první webový magazín o audioknihách

Jak prodat všechno všem

Datum: 

Autor recenze: 

Globální samoobsluha: Jeff Bezos a věk Amazonu
Globální samoobsluha: Jeff Bezos a věk Amazonu

Účinnost teoretických příruček o obchodování v kontaktu s praxí vesměs dostává řádně zabrat. Mnohem rozumnější strategii při hledání inspirace představují životopisy úspěšných podnikatelů. Kupříkladu Jeffa Bezose, zakladatele a vedoucího společnosti Amazon.

„Jeff Bezos je jedním z největších vizionářů a soustředěných, houževnatých inovátorů naší doby, a podobně jako Steve Jobs mění celá průmyslová odvětví. Brad Stone v této dobře zdroji podložené a čtivé knize výmluvně zachytil jeho zápal a genialitu.“ – Walter Isaacson, autor knihy Steve Jobs.

Isaacsonův citát určený k propagaci knihy Globální samoobsluha jen podporuje potřebu porovnávat nejen osobnost Bezose s Jobsem, ale také Isaacsonovu biografii zakladatele Applu s tou od Brada Stona. A i když si kniha o Jobsovi řekla o mnohem větší mediální i čtenářskou pozornost, profil nositele myšlenky o globálním prodeji a nákupu kvalitativně nezaostává. Přesto se s největší pravděpodobností nebudete chtít ke Globální samoobsluze vracet… Ale nepředbíhejme.

Brad Stone na více než čtyřech stech stranách (a tedy zhruba patnácti hodinách nahrávky) odkrývá podnikatelské principy, jež daly vzniknout jedné z nejmocnějších společností světa. Stonova kniha se tolik nezaobírá Bezosem coby člověkem, zvýrazňuje pouze podstatné rysy, které jdou ruku v ruce s utvářením strategií a řízením firmy. Bezos ale jako by celou dobu stojí někde opodál. Jazyk Brada Stona má místy až zbytečně odcizený charakter. Snad hnán touhou po objektivitě, po odbornosti, vyhýbá se emocím, které by Bezose polidštily a z Amazonu utvořili značku, za kterou stojí krev a pot stejně jako radost z úspěchů.

Vlastně ani neudiví, že Globální samoobsluha získává uznalé reakce z ekonomických redakcí nejrůznějších světových periodik. Má všechny předpoklady vytvořit podstatný přírůstek na poličku všech, kteří zkoumají prošlapané cesty a hledají v nich poučení – ať už pozitivní, či to, které jim má v jejich vlastní praxi zabránit udělat podobné chyby. Bezos, jak lze s ohledem na sílu Amazonu odhadnout, mnoho chyb nenadělal. Přesto to neznamená, že byste při poslechu knihy všechny kroky chápali a tleskali jim. Tak třeba filozofie prodávat všechno všem zákonitě vede (může vést) k rozmělnění pozornosti. Neustálé pohlcování jiných firem za cenu ovládnutí trhu všech (až roztodivných) kategorií produktů více hovoří o určitém nezdravém megalomanství Jeffa Bezose, než o chytré strategii.

banner 1200x150

Zde se už vyloženě nabízí porovnání s Jobsem, který naopak upřednostňoval minimalismus – a je znám i radikálním osekáním produktové nabídky Applu, když se do něj po odmlce (a vyhazovu) vrátil. Jobs pro Isaacsona navíc představoval nejen úspěšného podnikatele, ale vpravdě zajímavého literárního hrdinu. Se všemi svými emočními výbuchy, určitou mírou asociálnosti, stejně jako neskrývané geniality by unesl dokonce knih několik. Naproti tomu se zdá být Bezos jako neproniknutelná veličina v rovnici, kde jde zkrátka výhradně jen o obchod. Stone se na několika místech sice zmiňuje o jeho autoritativním vedení, o choleričnosti, hlouběji však nepronikneme – a je otázkou, zda kvůli Stoneovi, nebo faktu, že Bezosova osobnost není tolik rozervaná a tolik obchod neovlivňuje. (Což by nám potvrdil průzkum, kdy by určitě mnohem menší množství lidí dokázalo pojmenovat hlavu Amazonu, než (bývalou) hlavu Applu.)
 

Výše uvedené vysvětluje, proč Globální samoobsluha nebude představovat tak poutavý poslech, a to i přesto, že stejně jako Jobse i portrét Amazonu načetl Martin Stránský. Stoneova kniha totiž nemá v sobě žádné drama. Je výsostně technicistní, odkrývá historii a procesy v Amazonu, nepotkáváme však významnější konflikty, ani ty podnikatelské, natož lidské. A navíc, na rozdíl od Jobse nemá Globální samoobsluha ani gradaci a katarzi, vlastně ani konec. Amazon nadále funguje, zatímco Steve Jobs v závěru knihy umřel.

Jenže by nebylo spravedlivé něco takového Bradu Stoneovi vyčítat. Očividně měl jiné záměry, které jdou ruku v ruce se stylem. Ne sice nečtivým, přesto jaksi odměřeným. Stone má dobře promyšlenou strukturu, nejde přísně po chronologii událostí, umí se pohybovat napříč časem, aniž by nás mátl, spojovat tematicky kroky Amazonu do společných balíčků, tím podtrhávat podstatné vlivy, jež měnily a mění a udržují v chodu tak obrovskou firmu. Bezpochyby je tak jeho text mnohem zajímavější (a užitečnější) než učebnice.

Další recenze této audioknihy

Vydavatelství OneHotBook přineslo v listopadu na trh audioverzi další knižní novinky, Globální samoobsluhy. Oceňovaný americký novinář Brad Stone v ní sepsal příběh zakladatele Amazonu, Jeffa…

Audioknihy ze stejného žánru

Jan Werich opět jak ho neznáte na novém CD Velké maličkosti. Rozhlasový archiv odhalil další na CD dosud nevydané záznamy s Janem Werichem.
Strhující svědectví bývalého pražského kriminalisty Vladimíra Dzuro, prvního a po dlouhou dobu jediného Čecha, který v úřadu hlavního žalobce Mezinárodního tribunálu v Haagu vyšetřoval válečné…
O velké osobnost Winstona Churchilla vypráví bývalý starosta Londýna Boris Johnson, díky kterému vznikl jedinečný titul shrnující vybrané okamžiky dějin a života státníka. Různé biografie…

Recenze ze stejného žánru

Ač ve veřejném prostoru se v posledních letech toto téma skloňuje čím dál častěji, břemena rasismu vůči romům se česká společnost prozatím ani zdaleka nezbavila.…
Deníkové záznamy patří u čtenářů mezi velmi vyhledávané žánry. Není proto divu, že když se v roce 1995 objevila na pultech kniha Miroslava Macháčka – jedné…
Leonard Cohen byl a stále je jedním z nejuznávanějších světových básníků, filozofů a písničkářů. Přinejmenším jeho hit Hallelujah je dobře znám široké veřejnosti a aspiruje…

Dále od recenzenta

Osobněrozvojová literatura v celosvětovém měřítku stále ještě umí sbírat statisíce čtenářů. Když ji propletete ezoterickou nití, můžete atakovat miliónovou hranici. Své by o tom mohl…
Je to více než čtyřicet let, kdy Masanobu Fukuoka představil světu svůj osobitý postoj k pěstování potravin. Farmář samouk, postupně nejen sbíral zkušenosti, ale především…
S pořadovým číslem třináct se v kolekci Mistři slova objevila (vele)klasická literární výprava do starověkého Říma. Dějiny psané Římem Vojtěcha Zamarovského si vybral a načetl…
Prosadit se v žánru, na kterém (dodnes) ulpívá cejch „béčkovosti“, který ale zároveň dokáže světu představit mimořádně trefnou reflexi současnosti, aniž by přestal nutně bavit,…

Další lákavé recenze

Rita Heyworthová a vykoupení z veznice Shawshank
Recenze

Dávkování naděje ve střídmém tempu

Příběh o mladém bankéři Andym nepatří mezi zcela tradiční “kingovky”. Čtenářům, zvyklým na plíživé budování napětí (až hrůzy), autor ve střídmém tempu dávkuje radost ze ...
Číst dál →
Velky-Gatsby-Leda
Recenze

Velký Gatsby bez jazzu

V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Detektivka podle Aleše Vrzáka

Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Příslib návratu dobré rozhlasové detektivky

Během šesti květnových a červnových nedělí roku 2013 měli posluchači stanice Vltava příležitost vyslechnout v premiéře detektivní seriál podle románu Nemesis z pera Joa Nesbøho. ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Globální samoobsluha: Jeff Bezos a věk Amazonu
Vyprávění oceňovaného amerického novináře nabízí unikátní vhled do jedné z nejvýznamnějších firem naší doby, jež navždy změnila způsob, jak nakupujeme a čteme, i osobní portrét podnikatele, který ji založil. Obchod Amazon.com začínal s doručováním knížek poštou a vezl se na první vlně internetového nadšení. Jeho zakladatel Jeff Bezos se však nespokojil s pouhým módním on-line knihkupectvím. Chtěl, aby Amazon nabízel neomezené množství zboží i svůdné pohodlí za velmi nízké ceny – aby se stal „obchodem se vším“. Aby svou vizi naplnil, vybudoval vnitrofiremní kulturu plnou neúnavné ctižádostivosti a tajností, do kterých až dosud nikdo nepronikl. Audiokniha je zevrubnou biografií technologického kolosu, který jako jeden z prvních ve velkém vsadil na internet a zvítězil.
Přejít nahoru