyplatilo! Všechny se proměnily v opravdová strašidla a příšerky. Z jedné se stala bludička, z druhé mátoha, další se převtělily v jeskyňku, ohnivou kočku, lesní ženku či ohnivou kočku.
Jsou díla, u nichž čas a prostor nehrají roli. Babička z pera známé české spisovatelky Boženy Němcové, kterou umělkyně vydala již roku 1855, se v anketě Kniha mého srdce umístila na druhém místě. Do dnešního dne se dočkala několika set vydání v češtině i v cizích jazycích.
Král Šahrijár ze vzteku, že ho jeho manželka podváděla, nechal zabít nejen ji a provinivšího se otroka, ale od té chvíle si nechal každou noc vodit novou pannu a ráno ji dal setnout hlavu. Tak to šlo den za dnem tři roky. Když dorostla Vezírova dcera Šahrazád do věku, že by mohla být předvedena před…

Recenze ze stejného žánru

Spisovatel a ilustrátor Ondřej Sekora ve svých knížkách dokázal velmi umně propojit smyšlený příběh s fakty. Ve svém díle předává malým čtenářům zcela nenásilnou a zábavnou formou zajímavé informace ze života zvířat a zároveň děj obohacuje o ponaučení. Sekora ale není jen autorem příběhů o všeznalém mravenci Ferdovi, napsal také knížku Uprchlík na ptačím stromě,…
V březnu tohoto roku oslavil populární Čtyřlístek dvojčíslem 664/665 neuvěřitelných padesát let od vydání prvního čísla. Dobrodružství této rozpustilé čtveřice lze ale snadno napočítat mnohem víc. Však si Fifinka, Bobík, Myšpulín i Pinďa vyzkoušeli snad všechny možné formáty, kterými lze vyprávět příběh, od komiksu a kratších animovaných filmů, přes divadelní adaptace, až po počítačové hry.
Jméno Davida Laňky není českým posluchačům neznámé. Na výrobě audioknih se podílí jednak autorsky, ale také jako tvůrce – režisér. Nejvýrazněji na sebe v poslední době upozornil dokudramatickým audioseriálem Já, vrah a jeho pokračováním, kde pronikal do myslí skutečných vrahů. Kromě toho však audioknihy také režíruje pro vydavatelství Tympanum. Zároveň je Laňka autorem hned několika…
Už bezmála dvacet let uplynulo od chvíle, kdy se v anketě České televize o největšího Čecha umístil na sedmém místě Jan Hus. Vlastě lze říct, že na osmém, avšak jen pokud na rozdíl od organizátora této populární ankety uznáme vítězství fiktivního génia Járy Cimrmana.

Dále od recenzenta

Loňský rok by audioknižní posluchači mohli snadno označit za rok Taťjany Medvecké. Jen těžko si totiž mohli nepovšimnout, jak se poměrně bohatá tvorba této interpretky rozrostla hned o několik novinkových titulů. Nejplodnějším vydavatelem byl Radioservis, který připravil nejen trilogii Co život dal a vzal Betty MacDonaldové, v níž se Medvecká s citem a vrozeným smyslem…
Vydavatelství Panteon si loni u audioknižních posluchačů výrazně šplhlo, když společně s knižním a e-knižním vydáním románu Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel, připravilo i jeho audioknižní podobu. Do té doby u nás nevídaná věc ukázala, že takovýto obchodní model je výhodný pro všechny zúčastněné strany - vydavatele, prodejce i zákazníka. Když mladoboleslavské…
Jestliže si čeští čtenáři na překlad nejnovějšího románu Dana Browna museli počkat celé čtyři měsíce, audioknižní posluchače se vydavatelé rozhodli netrápit o nic déle. Zvuková podoba Počátku vyšla ve stejný den, kdy se na pultech našich knihkupců objevilo jeho knižní vydání. Tento jednoznačně pozitivní trend dovoluje propagovat obě podoby díla společně a dělá audioknihám tu…
Příznivci poetiky Zdeňka Svěráka, audioknižní posluchači i sběratelé – ti všichni mohou jásat. Supraphon na dvou CD vydal audiopodobu čtyř povídek, na které se před šesti lety nedostalo.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Herec, scenárista, spisovatel a autor písňových textů. Po studiích na Vysoké škole pedagogické vystřídal několik zaměstnání: nejprve tři roky učil na Žatecku, potom byl redaktorem Čs. rozhlasu a v letech 1977-1991 pracoval jako scenárista Filmového studia Barrandov.
Čerti nejsou
Nádherná tajemná pohádka pro radost a povzbuzení dospělým i dětem Zvukový záznam knihy Zdeňka Svěráka, nazvané Čerti nejsou – proto, aby se jí děti nebály. Čerti tam sice jsou, a to dokonce tři, je to však pohádka o lidech, kteří se měli rádi a málem o tu lásku přišli. Anička má milého, kterého jí odvedli na dlouhých sedm let k vojsku. Mezitím se do ní zamiloval samotný čert, a přestože se tomu bránila, vzal si ji za ženu. Že to není možné? V této pohádce ano. A taky jsou tu dvě děti, které měly zlého tatínka a nevěděly, jak se to mohlo stát. Chvílemi je to smutné, chvílemi veselé, jak to v životě bývá. Všechno se to odehrává na hradě Hakenburk a všechno čte Zdeněk Svěrák. V nahrávce jsou i písničky, zpívané Veronikou Khek Kubařovou, Igorem Orozovičem a dětmi v hudební produkci a.m. almely. Bonusem je pak ústřední píseň v podání Marty Kubišové. Jak pohádka dopadne, Zdeněk Svěrák tají: kdybych vám řekl, že dobro zvítězí, už bych prozradil moc. 
Přejít nahoru