Namrzlé ulice Manhattanu, vítr se sněhem, noční radiotaxi, pánský „jakoby klub“, kde si starší muži poslední čtvrtek před Vánocemi vyprávějí záhadné příběhy, a velký krb s nápisem Důležitý je příběh, nikoli vypravěč, to jsou jen jedny z mnoha atributů Kingovy Dýchací metody, které čtenáři i posluchači uvíznou v paměti. A nejen proto, že vyvolávají zvláštní pocit napětí – totiž děl Stephena Kinga si často ceníme především proto, že jsou literárními díly v pravém slova smyslu, nejen mrazivými příběhy pro krátkodobé pobavení. Což je i důvodem, proč v nich můžeme nacházet trvalejší hodnotu. Navíc King se nikdy netajil tím, že má silný vztah přímo k poslechu příběhů, zvláště prostřednictvím audioknih. Jeho audioknižní Dýchací metoda je pak unikátním průnikem toho jak autor, který také rád poslouchal, píše o mužích, kteří si vyprávějí, a my je díky nahrávce můžeme poslouchat také.
Dýchací metoda je však především jednou ze dvou vůbec prvních českých nahrávek nějakého Kingova díla určených k prodeji – tedy nejen pro potřeby Knihovny a tiskárny pro nevidomé Karla Emanuela Macana (KTN). Ta se sice zasloužila o pěknou řádku Kingových nahrávek, ty však nebyly nikdy určeny široké veřejnosti. Z těch nejstarších jmenujme například titul Cujo v podání Hany Makovičkové, Dolores Claibornovou, kterou načetla Helga Čočková, a Temnou půli s Janem Hyhlíkem. KTN ale neopomněla ani Kingovu knihu Čtyři roční doby (poprvé knižné vydanou v roce 1982), z níž Dýchací metoda pochází. U nás se však čekalo na český překlad, takže četby téměř pětisetstránkové knihy se pro KTN ujal pedagog, redaktor a publicista Jaroslav Doleček až v roce 2006. Ze čtveřice delších povídek či novel obsažených na této nahrávce vyšly následně v listopadu 2012 (dva roky po interpretově náhlé smrti) dvě ve vydavatelství Tympanum v edici Načteno. Konkrétně jde o novely Nadaný žák (Příběh o zkaženosti), pojednávající o zvráceném spiklenectví chlapce s bývalým říšským důstojníkem, a Tělo (Příběh o nevinnosti), jež vypráví o čtveřici kluků, kteří podniknou několikadenní cestu, aby našli mrtvolu ztraceného chlapce.
Již v roce 2009 se ovšem pustilo Tympanum do natáčení první komerční nahrávky Stephena Kinga, takže už začátkem ledna 2010 na jednom mp3 CD vydalo v interpretaci Oldřicha Kaisera a režii Dimitrije Dudíka audioknihu Rita Hayworthová a vykoupení z věznice Shawshank (Příběh o věčné naději). Ještě v listopadu téhož roku pak Tympanum vydalo na třech zvukových CD právě Dýchací metodu (Příběh o smrti a přežití) v překladu Libuše a Luboše Trávníčkových.
Rámcová kompozice, v níž David Adley v podání Petra Pelzera vypráví o pánském klubu, zastřešuje vánoční příběh bývalého lékaře Emlyna McCarrona o jedné mladé a velice odhodlané těhotné ženě. Tří a půlhodinová uhrančivě magická audiokniha, perfektně sladěná s příznačně mysteriózní hudbou Ladislava Železného, dosud patří k tomu nejlepšímu, co na české audioknižní scéně vzniklo. Tím spíš, že Pelzerova neuvěřitelně lidská a přesvědčivá interpretace charakteru Kingem stvořeného vypravěče onen příběh bezmála zhmotňuje – přesně v intencích toho, jak se King snažil vyvolat pocit zhmotňování cizího vyprávění v onom záhadném klubu, kde se David Adley ocitl.
Stojí za to dodat, že pro Michala Bureše, který má později na svém režijním kontě desítky audioknižních titulů, z nichž mnohé získaly ocenění v Audioknize roku, šlo o vůbec první práci tohoto typu mimo studia Českého rozhlasu (zároveň šlo bohužel o jednu z posledních hereckých rolí Petra Pelzera). Dá se říci, že jak Dudíkovo Vykoupení z věznice Shawshank, tak Burešova Dýchací metoda po právu sebejistě manifestují, jak má moderní audiokniha vypadat, a více než deset let účinně nastavují laťku ostatním audioknižním tvůrcům, třebaže už nějakou dobu nejsou v prodeji. Jediný nešvar, který lze nahrávce vytknout je Harriet White Memorial Hospital čtená tak, že slovo Memorial Pelzer vyslovuje jako „Mýmoryl“. Vzhledem k propracovanému charakteru nahrávky lze ale toho považovat spíše za pihu krásy než za puklinu v glazuře.
Co se týče produkce dalších audiálních vydání Stephena Kinga, v tomto ohledu si posluchači museli bohužel počkat. Až na již zmíněné vydání Dolečkových nahrávek z roku 2006 se na komerční scéně dlouho nedělo nic. Audioknižní vydavatelé se pustili, zato s vervou, do Kingových děl až od roku 2016, kdy se začaly rýsovat velkolepé projekty jako systematické natáčení Temné věže pro Audiotéku, nebo téměř dvaapadesátihodinový román TO, který měl vyjít roku 2017 ve vydavatelství OneHotBook. To už by byla ale jiná historie…
A kde je tedy zmíněný háček? Nahrávce bohužel před časem vypršela autorská práva, poslechnout si ji tedy můžou jen ti, kteří si ji už koupili, nebo uloví v některém z bazarů či antikvariátů vydání na CD. Doufejme, že se jednou podaří vrátit ji do distribuce.
Pokud by vás audioknihy podle románů Stephena Kinga zajímaly, doporučujeme náš seriál Stephena Kinga slyšeti.