Kniha s podtitulem „text o nejdůležitějších věcech života“ se odehrává v blíže nespecifikovaném protektorátním roce v Kostelci, literárním maloměstě, jehož předobrazem byl autorův rodný Náchod. Ichformou vyprávěné historky prakticky výhradně na téma, jak se dostat pod dívčí sukni, předestírají nejen generační výpověď a ostré vymezování se proti předchozím pokolením, ale především mozaiku postav a postaviček, z nichž Škvorecký skládá mozaikovitý, přesto celistvý obraz toho, co znamená být člověkem. Škvoreckého osobitý, na obecné češtině prostoupené germanismy i anglismy založený styl na sebe váže prvky humoru, ironie a nadsázky a fabule typicky směřuje k nejhoršímu nebo alespoň nejtrapnějšímu konci. Tím vším včetně autobiografických prvků Škvorecký připomíná výtečné Příběhy Pata Hobbyho Francise Scotta Fitzgeralda, jakýsi generační protipól k mladému hrdinovi.
Nepoměr mezi mamutí stopou Josefa Škvoreckého v české literatuře a skrovným otiskem jeho textů v edičních plánech vydavatelů audioknih je až zarážející. Mimo marginálních titulů (rozhovory s Lídou Baarovou a detektivní trilogie sepsaná s Janem Zábranou, která je ale pravděpodobně přece jen mnohem víc dílem posledně jmenovaného) se musíme spokojit jen se dvěma aktuálně dostupnými tituly: Kratičkou Legendou Emöke fantasticky načtenou Lukášem Hlavicou už v roce 2007 a letos vydaný Smutek poručíka Borůvky, povídkovou knihu, která po teoretických statích a esejích znamenala i Škvoreckého praktický příspěvek k budování podoby české detektivkářské školy.
Ve studiích Českého rozhlasu vznikly a ve vysílání se od září objevily i další tituly, především další román s Danny Smiřickým a v další nádherné interpretaci Lukáše Hlavici Mirákl, ve kterém se nadmíru sarkastický autor vypořádává s tzv. obrodným procesem. Jistěže není divu, protože nedožité sté narozeniny význačného autora představují v jeho širšímu veřejnému připomínání očekávatelnou a vhodnou záminku.
Mezi „narozeninové“ tituly jistě patří i aktuálně vydaná nahrávka Prima sezóny, jíž k oslavám Škvoreckého kulatin přispěl audioknižní gigant OneHotBook. V režii Markéty Jahodové se za mikrofon posadil Jan Meduna, herec střední generace, kterého diváci mohou znát z několika divadel, především z Divadla v Dlouhé. Jeho interpretace je sympaticky herecká s použitím řady příslušných technik, z nichž ztvárnění přímých řečí ženských hrdinek přece jen trochu tahá za uši, avšak je bohatě kompenzováno profesionálním výkonem korunovaným i víc než vhodným témbrem.
Hudební předěly, které v audioknize hrají význačnou a mnohem větší než jen doplňkovou úlohu, složil Petr Kroutil, vedoucí a hlavní tvář Original Vintage Orchestra, jazzman, ale i hráč na bambusovou flétnu. K české verzi povídek jazzového věku vytvořil jen s pomocí sólového saxofonu výtečnou hudební ilustraci, která nejen dobře upozorňuje na samotný Škvoreckého neřízený styl, ale také dokáže přinést tu správnou náladu, v níž Smiřického vyprávění dostane ten správný náboj. Podobnou muziku pravděpodobně slýchávali v duchu mnozí ti, kteří Prima sezónu četli v pašovaných výtiscích v 70. letech, nebo my, kteří jsme po ní dychtivě sáhli v roce 1990.
Pokud je výsledkem letošního výročí vznik podobně skvělých zvukových titulů, navrhujeme ikonizovat ještě alespoň číslovku 101, za případné rozšíření našich posluchačských archivů by to rozhodně stálo.