Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Hlásí se Hlasy

Datum: 

Autor recenze: 

Hlásí se Hlasy
Hlásí se Hlasy

V audioknižním světě je tradicí, že se interpretace literárních předloh ujímají zkušení herci, kteří více či méně kvalitně dílo přednesou. Posluchačsky velmi oblíbené výjimky tvoří autoři, jejichž četba vlastního textu obráží bohaté herecké zkušenosti – Jan Werich, Miroslav Horníček, Jiří Suchý, Zdeněk Svěrák, Ivan Kraus a další. Sporadicky se objevují i nahrávky opravdu syrové autorské interpretace pořízené při živých čteních před diváky, málokterý vydavatel si troufl do studiové nahrávky autorské četby spisovatele – neherce.

Doposud nikdo ovšem nezaznamenával autorská čtení prozaiků, básníků, esejistů či překladatelů v technicky čisté kvalitě, kdy autorovi je při čtení jediným partnerem mikrofon, takto systematicky, jako to dělá nakladatelství Triáda ve své nové audioknižní řadě.

Edice Hlasy vznikla v roce 2014 z iniciativy pražského zvukového studia Bystrouška. Usiluje o vydávání nekomerčních nevýdělečných nahrávek se záznamy autorského čtení současných spisovatelů a překladatelů. Cílem edice, která chce oslovit nejširší okruh zájemců o literaturu, zvláště pak též studenty a pedagogy středních a vysokých škol, je šíření a propagace kvalitní literatury. Kromě tohoto osvětového působení má též dokumentární rozměr: záměrem je zachycovat na kvalitním, studiovém záznamu hlasy autorů interpretujících svá vlastní díla.

Režijní a dramaturgickou práci řídí Ivan Arsenjev, jako zvukař se na nahrávkách podílí Jan Hála. Součástí každého kompaktního disku je trojdílná rozkládací obálka, která obsahuje medailon autora a krátký esej o jeho díle. Na koncepci a edičním zpracování obálky se podílejí Robert Krumphanzl a Ivan Arsenjev. Grafickou úpravu připravuje Jakub Suchý, autorkou portrétních fotografií na titulu obálky je Irena Vodáková.

Během jara a léta 2014 byly natočeny a v listopadu téhož roku vydány nahrávky sedmi autorů: Andreje Gini, Oldřicha Krále, Petra Krále, Lubomíra Martínka, Jáchyma Topola, Iva Vodseďálka a Pavla Zajíčka. Nahrávky vycházejí v omezeném nákladu pouze na CD distribuovaných do knihkupectví nebo prostřednictvím e-shopu Triády, část nákladu se bude prodávat například při autorských čteních, na stáncích v rámci knižních trhů a podobně. Tvůrci neuvažují o umístění nahrávek na web ke stažení, či k elektronickému prodeji. Chtějí, aby měli posluchači v ruce artefakt.

banner 1200x150

Co do autenticity přednesu jednotlivých autorů jde o pozoruhodný projekt. Bohužel, nějaké ty kameny úrazu se najdou i u takto záslužné edice. Co se zvukové kvality nahrávek týče, nelze takřka nic vytknout, snad jen mírně nevyváženou hlasitost u četby Jáchyma Topola. Je třeba ocenit dohled dramaturga Ivana Arsenjeva nad jednotlivými nahrávkami. Čtení jsou zbavena veškerých přeřeků, až na několik pozapomenutých v nahrávce Andreje Gini. Dalo by se namítat, že v rámci autentičnosti nějaký ten přebrept nevadí, to by ale bylo v silném kontrastu s jedním z cílů edice – zachytit čtení na kvalitním studiovém záznamu. Nahrávka pak působí dosti neprofesionálně.

Dalším kamenem úrazu je ponechání výběru textů na samotných autorech či překladatelích – to by měla být výhradní funkce dramaturga. Dramaturg by měl umět odhadnout, budou-li vybrané texty poslouchatelné, zejména s ohledem na skutečnost, že je nenačítá školený spíkr, ale autor sám. V některých případech symbióza autor-text funguje výborně, např. u Lubomíra Martínka či Jáchyma Topola, který čte ze svého překladu příběhů severoamerických Indiánů. U Andreje Gini a Pavla Zajíčka si snad ani nelze představit jinou interpretaci než autorskou, je ale třeba velmi soustředěného poslechu. Nekonečné Zajíčkovy pauzy v půli vět, mohou sice přinést jistý efekt, ale jen ve chvíli, jsou-li doprovázeny hudbou například DG307. Poslech samotné poezie je velmi náročným úkolem a oddalují-li časté a dlouhé pauzy samotné sdělení, lze rychle ztratit pozornost.

Oldřich Král čte ze svých překladů Sebraných spisů Mistra Zhuanga. Překlady jsou to nápadité, texty mají vysokou vypovídací hodnotu, leč Králův přednes je často na hranici srozumitelnosti. Něco podobného lze říci i u posledních vydaných autorů, Petra Krále a Ivo Vodseďálka. Král má sice precizní výslovnost, je ale příkladem toho, že náročná poezie může být těžko přenositelná sluchem.

Edice potvrdila, že autorská četba je vždy sázkou do loterie, která někdy vyjde, jindy ne. Vydavatel musí vždy pečlivě zvážit, koho má nahrávka oslovit, ověřit, funguje-li text i v audiodpodobě a je-li autorský přednes poslouchatelný. Edice Hlasy si ale své příznivce jistě najde.

Dále od recenzenta

Šedesátá léta můžeme právem označit za rozhlasové žně. Lze tak vnímat hlavně jejich druhou půli včetně inkriminovaného roku 1968, roku Pražského jara, roku okupace. Kromě mnoha jiného bylo ten rok realizováno pozoruhodné a dnes velmi cenné vyprávění zpěváka, herce, ale i showmana každým coulem – Waldemara Matušky. Lví podíl na nahrávce má básník a dramatik…
Když v letech 2001 a 2002 vyšla u nakladatelství Lotos dvě CD s objevenými besedami Jana Wericha z konce 50. let, byla to pro příznivce smutného klauna událost. Nyní vychází tento unikátní záznam znovu, v nové úpravě a pod hlavičkou Supraphonu. V čem je jiný?
Roku 1922 měla premiéru Čapkova hra Věc Makropulos na scéně městských divadlech na Vinohradech. O více jak 50 let později, konkrétně roku 1975 se tato hořká komedie dočkala slavného rozhlasového nastudování, v režii neméněslavného a legendárního mistra režie, Jiřího Horčičky. V roce 1987 pak vychází na LP a konečně letos, tedy roku 2012 jsme se…
V každé recenzi by se slušelo alespoň stručně představit autora a interpreta díla. Tentokrát si tuto svou úlohu ulehčím, doufaje, že většina čtenářů a posluchačů audioknih Jiřího Suchého – básníka, textaře a živoucí legendu českého divadelnictví a humoru zná. Snad slyšeli některou z nahrávek s jeho povídkami, možná i jeho rozhlasové Osudy, v nichž už…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Andrej Giňa
Andrej Giňa čte vybrané povídky z knihy Paťiv. Ještě víme, co je úcta. Autor se kromě tradičního žánru pohádky, který nahrávku uzavírá, představuje pěti humornými příběhy. Ty jsou zasazené do vesnického prostředí na východním Slovensku první poloviny minulého století i do nedávné městské současnosti západních Čech. Za někdy až huronským veselím se v Giňových vyprávěních ukrývá nečekaná vážnost.
Hlasy - edice autorského čtení
Básnické a prozaické dílo Iva Vodseďálka tvoří ve svém celku mimořádně pozoruhodnou a originální hodnotu české literatury 20. století. Kromě výběru z básní a próz zařazených do pětisvazkového knižního vydání autorova Díla (1992) obsahuje nahrávka také souborně nepublikované básně z devadesátých let.
Lubomír Martínek
Autor čte z knihy Muškátový oříšek, která vyšla v Edici Revolver Revue v roce 2012. Lubomír Martínek patří k nejvýraznějším současným českým spisovatelům. V jeho psaní se prolínají žánry prózy, povídky, eseje či úvahy v jakýsi nepřetržitý literární záznam vyvíjející se zkušenosti. Ústředním a vlastně jediným autorovým tématem je bezdomovectví, exil, vykořenění, nomádství, bloudění a putování, ve stále hlubším záběru pak směřující k otázce, v čem spočívá nezaměnitelnost postavení člověka ve světě a skutečná hodnota lidského života.
Pavel Zajíček
Autor čte z nepublikovaného cyklu básní Individuace z roku 1972 a ze sbírky Chvění, obsahující texty z posledního dvacetiletí.
Petr Král
Autor čte básně z nepublikovaných sbírek z let 1958–1961, básnický cyklus Průběh sezóny, prózy Hlasy a Přejít ulici z knihy Základní pojmy a výňatky z básnického cyklu Přesuny.
Přejít nahoru