Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Koncert pro knihu a herečku

Datum: 

Autor recenze: 

Honzlová
Honzlová

Zdena Salivarová, vdova po Josefu Škvoreckém, která nedávno oslavila devadesáté narozeniny, se do české literatury zapsala několika výbornými texty (třeba autobiograficky laděným románem v dopisech Hnůj země z roku 1991) a rovněž soustavnou prací editorkou a nakladatelskou – bez pašovaných knih z produkce 68 Publishers, které s manželem založili v kanadském Torontu, by česká společnost přišla o možnost alespoň potají a pod sankcí číst nekonečnou řadu skvělých autorů počínaje Milanem Kunderou a konče třeba jeho zlým protipólem Janem Křesadlem. Nakonec si za tuhle veledůležitou činnost oba manželé v roce 1990 odnesli Řád bílého lva.

Ale i kdyby toho nebylo a zůstal jen její románový debut, pořád by její stopa byla víc než patrná. Autobiograficky laděná próza Honzlová s podtitulem Protestsong, kterou začala psát v Praze v roce 1968 a dokončila ji o dva roky později už v americké a kanadské emigraci, se totiž zařadila mezi nejlepší texty své doby a zřejmě i mezi nejlepší české texty vůbec.

Mladičká Jana Honzlová je zpěvačkou v souboru písní a tanců Sedmikrása a na začátku románu ji zastihujeme v hlubokém rozladění, neboť ji právě byla z kádrových důvodů zakázána účast na uměleckém zájezdu do kapitalistického Finska. Jak záhy pochopí z materiálů, ke kterým se náhodou dostane, touhle mrzutostí nemají skončit ani nátlak komunistických pohlavárů, ani všudypřítomné intriky. Půjde jí o samotné zaměstnání, což nejen pro ni znamená ohrožení existenční – momentálně živí svou apatickou matku, inteligentního desetiletého bratra a nezodpovědnou postpubertální sestru. Otec totiž emigroval, další sestra už od rodiny dávno odešla a dva starší bratři mají momentálně jiné starosti: jeden na vojně u černých baronů, druhý ve vězení za nepovedený pokus emigrovat.

Z této výchozí situace plyne neuvěřitelně bytelné vyprávění, které je detailně promyšlené fabulačně i stylisticky. Z množství epizod, úvah a vzpomínek Zdena Salivarová staví majestátní i groteskní příběh, který nejen ilustruje tu odpornou dobu československých padesátých let, ale zároveň ji velmi dobře analyzuje a bez jakékoli známky explicitnosti i obžalovává. Jde o nesmírně plastický a hluboký portrét inteligentní mladé ženy, proti níž stojí totalitní moc i obyčejná lidská malost, ženy, která nehodlá jen tak rezignovat, ale se která také k opravdové naději propracovává skrz náboženské berličky, aby nakonec pochopila, že vítězství nad vším tím zlem není tak úplně materiální záležitost.
 

banner 1200x150

V neposlední řadě jde o čtivou knihu. Stylisticky je založena na krátkých jednoduchých větách s bohatým využitím černého humoru, sarkasmu a ironie (patrně jde o následek stejného inspiračního zdroje v americké drsné škole a Ernstu Hemingwayovi, který pozorujeme i u Škvoreckého). A vzhledem k použité ichformě je to přesně taková kniha, jejíž zvuková verze musí být snem každého interpreta. Rozhlasová režisérka Markéta Jahodová, která se ujala realizace audioknihy, jež vyšla pod prestižní značkou OneHotBook, se obrátila na sedmadvacetiletou talentovanou herečku Denisu Barešovou.

Její dosavadní práce ve studiu sice není příliš rozsáhlá, ale o to je kvalitnější. A to včetně románu Honzlová, který se v jejím podání promění z literárního díla ve zvukový prostor, v němž Barešová bude děj vyprávět, hrát a v ohlasech písní i zpívat jako alter ego hlavní hrdinky a vypravěčky v jedné osobě, a to se všemi proměnami nálad, dynamiky a rytmu, zároveň ale s nadhledem, díky kterému slyšitelně chápe, nikoli jen odhaduje všechny možné významy právě pronášených vět. Je to pozoruhodně vyzrálý, nadprůměrný výkon, díky kterému byl český audioknižní trh podstatně obohacen.

Audiokniha je opatřena doslovem literárního vědce a oceňovaného editora Michaela Špirita, kterou načetl s klasickou noblesou a přesností Pavel Soukup. Na začátku zvukově bezvadné audioknihy zazní spirituál, jinak se ale obejde bez hudby. A přesto je to koncert!

 

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Nová Gumpova cesta začne přesně tam, kde ta předchozí skončila. Se svým milovaným Béďou Kozím Bobkem projdou příběhem, který už jim dávno předtím napsaly hvězdy. Audiokniha pro všechny, kteří dokážou číst ze psích očí, ale i pro ty, kteří to zatím neumějí nebo nevěří, že je to možné.
Rodina kočovných herců brázdí soumračnou Evropou: pryč je západní svoboda a otevřenost devadesátých let, na východě vzniká novoruský Ajvaristán.

Recenze ze stejného žánru

Bohumilův svět je prostý a zároveň obyčejně laskavý. Nebo spíš neobyčejně? Prostá lidská nezištná pomoc a ochota pomoci neznámým lidem pro většinu z nás už dnes tak samozřejmá není. Neděláme si ale ten náš svět někdy sami zbytečně složitý? A umíme se k jednoduchosti ještě vrátit? Po oblíbených ženských hrdinkách Agnes a Božidaře tentokrát Veronika…
Žánrová literatura a žánroví autoři jsou vnímáni v jakési opozici k vysoké literatuře, ke které spisovatelka Alena Mornštajnová bezesporu patří. Byť škarohlídové namítnou, že na „velkou literaturu“ je přece jen moc oblíbená a čtená. Naštěstí audiovydavatelé takové hry nehrají.
Debutující prozaik Josef Škvorecký stvořil v polovině 50. let v románu Zbabělci jednak svoje alter ego, postavu Dannyho Smiřického, ale také svůj typický styl, v němž se až bestiální ironie mísí s obrovským pochopením lidské slabosti. A také si už jako začínající autor vydobyl pověst literárního průšviháře, která ho bude doprovázet celý život (k dobovým…

Dále od recenzenta

Publicista a propagátor exaktních věd Leoš Kyša je v literárním světě známý pod pseudonymem František Kotleta a velmi často klame tělem. Na první pohled oddechové texty plné drsného humoru, nadsázky, bezbřehého násilí a pokleslé, většinou pěkně do podrobna vylíčené erotiky, mají přece jen druhý plán. Což je ovšem asi to poslední, co by autor přiznal,…
V postavě Františka Kriegla jako by se zrcadlily moderní české dějiny ve vší své rozporuplnosti a nejednoznačnosti, s jakýmsi ideálem spravedlivé společnosti postupně transformovaným do nelidského utrpení na jedné straně a s pragmatismem téměř oportunistickým na straně druhé. Rozsáhlou, šestisetstránkovou biografii Kriegel: lékař a voják komunismu, napsal publicista a historik Martin Groman, někdejší šéfredaktor stanice Dvojka Českého…
Pokud se člověk zajímá o dějiny a začne o nich hlouběji přemýšlet, brzy mu přestane stačit onen školou vytyčený a společností požehnávaný rámec tzv. velkých dějin. Dřív nebo později mu totiž dojde, že vedle těch zásadních a formativních událostí musely probíhat i dějiny malé, dějiny individuálních lidských osudů. Malé dějiny, které se děly v rámci…
​Michael Romancov, politický geograf působící na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy a na pražské Metropolitní univerzitě, vstupuje do veřejného prostoru různými komentáři a analýzami pravidelně již řadu let. Svůj písemný styl pravidelně vybrušuje na stránkách Deníku N, kde jeho autorská stránka čítá kolem sedmdesáti článků. Je proto logické, že ucelenou podobu svých dřívějších textů a přednášek…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Honzlová
Zpívá svůj sedmikráskový protestsong. Diktatuře proletariátu pod okny. Červenec roku 195* zalil i pražský oblouk Vltavy poblíž Stalinovy sochy vedrem, ale jednadvacetiletá Jana Honzlová si léto neužívá. Zbytek Státního souboru písní a tanců Sedmikrása, kde doteď zpívala světu o lepších zítřcích, se i s papaláši a tajnými odjel družit do Finska, zatímco ona tvrdne v kanclu a očekává průtrž mračen. Tuší, že s ní takzvané lidově demokratické zřízení zúčtuje za prostořekost, s níž se stavěla k budování socialismu. Upřímnost se za onoho času nenosí, a kdo nedrží basu se soudruhy, jde proti nim a hůl se na něj vždycky najde – pokud včas nepodepíše. Zvlášť pokud jde o holku z rodiny vyvlastněného živnostníčka, jejíž kádrový profil nevylepšují ani živel uprchlý do zámoří, ani mukl z lágru, natož umlácená matka rodu, jehož zbytky kolikrát nemají co jíst. Dívka ze zchátralého pavlačového domu v Karlíně by mohla papalášům z ÚV vyprávět, co je to správně podvyživený proletář. Na vlastní kůži cítí, že ji osud nahnal v mizernou dobu na šílené místo, avšak múza Josefa Škvoreckého bravurně vylíčí její vůli zůstat sama sebou: bezmocnosti, udavačství i tragédii navzdory. Výjimečná výpověď o chorobné budovatelské křeči 50. let. Exulant Ferdinand Peroutka dílo označil za nejlepší český román napsaný po druhé světové válce.
Přejít nahoru