Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Bondyho filozofická dystopie

Cybercomics
Cybercomics

Egon Bondy (vlastním jménem Zbyněk Fišer) byl ikonickou postavou českého undergroundu, básník, jehož verše tvořily jeden z pilířů tvorby nejdůležitější české kapely své doby The Plastic People of the Universe, a také svébytný filozof spojující radikální marxismus s východními naukami. Postavou natolik ikonickou, že se sama několikrát stala postavou literární – například u Pablo de Saxe v legendární sbírce anekdot Tak pravil Vincent (1990) nebo u Bohumila Hrabala v Něžném barbarovi.

Mezi básnickými sbírkami, eseji, memoáry či historickými studiemi se jako trochu podceňovaná součást tvorby krčí i Bondyho dílo prozaické, v němž k nejoceňovanějším patří programní román českého kulturního undergroundu Invalidní sourozenci (1981) nebo román Šaman (1978) z prostředí paleolitické komunity, do jejíhož fungování postupně pronikají prvky totalitního zřízení. Na prózu Bondy nezanevřel ani v pokročilé fázi své tvorby, když v roce 1997 vydal rozsáhlý román na pomezí sci-fi a dystopie Cybercomics, který se momentálně přetavil ve výbornou audioknihu.
 
Hlavní hrdinkou poměrně jednoduchého příběhu odehrávajícího se v roce 2046 (což byla v době vzniku poněkud vzdálenější budoucnost než dnes) je geniální hackerka Vera, která se zaplete do souboje dvou největších korporací, které spolu s Mafií ovládají celou zeměkouli. Všichni mají o výsledky její práce zájem, a proto se ocitá v ohrožení života, na útěku, v pasti. Děj, který nakonec vede k odhalení utilitárního plánu světových vládnoucích elit na všeobecnou genocidu, protože lidí je na světě mnohem víc, než kolik je jich zapotřebí, slouží (přiznaně a la these, ale nikoli v nějaké nesnesitelné míře) k sžíravé kritice globalizované konzumní společnosti. To by v drtivé většině případů znamenalo tzv. red flag, ale tuhle knížku napsal Egon Bondy. Cybercomics je totiž dílem sice žánrovým, zábavným a napínavým, ale nezaměnitelným způsobem, jaký si s autorem spojujeme, především dílem filozofickým a sociálně kritickým. Ze změti všech možných motivů – všech těch různých lidí bez tváří a bez budoucnosti, čipů v mozku, konspiračních teorií a násilí – nakonec vysvítá Bondyho humanistický světonázor orientovaný na každého jednoho člověka v mase všech bezejmenných.
 

 
První zvukové zpracování Cybercomicsu nepřekvapivě připravil Český rozhlas, když v roce 2018 natočil dvoudílnou dramatizaci v režii Radima Nejedlého. Ve zvukově opulentní dvoudílné dvouhodinové nahrávce s parádní hudbou Petra Holubáře z crossoverové kapely Insania vynikají mezi výtečnými výkony brněnských herců Barbora Goldmannová v hlavní roli Very a Jana Štvrtecká jako čínská taoistka Liu, ochránkyně a mentorka ústřední hrdinky. Problematičnost dramatizací spočívá v prvoplánovém cílení na děj a přehlížení či zplošťování nedějových stránek textu. To však není případ této adaptace, za kterou stojí brněnský prozaik a dramatik Marek Horoščák. Podařilo se mu do značné míry zachovat nejen tísnivou atmosféru či humanistické poselství Bondyho pozdního opusu, ale také vyzdvihnout filozofickou stránku textu, která spočívá ve Veřině postupném objevování a přijímání zen-buddhistického učení, které bylo pro Bondyho komplement jeho marxistického světonázoru.
 
I tak se ale množství detailů v rozhlasové hře očekávatelně ztratilo. Bondyho psaní bylo především téměř vždy osobní a výsostně autorské. V Cybercomiscu si tak nelze nevšimnout toho, že pozadí motivů analyzujících lidské vlastnosti jako je odvaha a její kontrapunkty do jisté míry řeší i své vlastní selhávání tváří v tvář komunistické tajné policii, která ho, fyzicky i duševně křehkého člověka, zlomila k vědomé spolupráci. Styl, kterým Bondy píše, je právě tak fascinující jako zábavný, jednoduchý a ve své stylistické bohatosti přímočarý.
 
Vasil Fridrich, jehož už dávno právem pokládáme za součást zlatého fondu audioknižních interpretů, měl tentokrát velmi snadnou práci pokud jde o tempo a styl vyprávění: Bondyho text si o to první zřetelně říká a to druhé vypravěči prakticky diktuje. Zato udržet posluchačovu pozornost už byla pro Fridricha a jeho režiséra, šéfredaktora vydavatelství Tympanum Vojtěcha Machálka, mnohem větší výzva. Bondyho text rozhodně není stylisticky snadný, přesto k němu v Tympanu našli dobrý klíč v poctivě rozmyšleném odstiňování poloh hlasu a také v drobných, ale zřetelných změnách rytmu. Tím se jistá osvěžující dynamika dostává i do vysloveně popisných pasáží, kterých je v knize bezpočet (zejména míst, kde jedna z postav vysvětluje uspořádání světa formou dlouhých replik až monologů).
 
Jde o podobný způsob, jaký oba jmenovaní zvolili u jiné dystopie, Orwellova románu 1984, který tak jako Cybercomics krom skvělé interpretace či dokonalého zvuku taktéž zdobí podobně pečlivě vybraná předělová hudba.
 
Audioknižní Cybercomics nabízí příjemný poslech, který i přes veškerou snahu tvůrců nahrávky vyžaduje zvýšené soustředění – to ale nezůstane bez odměny v podobě nebanální, netuctové vědeckofantastické dystopie.

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Povrch všech kontinentů je zastavěný do výše několika set metrů. Většina lidských bytostí zdegenerovala a žije jen proto, aby mohla dennodenně jen pracovat. Nic víc. Společnost je ostře rozdělená na pracující a vyvolené. Nic mezi tím. Neříká nám to něco?
Chápou umělé bytosti věci, které jejich tvůrcům unikají? Až doteď robotka Klára, umělý přítel generace B2, čekala ve výloze obchodu na puberťáka, jemuž by sloužila jako submisivní společnice. Přitom vůbec nepatří do výprodeje: snad trochu divně mluví a nerozumí plně souvislostem světa „tam venku“, zato je všímavá a má i solidní kapacitu emocí, byť stále…
Matěj Strnad si žil relativně spokojeným obyčejným životem. Možná by rád víc vídal svého syna z prvního manželství, rád by měl lepší práci a rozhodně by chtěl něco zlepšit ve svém milostném životě, ale vlastně byl spokojený. Potom se však po celé Zemi začaly objevovat podivné mimozemské portály.

Recenze ze stejného žánru

Kristýna Sněgoňová patří mezi ty autorky české literární fantastiky, jejichž díla se nejenže dočkají i audioknižního vydání, ale dokonce na něj ani nečekají nijak dlouho. Možná, že se poštěstí a v den vydání třetího dílu její série Města si budeme moci rovnou vybrat, zda knihu nebo poslech. Druhý díl řady, který nese název Země v troskách, je…
Také by se vám čas od času hodilo nejít večer spát a ušetřený čas využít jinak? Možná byste uvítali preparát Rodena Wagnera plnohodnotně nahrazující spánek a mohli byste se stát Vigilem. Na první pohled fantastická věc, která ale v blízké budoucnosti začne hloubit menší sociální propasti mezi Vigily a Spícími. A nejen tím, že budete…
Audioknižní vydavatelé do svých edičních plánů zařazují nejen velmi žádané žhavé bestsellerové novinky současných autorů, ale také klasická díla světové literatury. Posluchač má tak možnost slyšet například Orwelovo 1984, Fitzgeraldova Velkého Gatsbyho, Hrabalovy Ostře sledované vlaky, ale i Saroyanova Tracyho tygra, Vianovu Pěnu dní a mnoho dalších. Do stejné kategorie lze dozajista zařadit i sci-fi…
Všichni si asi pamatujeme zásadní kulturní zážitky, které nás v průběhu života formovaly. Pro řadu z nás to jistě byla filmová Planeta opic režiséra Franklina J. Schaffnera s dodnes fantasticky vypadajícími maskami.

Dále od recenzenta

Detektivky Agathy Christie mimo dvě hlavní a nejznámější série přinášejí kvalitativně to nejlepší i to nejhorší, co se královně zločinu za jejího požehnaně dlouhého života podařilo napsat. Titul Tajemství Chimneys z roku 1925, který představuje pátou vydanou prózu autorky, zřejmě nepatří mezi její největší klenoty minimálně co se zápletky týče. Přesto jde o skvěle odvyprávěný a…
Britská bioložka Jane Goodallová je vedle třeba Davida Attenborougha takovým případem erudovaného vědce, který svou odbornou činností, společenskou angažovaností a v neposlední řadě i popularizací svého oboru získal statut mezinárodní celebrity, jejímž názorům bývá popřáváno sluchu od nejvyšších pater světové politiky až po masu bezejmenných čtenářů jejích knih.
Mladá policejní vyšetřovatelka Lucie Henebelleová tak trochu pátrá na vlastní pěst a vydá se bez zákonného důvodu prohledat dům podezřelého násilníka Ramireze. Ten ji však překvapí a ona ho i pod dojmem toho, co v domě viděla, celkem bez rozpaků zastřelí. Nyní je na jejím kolegovi Franckovi Sharkovi, aby vymyslel, jak si s touhle patálií poradit.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Cybercomics
NĚKTERÉ ŠÍLENÉ PŘEDPOVĚDI SE NAPLNÍ DO POSLEDNÍ TEČKY Sci-fi román proslulého filozofa a básníka, mrazivě trefná předpověď vývoje civilizace. Vítejte na Zemi v roce 2046, kdy svět ovládají dvě velké korporace a Mafie sídlící v Praze. Mrazivá předpověď vývoje civilizace. Svět v roce 2046 ovládají dvě velké, navzájem se požírající korporace a Mafie, která sídlí v Praze, kde udržuje pořádek a podporuje turistický ruch. Tuto kořist už nikdy z rukou nepustí. Tito tři hráči ovládají i národní vlády, které ztratily poslední střípky vlivu. Zboží, z něhož neplyne zisk, končí na skládkách, zdravotnictví, školství a ostatní veřejné služby jsou zprivatizovány a zpoplatněny, většina populace Země nemá šanci se k nim dostat. Která z vizí tohoto skvělého cyberpunkového románu, napsaného v roce 1997, dojde naplnění? Bondy dává na vybranou, nebo můžeme brát vše: přelidněnost planety, vyčerpání zdrojů, hladomor a celosvětové války, ovládání veškeré výroby jednou firmou, naprostá ztráta lidskosti či Paříž, hlavní město arabského světa.
Přejít nahoru