Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Čtvrtý případ Cormorana Strika

Smrtící bílá
Smrtící bílá

I přes obavy, že série se soukromým detektivem Cormoranem Strikem, kterou J. K. Rowlingová píše pod pseudonymem Robert Galbraith, skončí svým třetím dílem, dočkali jsme se jejího pokračování Smrtící bílá. Aktuálně v podobě zdařilého audioknižního zpracování, jehož tvůrci se poučili z chyb předchozích dílů.

Celou knižní sérii spojuje dvojice robustního detektiva Cormorana Strika, veterána z Afghánistánu s protézou namísto části levé nohy, a jeho odhodlané asistentky Robin Ellacottové. Volání kulačky, v němž se Strike zabýval případem sebevraždy slavné topmodelky, jež se zřítila z balkonu londýnské čtvrti Mayfair, bylo důstojným entrée obou hlavních postav i „značky“ Robert Galbraith. Tympanum, které pro vydavatelství Plus natočilo českou audioknižní verzi, oslovilo herce Petra Olivovu, který se jako interpret vrátil k Strikovi ještě v následujícím Hedvábníkovi.

V něm se na Cormorana Strika obrátí žena zmizelého spisovatele Owena Quina. Vyjde najevo, že Quine dokončil román s názvem Bombyx Mori (alias bourec morušový, alias hedvábník), v němž se značnou zlomyslností vykreslil své významné kolegy. Právě v tomto případu Oliva ukázal, jak brilantně dovede rozlišovat postavy, balancovat mezi náladovými polohami a především postihnout Strikovo specificky neurvalé, někdy těžko viditelné dobráctví. Škoda, že zvuková kvalita obou nahrávek je pod soudobým standardem – záznam má lehce zastřenou pokojovou akustiku a než si posluchač zvykne, může mu nedostatečně hutný zvuk vadit.

S vydáním audioknihy Ve službách zla se mnozí posluchači cítili zaskočeni. Příběh, ve kterém Robin Ellacottová obdrží balíček s useknutou nohou, totiž načetl Pavel Rímský. Novému interpretovi trvalo dobrých deset hodin nahrávky, než si zvykl na styl a tempo vyprávění. A ještě déle mohlo trvat posluchačům, než se vůbec smířili s možná příliš uspěchanou změnou interpreta. Rímský čte román Ve službách zla z větší části tak, jako cokoli jiného. Přesto profesionálně: do každé scény nebo dlouhého dialogu jde připraven a přesně ví, jakým směrem se bude ubírat. Rímského výslovnost je o poznání zřetelnější než Olivova, za nedostatek lze však považovat fakt, že režie nechala interpreta (v rozporu s předchozími audioknihami) zarputile vyslovovat jméno hlavního hrdiny „Strájk“.
 

Letos se tentýž interpret vrátil ve Smrtící bílé k Olivou správně zavedenému „Strajkovi“, a i jinak si počínal mnohem obezřetněji. Snad je za tím i pečlivější režijní přístup. Rímský se od začátku vystříhal svého „univerzálního čtení“ a posluchači je tak hned jasné, že poslouchá Galbraithovu sérii. Autorka zavede své hrdiny tentokrát až do zákulisí britského parlamentu a nechá je poznat tajemství těch nejvýznamnějších rodin. Na počátku případu stojí návštěva jednoho utrápeného mladého muže v kanceláři Cormorana Strika a prosba, aby vyšetřil zločin, jehož byl údajně svědkem v dětství.

banner 1200x150

Rowlingová opět ukázala, že umí psát příběh ze současnosti a přitom se vyhnout předvídatelným aktuálním trendům v thrilleru nebo kriminálním žánru. Že zvládne víc než zdatně vykreslovat charaktery, zná detailně reálie, i ty běžnému Britovi (natož našinci) těžko přístupné. A především, že dokáže vystavět situace a dialogy tak, že posluchače naprosto pohltí. To nejdůležitější se totiž neodehrává v akci, ale právě v dialozích. Co jí však lze vytknout je, že přestala mít soudnost ohledně poměru příběh-rozsah. Právě neúměrně rostoucí délka jejích knih dovedla Smrtící bílou ke stopáži necelých dvaatřiceti hodin. Čtivost románu to nijak nepoznamenalo, autorka umí poutavě popsat doslova „kde co“, ale vlastně už prakticky postrádá umění vypravěčské zkratky.

Jak si tedy vede Smrtící bílá v kontextu předchozích audioknih? Autorka se po třetím dílu opět vrací k atraktivním lokacím (po vrcholovém modelingu a světě literární kultury zvolila svět politických intrik), Rímský se již nenachází v rozporu se stylem ani charakterem vyprávění, našel si v něm svou polohu, která je mu příjemná. Navíc nebyl nucen číst časté cizojazyčné úryvky písňových textů, takže nevynikla jeho nedostatečná jazyková výbava. Spravila se a ustálila i výslovnost Strikova jména. Zvuková kvalita nahrávky se (především proti prvním dvěma dílům) celkově zvedla a hudební témata rozdělující některé pasáže a především kapitoly se alespoň náladou vrátila k ladění prvních dílů. Poslech jako takový si tedy lze užít přinejmenším stejně, jako jsme si svého času mohli užívat poslech Hedvábníka.

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Je to nejlepší polda, jakého kdy měli. Když se nepodařený zátah na dealery zvrhne v krveprolití, přichází inspektor Macbeth se svým týmem rychlého nasazení, aby zachránil situaci.
Povídkový seriál Klub sebevrahů patří k Stevensonovým raným dílům a kromě tajemné  atmosféry Londýna zaujme v českém prostředí nepochybně tím, že jedním z jeho protagonistů je lehkomyslný princ Florizel z Bohemie.
Bývalý policejní detektiv Fin Macleod se po rozvodu definitivně usadil na rodném ostrově, kde si našel i práci jako šéf ostrahy pro místního majitele rozsáhlých pozemků, které pravidelně plení pytláci. Největší zálusk má jeho nový zaměstnavatel na vychytralého Piskoře Macaskilla, shodou okolností také Finova bývalého spolužáka.

Recenze ze stejného žánru

Agatha Christie vždycky uměla skvěle přiblížit jednotlivé postavy, jejich minulost, zvyky a hlavně motivaci tím, že se střídavě zaměřovala na jednotlivé z nich. Dávala čtenáři nahlédnout do jejich uvažování a na základě toho konstruovala psychologii celého případu. Výjimkou není ani její retrospektivně laděný román Cyankáli v šampaňském. O to těžší oříšek ovšem mohlo být jeho…
Je to zápletka, jakou by v případě, že by šlo o námět detektivky, většina vydavatelů označila za nepravděpodobnou a hodila by ji autorovi na hlavu. Jenže Ann Rule nenapsala kriminální fikci, ale portrét skutečného zločince z masa a kostí, kterého sama znala. Aniž by to tušila, vídala se tváří v tvář s nejbrutálnějším sériovým vrahem Ameriky, majícím na…
Podobně jako jsme svého času brali s povděkem, že stejného zahraničního herce v televizních snímcích pravidelně daboval tentýž herec, přijímáme povětšinou vděčně, pokud v průběhu knižní série nedojde ke změně interpreta – tedy za předpokladu, že byla prvotní volba správná. Volba Filipa Švarce pro audioknižní podobu kriminálek Davida Urbana ovšem jednoznačně správná byla.
Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat Igora Bareše coby Harryho Holea, a s ním více než čtyřicítku dalších herců, při vyšetřování okolností nezvyklého bankovního přepadení. S kladným posluchačským přijetím, kterého se náročné dramatizaci dostalo, souzní i…

Dále od recenzenta

Jsou autoři, kteří jsou zdatnými „běžci na dlouhou trať“ a oceníme, když si od nich můžeme přečíst velký román nebo rovnou celou sérii. A jsou takoví, kteří jsou silnějšími povídkáři. Jak je tomu v případě C. J. Tudor, na to si musí posluchači udělat názor sami, nicméně už teď je jasné, že mnohým by příběhy…
S audioknihami Jana Kotouče už se setkáváme nějaký ten čas. Zatímco jedna z jeho románových sérií roste i na poli audioknih už čtvrtým rokem, dvě další, které dosud existovaly jen knižně, odstartovaly letos. Největším a zatím nejpříjemnějším překvapením je však jeho standalone román Strnadův efekt.
Předchozí audiokniha české spisovatelky a novinářky Michaely Klevisové Vraní oko předznamenala příchod nové éry ve zvukovém vydávání detektivních románů této autorky. Následující audiokniha, vydání staršího románu Zlodějka příběhů, se ovšem zase drží překvapivě zpátky a o nedostatky bohužel není nouze.
Heine Bakkeid původem ze severního Norska píše sérii o policistovi, který ze všeho nejvíc nenávidí severní Norsko. Jeho Thorkild Aske už ale vlastně ani žádný policista není. V posledních letech přišel o práci, ženu, milenku i pověst. Je závislý na prášcích, má deprese, ošklivou jizvu po harpuně a jediný, kdo s ním ještě mluví je…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Smrtící bílá
„Viděl jsem, jak zabili dítě.“ S těmito slovy jednoho dne navštíví utrápený mladý muž soukromého detektiva Cormorana Strika a prosí ho o vyšetření zločinu, jehož byl údajně svědkem v dětství. Třebaže je mladík zjevně nevyrovnaný, jeho příběh zní věrohodně. Než ho ale detektiv stihne vyslechnout, muž v panice uteče. Strike a jeho společnice Robin se pustí do složitého vyšetřování, které je zavede do zákulisí britského parlamentu i do světa temných rodinných tajemství.
Přejít nahoru