Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Poetické etudy v citlivé interpretaci

Dětské etudy
Dětské etudy

Ludvík Aškenazy jako autor rozhlasových povídek a her, ovlivnil nejednoho posluchače. Vedle jiných nelze minout vrchol jeho tvorby, hru Bylo to na váš účet (1964), či inscenaci Kůže (1967). Aškenazy ve svých hrách popisuje ty nejkrutější nuance 2.

světové války, má však dar vše zabalit do skoro až neskutečného poetična. Poetika logicky prostupuje i jeho literární tvorbou – mnozí čtenáři, ale i posluchači, se jistě setkali s díly Putování za švestkovou vůní – Pitrýsek, Malá vánoční povídka aneb Jak jsem se ztratil, či Dětské etudy.

Posledně jmenované sice knižně vyšly před víc než šedesáti lety, leč významově vůbec nezestárly. Drobné úvahy o světě dětí a dospělých se dočkaly nejednoho zvukového zpracování, vždy se ale jednalo jen o vybrané fragmenty. Proto je třeba ocenit myšlenku redaktora Českého rozhlasu Roberta Tamchyny nastudovat Dětské etudy jako četbu na pokračování a nechat ji načíst letošním jubilantem Zdeňkem Svěrákem. Tak vzniklo ponejprv deset čtvrthodinových pokračování, která běžela po pět červencových dnů na Dvojce Českého rozhlasu, a posléze 2CD, které vydal Radioservis. Na nich je již nahrávka pochopitelně rozdělena na jednotlivé etudy.

Výběru etud se ujala dramaturgyně Zuzana Vojtíšková, režie se zhostila Hana Kofránková. Ta každou kapitolku nechala oddělit příjemnou kytarovou hudbou, přičemž ani v tomto nezapřela svou invenci a smysl pro humor: po etudě pojednávající o poslechu Smetanovy Vltavy nechává zaznít úryvek z písně Vltavo, Vltavo; jindy zas, po etudě Jeden člověk, o prohlížení rodinných alb fotografií, zazní Já bych chtěl mít tvé foto.
 

Zdeněk Svěrák čte s plným nasazením, v interpretaci občas nezapře pedagogické sklony, které si jistě nese ze svého někdejšího učitelování. V přímých řečech se stává laskavým, jak ho známe z četných filmových rolí. Právě v dialogických pasážích máte chvílemi dojem, že nasloucháte nikoli Aškenazyho, ale Svěrákovým textům. Díky jejich nápaditosti a přesvědčivé četbě, vám některé etudy z mysli jen tak nevymizí. Platí to zejména u kapitolek O metodě přesvědčovací, Jak jsme si hráli na požár, Kniha stížností čili Játra nebo Vltava.

banner 1200x150

Nenuceně mravoučných, nesmírně pak poetických etud, naleznete na dvoudisku celkem osmadvacet. Jako bonus je přidána Svěrákova vzpomínka na setkání s autorem. Sama o sobě je milá, takřka dojemná, ale lépe by se vyjímala v písemné formě v bookletu CD. Po poslechu celého kompletu totiž působí poněkud rušivě a vytrženě z kontextu. Snad ještě, kdyby celý komplet uvozovala spolu se Svěrákovým přáním příjemného poslechu a rozjímání. Budiž to ale jen drobná kaňka, která poslechu Dětských etud nic neubírá.

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Představte si, že se vaše klíče od domu, sklepa a zahrady domluví a uspořádají půlnoční shromáždění. Tušíte, jakou radost může udělat malému mravenečníkovi nový jazyk a kolik zavařovaček bude potřeba na všechny jeho poklady z mucholapky? Věděli jste, jak těžký život mají makaróny – kdo by to byl řekl, že se na talíři mohou nudou…
Anička nastupuje do druhé třídy v malebné vesničce své babičky, kde to sice dobře zná, ale zprvu má trochu obavy. Najde si nějakou kamarádku? Co všechno ji v nové škole čeká? Brzy však její strachy opadnou. Najde si skvělé kamarádky, se kterými zažívá úžasná dobrodružství.
Byla jednou jedna naprosto normální, obyčejná a průměrná babička. Žila ve středně velkém městě, měla běžnou, střední rodinu, pár dětí a o trochu víc vnoučat, trpasličího jezevčíka, no prostě: normálka. Jen jedna věc byla na téhle babičce nenormální.
Kombinaci milých, vlídných hlasů, krásné hudby a mistrovské interpretace oblíbených, milovaných pohádek, to vše obsahuje tento komplet. Jeho název není nadsazený, protože jde skutečně o ty nejlepší pohádky, v nichž někdy interpreti také zpívají.

Recenze ze stejného žánru

V roce 1958, uprostřed soustavné práce na tragikomickém dramatu Majitelé klíčů (jehož velkolepá inscenace je momentálně k vidění v brněnském Mahenově divadle) prý Milan Kundera v rámci jakéhosi intelektuálního odpočinku během dvou dnů napsal povídku Já, truchlivý bůh, kterou se započala jeho dráha coby českého prozaika celoevropského významu.
V roce 2020 vznikl na Slovensku unikátní projekt: crowdfundingové nakladatelství Ezopo spojilo spisovatele, muzikanty, režiséry, herce a jednu malířku a vytvořilo multižánrové dílo Slovensko NOIR. Ilustrovanou sbírku povídek doplnila audiokniha, sběratelská magnetka a hudební CD. Na sklonku loňského roku se tento velmi dobře přijatý experiment dočkal svého druhého dílu s názvem Slovensko komické.
Dramatik, režisér, příležitostný herec, ale především spisovatel Arnošt Goldflam patří vedle např. Daniely Fischerové či Petra Nikla k nemnoha autorům, kteří by dětskou tvorbou dokázali zaujmout jak děti, tak i jejich rodiče. Je-li autor navíc vybaven schopností své vlastní texty interpretovat, je úspěch zaručen.
Petr Stančík je básník, esejista, dramatik a textař. Čeští čtenáři – a hlavně pak posluchači audioknih – jej ale znají především jako autora románů a povídek. Nejednu jeho prózu mohli slyšet, a to včetně jím beletrizované legendy o Frantovi Pérákovi. Nyní se nám ovšem Pérák představuje v novém kabátě a zdá se, jakoby mu tento…

Dále od recenzenta

V poslední době se na audioknižním poli setkáváme s velmi příjemným trendem. Někteří vydavatelé opouštějí jisté vody jednohlasých nebo vícehlasých audioknih a pouští se občas i do disciplíny, která byla po dlouhá léta doménou pouze Československého, dnes Českého rozhlasu, popř. ve své době vydavatelství  Supraphon.
Vydavatelství Fonia má ve svém portfoliu vedle nahrávek, jež můžeme bez zaváhání označit jako klasické audioknihy, také několik záznamů představení z pražského poetického Divadla Viola. Jde o sérii povídek Ivana Krause a přesto, že se jedná o četbu literárního díla, nemůžeme mluvit o audioknize v pravém slova smyslu. Nahrávky totiž nesou všechny rysy živého záznamu…
Letos neslaví kulaté výročí pouze televizní vysílání, ale i to rozhlasové. Nejde o výročí ledajaké, považme, že našemu rozhlasu je už úctyhodných 90 let. K této příležitosti Český rozhlas připravil nemálo projektů a odvysílal řadu pořadů, kterými se ohlíží za svou bohatou historií.
Nakladatelství OneHotBook na mne působí jako určité zjevení ve světě audioknih. V přehledu vydaných titulů na první pohled zaujme jeho dramaturgická strategie přenášet do audiopodoby světové trháky (detektivky Joa Nesbøho), ale i mapovat tuzemskou produkci (Rudiš, Soukupová). Tituly jsou to vždy pečlivě natočené, interpretované hereckými špičkami zavedených jmen, i takovými, která se světem auditivního umění…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Přejít nahoru