Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

O světové výstavě a jednom sériovém vrahovi

Datum: 

Autor recenze: 

Ďábel v Bílém městě
Ďábel v Bílém městě

Píše se rok 1893 a Chicago zažívá svou hodinu slávy. Koná se zde Světová kolumbovská výstava, která má zastínit fenomenální čtyři roky starý úspěch obdobného pařížského veletrhu. Speciálně pro tuto příležitost navržený výstavní areál nazývaný Bílé město kontrastuje svou čistotou se starým průmyslovým „černým“ městem plným špíny a sazí.

Do výstaviště plného stánků a pavilonů proudí desetitisíce návštěvníků. Mezi nimi se prochází nenápadný muž, který v nedalekém hotelu postupně zavraždí několik desítek lidí, aniž by přitom vzbudil pozornost. 

Americký rodák Erik Larson zpracoval ve své knize Ďábel v Bílém městě příběh prvního zdokumentovaného sériového vraha H. H. Holmese, někdy nazývaného „americký Jack Rozparovač“. Jeho chicagský dům, tvářící se jako nevinný hotel, byl ve skutečnosti důmyslným labyrintem propadlišť, slepých uliček, mučíren a tajných místností, za něž by se nemusel stydět ani Fantom opery. Kdo by však čekal napínavý thriller, v němž se zabiják za svitu svíčky plíží ztemnělými hotelovými chodbami, nedočká se. Místo hrůzu nahánějícího vyprávění zabírá většinu knihy popis Světové výstavy a líčení osudů jejích tvůrců, především architekta Daniela Burnhama.

Ačkoliv tak někdy bývá prezentován, Ďábel v Bílém městě není thrillerem, nýbrž beletrizovanou literaturou faktu. Autor líčí především přípravy veletrhu, zejména překážky, které se jeho autorům stavěly do cesty. Kapitoly, popisující Holmesův příběh, tvoří vedlejší dějovou linku, která se s tou hlavní Burnhamovou nikdy zcela nepropojí. Očekávané napětí se tak nedostaví, pokud jej tedy ve vás nevyvolá otázka, jestli architekti stihnou všechny práce do slavnostního zahájení výstavy.
 

Nesuďme však příliš přísně. Audiokniha neobsahuje doslov, který by mnohým osvětlil způsob autorovy práce a jeho nakládání s fakty. Larson se totiž úzkostlivě držel citací dobových materiálů, které s puntičkářskou pečlivostí vyhledával v zaprášených archivech. Na rozdíl od klasických thrillerů, které se vyžívají v násilných scénách, nepřináší Ďábel v Bílém městě v kapitolách o Holmesovi nic než faktografická data o spáchaných zločinech a citace vrahových současníků, například blízkých obětí. Až na dvě vraždy, při nichž se za užití autorské licence pustil Larson do fabulování, nejsou zločiny popisovány, protože o přesném průběhu vražd nejsou žádné prameny, které by autor mohl citovat. Tím, že se Larson nesnaží o vlastní převyprávění příběhu, ale o sumarizaci doložitelných faktů a výpovědí, dokládá, že se opravdu nesnažil napsat thriller. Přijmeme-li naopak knihu spíše jako náhled pod pokličku tehdejší americké společnosti, do světa, který nenávratně zmizel v propasti času, pak může být použit jako jedinečný zdroj informací o tehdejší době.

banner 1200x150

Audioknižní verzi načetl pro vydavatelství Tympanum herec Miroslav Černý. Olomoucký rodák se zpočátku se záplavou detailů z příprav výstavy trochu pere, postupně se však i se svým strohým projevem dostává autorovi blíže. Jeho zvolené výrazové prostředky k literatuře faktu sedí. Třebaže čtení dobových jídelníčků nebo problematika zakládání výškových staveb nejspíše mezi jeho oblíbená témata nepatří, dokáže i tyto pasáže podat v posluchačsky stravitelné podobě. Doplňková orchestrální hudba je opulentně dramatická a až strašidelně laděná, čímž možná vyvolává v posluchači falešná očekávání. V opravdovém hororu by se ovšem vyjímala perfektně.

Chvílemi se zdá, že autor chtěl napsat knihu o Světové výstavě a pasáže týkající se sériového vraha do ní vpravil jen z marketingových důvodů. Pokud budete od Ďábla v Bílém městě očekávat napětí a detektivní pátrání, budete zklamáni. Jako vhled do života a způsobů práce architektů na monumentálních projektech před více než sto lety ale poslouží dobře. Nejvíce překvapí, že se toho za tu dobu zase tolik nezměnilo.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Recenze ze stejného žánru

Tato „svatá lexikální trojice“, jak se sám autor nechal slyšet, stála u zrodu asi nejznámější a nejúspěšnější knihy Patrika Ouředníka. S touto premisou řadí v knize Europeana s jemnou ironií a zdařilou schopností zkratky vybrané kapitoly z dějin dvacátého století. Století, které přineslo nejen dvě světové války, genocidy, ale i vědecký pokrok, o kterém se snad nikomu na konci…
Kniha držitelky Nobelovy ceny za literaturu, běloruské novinářky Světlany Alexijevičové, Doba z druhé ruky, se stala bestsellerem roku 2013. K českému čtenáři se ve výtečném překladu Pavly Boškové dostala o dva roky později, roku 2016 pak sama překladatelka připravila vybrané části pro rozhlas. Konečně na počátku listopadu 2017 tuto četbu vydává Radioservis jako audioknihu.
Motáky nezvěstnému Karla Pecky představují klíčové literární zachycení pobytu v pracovních táborech komunistického Československa. Čtyřsetstránkový dokumentárně laděný román vyšel v loňském roce ve vydavatelství Daniela Pagáče a současně tamtéž i v nekrácené zvukové podobě s hlasem Igora Bareše.
Po propracovaném portrétu Reinharda Heydricha Kat, který miloval hudbu přichází hudební publicista Robert Rytina s další skvělou historiografickou audioknihou. Titul vydavatelství Tebenas Andělé s vlčím cejchem. Slavní hudebníci ve stínu hákového kříže přináší jedenáct portrétů a jeden dvojportrét hudebníků, kteří se tak či onak ušpinili hitlerovským režimem.

Dále od recenzenta

Nakladatelství Fragment kromě série fantasy příběhů přineslo také několik audioknih s klasickými díly světové i české literatury. Světoznámá kniha Gulliverovy cesty od Jonathana Swifta spatřila světlo světa v novém načtení Vladimírem Brabcem. Nejde však o jediné zpracování, které je českému posluchači dostupné.
Pověz mi, jak žijete je jednou ze dvou knih, kterou Agatha Christie vydala pod jménem Agatha Christie Mallowan. Vedl ji k tomu zřejmě nejen vděk svému druhému manželovi, archeologovi Maxi Mallowanovi, který měl na jejím vzniku značný podíl, ale snad i váhání ze strany vydavatele. Ten se velmi obával odmítnutí titulu ze strany čtenářů, očekávajících další…
Několikaměsíční čekání je u konce! Na pultech knihkupectví konečně přistál nový román z dílny slovenského mistra pera Dominika Dána – List zo záhrobia. A spolu s tištěnou verzí přichází rovnou i audiokniha. A aby toho nebylo málo, zvukového zpracování se dočkala také jedna ze starších autorových knih, Sára. Dvojnásobný důvod k radosti?

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Ďábel z Bílého města
Píše se rok 1893 a na Chicago se upírají oči celého světa. Nikdo však netuší, že jen o pár ulic od bělostné nádhery Světové kolumbovské výstavy řádí jeden z nejstrašnějších vrahů historie.
Přejít nahoru