první webový magazín o audioknihách

Fikce. Nic, než fikce

Datum: 

Autor recenze: 

Dopis ze záhrobí
Dopis ze záhrobí

Knihy slovenského detektivkáře Dominika Dána patří stabilně k tomu nejpopulárnějšímu čtení i poslouchání jak v jeho domovině, tak u nás. Dnes má na kontě přes 30 románů, kolem dvou milionů prodaných exemplářů a i v českém prostředí patří k bestsellerovým autorům: zadáte-li například autorovo jméno do vyhledavače našeho serveru, prvních několik desítek výsledků budou odkazy na články o nejprodávanějších titulech v daném měsíci i roce.

Frekvence, s jakou Dominik Dán píše, je srovnatelná třeba s americkým géniem Edem McBainem, k němuž bývá pro svižné tempo a živé dialogy hlavních hrdinů často přirovnáván. Jsou to většinou dvě knihy ročně (pravda, McBain někdy zvládl i čtyři, dokonce měl dohromady sedm pseudonymů), což asi nevyhnutelně znamená i široké kvalitativní rozkročení.

Mezi jeho detektivkami najdeme několik knížek vysloveně slabých, ale i díla nesmírně zajímavá. Například jeden z jeho prvních románů Bestie celkem uvěřitelně vykresluje povahu sadistického sériového vraha, příběhy Červený kapitán (česky vyšel pod názvem Rudý kapitána Uzol zase účtují s minulostí a možná nezáměrně vzbuzují mnoho otázek, například nakolik se lišily struktury a nepsaná pravidla předlistopadových bezpečnostních složek od těch, které jsou vlastní různým mafiím. A pak je tu drtivá většina velice slušného standardu žánrového literárního průmyslu. Sem patří i Dopis ze záhrobí, solidně vystavěná detektivka z úplného začátku postkomunistického režimu, v níž současné zločiny pramení z dávných provinění.

Kniha dějově patří téměř na úplný začátek série, kterou svými romány autor buduje. Je těsně po revoluci, staré pořádky se rozpadají a nové se ještě neustanovily, jakákoli úvaha o budoucnosti končí velkým otazníkem. Chlapi z kanceláře 141 na bratislavské kriminálce (pardon, na kriminálce v Našem městě) berou vše s patřičnou dávkou profesionality, ale i svého pověstného humoru. (Audio)kniha má jako obvykle spád, napětí a akční scény, v přímých řečech to jiskří, popisy jsou uměřeně nenudné – a čte ji Martin Stránský. Ten dodává příběhu svižnou interpretaci, které není možné vytknout snad vůbec nic.

Na pováženou je však toto: Je triviální skutečností, že jméno Dominik Dán je pseudonym, za nímž se údajně skrývá aktivní elitní policista z bratislavské kriminálky s hlubokou znalostí vyšetřovacích metod na straně jedné a chování zločince, potažmo organizovaného podsvětí, na straně druhé. S takovým PR backgroundem a tak širokou čtenářskou a posluchačskou základnou, jakou disponuje, už má potenciál do jisté míry ovlivnit veřejné mínění – a projdeme-li si uživatelské recenze na knižních a audioknižních serverech, seznáme, že se tak opravdu děje.

banner 1200x150

Pak je ale celkem špatnou zprávou, jak až umanutě hned v několika románech (Krv nie je voda, Beštia) tlačí skrz vypravěčské hodnocení, dialogy i samotný děj nebývale ostrou kritiku amnestie, již vyhlásil prezident Václav Havel v roce 1990. Problém je, že Dán vůbec nekritizuje fakticitu Havlova gesta, nýbrž slaměného panáka, kterého si vystavěl snad ze všech dostupných mýtů a legend, které kolují od ústní slovesnosti po řetězové maily.

Zájemce lze odkázat na Sbírku zákonů, kde si může předmětné rozhodnutí přečíst a přesvědčit se například o tom, že amnestie se opravdu netýkala vražd, znásilnění ani loupeží. Pokud si nádavkem vyhledá i rozhodnutí o amnestiích Gustáva Husáka nebo Antonína Novotného, zjistí také, že ta Havlova opravdu nebyla bezprecedentní a největší v dějinách.

Přitom lze zcela oprávněně poukazovat na jednotlivé případy, v nichž amnestie zafungovala jako katalyzátor nesmírně smutných a často i odporných činů a událostí – například na vzpouru vězňů v Leopoldově nebo na případ dvojice sériových vrahů Kotta a Kutílka, kteří byli amnestováni, když si odpykávali tresty za banální krádeže. Varovný byl i případ pedofila Jaroslava Oplištila, který vzbuzuje otázku, zda seznam trestných činů, na které se amnestie nevztahovala, nebyl příliš úzký.

Dánova sériová kritika se však něčím takovým obecně nezabývá, a pokud, tak také zcela mylně: v románu Mucholapka připisuje Havlově amnestii podmínečné propuštění pozdějšího sériového vraha Josefa Slováka, to s ní však vůbec nesouviselo.

Amnestie hraje v Dopisu ze záhrobí důležitou roli, bez ní by příběh nemohl být vystavěn tak, jak vystavěn je. To knihu značně problematizuje co do její realističnosti a faktické věrnosti. Pouze pokud ji vezmeme jako čistou fikci bez pokušení pokládat ji za literární dokument, dostaneme zručně napsanou detektivku v solidním překladu a skvělé interpretaci. A nebudeme zklamáni.

 

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Román psaný podle skutečných událostí. Válka, lidské utrpení, ale i životní láska, tajné sny, lidská síla a odvaha ve velkém příběhu muže, který sloužil v…
Spirituál kvintet patřil po šedesát let mezi nejvýraznější hlasy české hudební scény. Jeho písně zněly nejen z pódií koncertních sálů, ale i od táborových ohňů…
první ze série audioknih o jednom z nejznámějších českých uprchlíků - Radovanovi Krejčířovi. Autor Jaroslav Kmenta v příběhu popisuje jeho aktivity a následné vyšetřování v…
V rámci letošních oslav 700. výročí narození Karla IV. vychází jako audiokniha Tajný deník, první díl plánované trilogie o různých aspektech života a vlády českého…

Recenze ze stejného žánru

Svolení je více než klasickým románem terapií. Vanessa Springora se vrací do svého dětství. Ve třinácti letech se seznámí se slavným, starším spisovatelem G. M.…
Autobiografie jsou velmi specifický audioknižní žánr. Herci se nesnaží přijít na to, jaký je asi vypravěč příběhu, většinou jde o někoho slavného a oni jeho…

Dále od recenzenta

Švédská manželská dvojice Alexander Ahndoril a Alexandra Coelho Ahndorilová celosvětově proslula prozatím devíti extrémně násilnými romány z ranku tzv. severské krimi s detektivem Joonou Linnou napsanými pod…
Betonová zahrada Iana McEwana, nositele Řádu britského impéria, neoficiálního titulu „básník perverze“ a přezdívky „Ian Macabre“, je patrně nejznámější prózou plodného anglického autora, jehož dílo…

Další lákavé recenze

Rita Heyworthová a vykoupení z veznice Shawshank
Recenze

Dávkování naděje ve střídmém tempu

Příběh o mladém bankéři Andym nepatří mezi zcela tradiční “kingovky”. Čtenářům, zvyklým na plíživé budování napětí (až hrůzy), autor ve střídmém tempu dávkuje radost ze ...
Číst dál →
Velky-Gatsby-Leda
Recenze

Velký Gatsby bez jazzu

V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Detektivka podle Aleše Vrzáka

Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Příslib návratu dobré rozhlasové detektivky

Během šesti květnových a červnových nedělí roku 2013 měli posluchači stanice Vltava příležitost vyslechnout v premiéře detektivní seriál podle románu Nemesis z pera Joa Nesbøho. ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Dopis ze záhrobí
V roce 1990 začíná nová éra v dějinách našeho státu, staré socialistické struktury se hroutí, nastupuje demokracie se všemi kladnými i zápornými dopady na obyčejné lidi, policisty nevyjímaje. VB – Veřejná bezpečnost – se přetransformovala na policejní sbor, ale otázka, kdo ho bude tvořit, vyřešena není. Stanou se ze všech příslušníků ze dne na den policisté? Čeká funkcionáře a politicky aktivní příslušníky odchod do civilu? Doplatí na nové změny i zkušení renomovaní kriminalisté, jako je komunista Eduard Burger, nebo je nový režim vezme na milost? Dilema vyřeší osudové rozhodnutí nově zvoleného prezidenta. Uvede se neuváženým, krátkozrakým činem – vyhlásí širokou amnestii. Noční ulice jsou najednou plné deviantů, násilníků a vrahů, novodobí detektivové tím dostanou šanci uklidit, dokázat společnosti svou potřebnost. Vše se mění, nová demokratická doba přináší nové vraždy, které svou brutalitou a bestiálností předčí ty staré, socialistické. Vše se vším souvisí, stín minulosti se vznáší nejen nad detektivy, ale i nad vrahy. Na otázku, komu svítá na lepší časy, zatím nezná odpověď vůbec nikdo, všechno ukáže až budoucnost.
Přejít nahoru