Hlavní hrdinové v průběhu trilogie rostou se svými čtenáři, a tak se potýkají mimo problémy s nadpřirozenými silami i s novými tématy. To činí Babu Jagu unikátní, protože se nůžky mezi tím, co běžní autoři považují za vhodné vnášet do dětských myslí a Vojtkovým pojetím, silně rozevírají. Výčet takových prvků nevídaných v literatuře pro děti a mládež je široký. Honza Vojtko jako autor v sobě nezapře profesi psychologa, ale také patrně i sebe sama jako dospívajícího kluka, to dítě dřímající v každém z nás, které si vzpomíná dobře na všechno, o čem s ním dospělí odmítali otevřeně mluvit. A tak Vojtko jakožto prozaik doslova nezná tabu.
Je toho spousta, o čem s dětmi nemluvíme, protože se domníváme, že by z toho neměly rozum. Jsou to témata politická, ale i ta týkající se intimity a sexuality, a tak protagonisté otevřeně hovoří například i o masturbaci. Vojtko posluchače zavádí v ději do Moskvy za období covidové pandemie a otevírá také téma nesvobody, všudypřítomného strachu, propagandy a zejména homofobie. Žánr hororu naplňuje až nemilosrdně, kdy nechává temné síly způsobit těžká zranění i úmrtí. Zkrátka nejde o žádnou selanku či ten typ děsivé pohádky, v níž nakonec všechno dopadne dobře. Autor si evidentně příliš váží mladých lidí natolik, aby jim fikčně tvořil iluzi bezpečného světa a jakkoliv o něm lhal. Při poslechu Baby Jagy si od pravdy a krutosti světa prostě neodpočinete.
Ve vztazích čtyř kamarádů i některých dospělých se lež ani nemůže vyskytnout, protože mají své zvláštní schopnosti mysli a dovedou telepaticky komunikovat. Jejich (i autorská) upřímnost pak nechává zaznít množství vulgarismů, nikoliv z důvodu vyžívání se v nich, ale protože dospívající i dospělí prostě často mluví jako dlaždiči. Někdy čistě z plezíru a někdy tehdy, jsou-li napadeni zlou entitou. Tou je, jak název napovídá, Baba Jaga, jejíž ambice ovládnout mysl lidstva s využitím jejich amorálních hnutí jako by dávaly mytologický podtext světovému dění a znázorňovaly Putinovo agresivní tažení proti demokratickému světu. Aby zůstala rovnováha zachována, staví autor Babě Jaze v opozici druhou mytickou postavu, postavu světla a dobra, Zlatou Jagu.
Spisovatelská fantazie nás uvádí také do mysli Vladimira Putina, ale také otevřeně hovoří o ruské invazi a válce na Ukrajině, a tak propojuje fikci s realitou. Ústřední linií je však nutnost spojit své mentální síly a postavit se zlu, když ne zcela jej porazit. Toto zlo zde má nejen spirituální, ale i fyzickou podobu, kdy se nešetří slizem, hnisem a barvitými popisy odporných výjevů odpadávajícího masa zhmotnělé Baby Jagy, která uštědřuje nadávky, plivance a kouše. Právě v přímé řeči obou nadpřirozených figur je Honza Vojtko jakožto interpret velmi silný v kramflecích, jako Baba Jaga nechutně huhlá a chrčí a jeho čtení výroků Zlaté Jagy jako by se nesly z jiného světa. Neklid do audioknihy přináší také cvakání zubů, hrajících jako artefakt v příběhu stěžejní roli. Slabinou desetiapůlhodinové nahrávky jsou však redundantní zvuky autora a interpreta v podobě nádechů či nepropojených předložek s podstatnými jmény a několik přeřeknutí.







