Momentálně se Jeffery Deaver k potěšení svých fanoušků pustil do nové řady, která má víc než slibný začátek a v papírových vydáních už čítá čtyři romány vydané během let 2019-2022. Nový Deaverův hlavní hrdina se jmenuje Colter Shaw a živí se jako lovec odměn, což je typus, který v českém prostředí kdysi zpopularizoval televizní seriál Odpadlík s Lorenzem Lamasem v hlavní roli. Shaw většinou pronásleduje zločince na útěku, ale občas si vybere i případ, kdy odměnu vypíšou zoufalí rodiče, kteří pohřešují své dítě nebo jejichž dítě bylo očividně uneseno.
Tato situace stojí i na počátku prvního Shawova případu, který zavede čtenáře do kalifornského Silikonového údolí, kde záhadně zmizela mladá žena. Její otec vypsal odměnu a Colter Shaw se vydává po její stopě. A postupně zjišťuje, že její případ není ojedinělý a zapadá zřejmě do vzorce sériového pachatele. Dva následné únosy ho zavedou do atraktivního prostředí herního průmyslu (kniha je dokonce rozdělena na tři části pojmenované „po gamersku“ jako Level) a zdá se, že případ, o jehož pozadí panuje hned několik logických hypotéz, má své vysvětlení právě zde.
Svižně odvyprávěný detektivní thriller opět ukazuje, proč je Deaver nejen tak populární, ale i proč je v mezích žánru objektivně tak dobrý. V popředí jeho literární práce stojí tři zásadní dovednosti a přístupy. První je schopnost vymyslet věrohodnou, dostatečně komplikovanou, ale ani náznakem překombinovanou zápletku. Na tu navazuje jeho neobyčejná fabulační obratnost. Dávkuje jednotlivé střípky tajemství tak, aby vzbuzoval co největší napětí, a dokáže při tom zmást své čtenáře natolik, že jen ti opravdu zkušení dokáží v každém okamžiku udržet na paměti prostou, ale důležitou skutečnost, že mysteriózní žánr je založen na jejich manipulaci ze strany autora. A třetí jsou jisté literární postupy, které jeho knihy přes očividně zábavný charakter zdobí: jde nejen o výtečně napsané charaktery a pečlivé studium prostředí, do kterých své příběhy zasazuje, ale i o kontrolu nad tempem vyprávění a schopnost ho přirozeně měnit. A také o smysl pro detail a důmyslné začleňování vedlejších motivů a dějů.
Ve Hře na nikdy je třeba nádherná vedlejší scéna, kdy Shawa a s ním spolupracující policejní komisařku překvapí uprostřed kalifornské divočiny puma. Je to motiv na první pohled paradoxní – Deaver zasazuje své příběhy v drtivé většině do kulis amerických velkoměst –, přesto v několika knihách popsal s obdivuhodným respektem a očividnou láskou i americkou přírodu (skvělý thriller Příští oběti se dokonce prakticky celý odehrává ve wisconsinské divočině). Událost zabírající jen několik odstavců má ale potenciál zůstat ve čtenářově paměti jako svého druhu miniaturní dobrodružná povídka jakoby mimochodem vložená doprostřed napínavého románu.
Jestliže Jeffery Deaver patří k nejlepším žánrovým autorům dneška, měli by jeho knihy pro byť jen mírně náročnější posluchače načítat v kvalitních studiích ti nejlepší interpreti. A tak jako v případě Jana Vondráčka, jehož hlasem zní série o Rhymovi, se to povedlo i tentokrát. Režisér Michal Bureš si pro nahrávku vydavatelství OneHotBook, kteří stojí i za audioknihami s Rhymem, vybral skvělého a populárního Filipa Švarce. Ten rozezvučil Deaverův text se svým typickým nadhledem a pečlivě zvolenou dikcí jak popisných pasáží, tak přímých řečí. Jen málokdo dokáže s hlasem, který má jako bonus i zajímavý a příjemný témbr, pracovat tak plasticky jako Švarc.
Když k tomu připočteme ještě hudbu, která je sice audioknižně doplňková, ale zároveň tak dobrá, že by byla snesitelná i jako samostatný poslech, a klasicky skvělý zvuk, střih a mastering, máme nejen výtečný titul na prázdniny, ale i příslib minimálně tří dalších do budoucnosti (pokud by už Deaver nepřipsal nový příběh).