první webový magazín o audioknihách

Rozjet to ve velkém

Datum: 

Autor recenze: 

Hranice Impéria
Hranice Impéria
Ještě do nedávna jsme mohli v audioknižním prostředí narazit na příběhy Jana kotouče pouze ve dvou zvukem vydaných antologiích a románech z jedné knižní série. Letos ale Kotoučovy audioknihy začaly přibývat jako houby po dešti. Hranicemi impéria to začalo a nutno říct, že začátek je to velmi slibný, byť bohužel ne brilantní.
Kdo se trochu orientuje v české literární fantastice, musel na jméno Jana Kotouče narazit. Už jen proto, že jde o velmi plodného autora. Čeští milovníci mluveného slova však do nedávna mohli znát pouze jeho romány ze série Nad českými zeměmi slunce nezapadá, které v průběhu posledních čtyř let vydávalo Čti mi! Jde celkem o pět knih – šestá ze série je povídkovým rozšířením světa podobně jako bylo Kosení rozšířením světa Shustermanovy Žatvy smrti. Tato kniha však stále čeká na své audioknižní vydání.
 
Dále už posluchačům zbývaly pouze dvě Kotoučovy povídky, a to Pacient rekrut ze souboru Zákon genu a Xenofil z antologie Krásky a vetřelci. Tento zdánlivý detail by se mohl jevit jako nadbytečný, ovšem právě zmíněné příběhy jsou prvními, které do českého audioknižního prostředí vnáší svět série Centrální impérium se vším, co k němu patří, včetně vylepšených lidí a nebezpečných Ralgarů.
 
První díl ze série nese název Hranice impéria a velmi dynamicky otevírá celou knižní sérii, začínající na jednom z nejpestřejších míst říše, v kasinu na Hub Central. V prostoru obývaném několika mimozemskými rasami po léta zuřily mezihvězdné války, jenže, jako by neměl být ani chvíli klid, něco nového se chystá a geneticky vylepšený příslušník císařské rodiny Daniel Hankerson, tuší co by to mohlo být.
 
V současné chvíli se vydavatelství Audiotéka pustilo jednak do Kotoučova standalone románu Strnadův efekt, jednak do dvou souběžných sérii, z nichž jednou je právě Centrální impérium, tou druhou pak Sektor Hirano, který při nejmenším v současnou chvíli načítá Luboš Ondráček. Naproti tomu Hranice impéria si vzal na starost Ondřej Novák, který má s českou fantastikou již bohaté zkušenosti. Mohli jsme jej slyšet číst drtivou většinu knih Pavla Bareše včetně nejnovějšího Lenochoda Jimmyho & jeho backup bandu.
 
 

Nutno říct, že v rámci dvanáctihodinové četby odvádí Novák řemeslně velmi obstojný výkon, byť nejde zdaleka o takový interpretační koncert jako tomu bylo v případě poslední Barešovy knihy. Nedává si takovou práci s modelováním charakterů jednotlivých postav, mnoho jich pak zkrátka žoviálně haleká a s tím je třeba se smířit. Podobně se nijak zvlášť nesnaží o pochopení, co se ve které scéně vlastně děje, jeho intonace zůstává jaksi univerzální – jako by šlo o to pouze srozumitelně načíst tuto objemnou hmotu.
 

Největší nedostatek audioknihy však spočívá v něčem docela jiném. V tiskem vydané knize od sebe jednotlivé oddíly uvnitř kapitol dělí vynechané řádky. Vlivem peripetií nejspíš technického rázu se však stalo, že byl román načten, jako by v knize dělící řádky nebyly. Mluvené slovo tak na sebe volně navazuje z jedné scény do druhé a z lokace do lokace. Na záměrně přetnutá vyprávění, která končí například replikou „Cože?“, bez varování navazuje děj týkající se příchodu nové postavy – ovšem na jiné místo, v jinou dobu. Podobný zmatek nastane, když se po změně dějiště otevírá nová scéna replikou „Takže jste selhali.“ Nejde o problematiku, které nebylo možné si při nahrávání všimnout. Přitom stačilo udělat první, co člověka ve chvíli znejistění napadne: obratem vyhledat knihu a problém dešifrovat. Bohužel se tak nestalo ani během natáčení, střihu, a dokonce ani v rámci kontrolního přeposlechu.

Nezbývá než doufat, že dojde stran vydavatelství k dodatečné nápravě, a že následující díly série už tímto nedostatkem trpět nebudou, aby posluchači nebyli nuceni neustále řešit rébus, která věta ještě patřila k předchozí a která už k následující scéně.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Povrch všech kontinentů je zastavěný do výše několika set metrů. Většina lidských bytostí zdegenerovala a žije jen proto, aby mohla dennodenně jen pracovat. Nic víc.…
Jules Verne (1828–1905) je považován společně s Herbertem Georgem Wellsem za zakladatele žánru vědeckofantastické literatury (science-fiction). Ve svých dílech předpověděl celou řadu vědeckých a technických…
Bestseller Atlas mraků ověnčený British Book Award a nominovaný na cenu Arthura C. Clarka, Nebula a Man Bookerovu cenu byl po loňské filmové adaptaci převeden…

Recenze ze stejného žánru

Audioknižní vydavatelé do svých edičních plánů zařazují nejen velmi žádané žhavé bestsellerové novinky současných autorů, ale také klasická díla světové literatury. Posluchač má tak možnost…
Prosadit se v žánru, na kterém (dodnes) ulpívá cejch „béčkovosti“, který ale zároveň dokáže světu představit mimořádně trefnou reflexi současnosti, aniž by přestal nutně bavit,…
Egon Bondy (vlastním jménem Zbyněk Fišer) byl ikonickou postavou českého undergroundu, básník, jehož verše tvořily jeden z pilířů tvorby nejdůležitější české kapely své doby The Plastic…

Dále od recenzenta

Když se audiokniha po letech vydá znovu, může se ukázat, jak se mezi tím změnily možnosti vydavatelů, očekávání posluchačů nebo také samotného autora díla. Jaroslav…
Prasklé zrcadlo je již osmou audioknihou v novodobé audioknižní sérii se slečnou Marplovou a desátou audioknihou vydavatelství VOXI, která přináší české překlady Agathy Christie k našim uším.…
Jsou autoři, kteří jsou zdatnými „běžci na dlouhou trať“ a oceníme, když si od nich můžeme přečíst velký román nebo rovnou celou sérii. A jsou…
Raymond Chandler svým Philem Marlowem stvořil v roce 1939 novou ikonu v galerii velkých detektivů. Ve světě českého mluveného slova však po léta existovala pouze…

Další lákavé recenze

Rita Heyworthová a vykoupení z veznice Shawshank
Recenze

Dávkování naděje ve střídmém tempu

Příběh o mladém bankéři Andym nepatří mezi zcela tradiční “kingovky”. Čtenářům, zvyklým na plíživé budování napětí (až hrůzy), autor ve střídmém tempu dávkuje radost ze ...
Číst dál →
Velky-Gatsby-Leda
Recenze

Velký Gatsby bez jazzu

V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Detektivka podle Aleše Vrzáka

Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Příslib návratu dobré rozhlasové detektivky

Během šesti květnových a červnových nedělí roku 2013 měli posluchači stanice Vltava příležitost vyslechnout v premiéře detektivní seriál podle románu Nemesis z pera Joa Nesbøho. ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Hranice Impéria
DRSNÁ GALAKTICKÁ HRA. VÍTĚZNOU KARTU MÁ TEN, KDO PODVÁDÍ! Vítejte v Centrálním impériu. V impozantní říši obývané několika mimozemskými rasami, v níž po předchozích brutálních mezihvězdných válkách doputovalo pomyslné žezlo do rukou lidí. Daniel Hankerson je geneticky vylepšený příslušník císařské rodiny, ale raději než na rodinný vliv a peníze se vždy spoléhal na svou schopnost odhadovat lidi, která mu pomáhá jak při práci pro rozvědku loďstva, tak při hraní karet. Díky ní pozná, že něco visí ve vzduchu, když se ho pokusí při loupežném přepadení zabít, a ani z nadcházející mise na okraj Impéria nemá dobrý pocit. Čím víc se mluví o tom, že jde o rutinní test nové komunikační lodě, tím je to podezřelejší. Centrální impérium je příliš velké, příliš křehké a pohromadě drží díky příliš mnoha kompromisům. Vnější nepřátelé si z něj chtějí ukrojit svůj díl, ale ti vnitřní jsou ještě nebezpečnější. Jak praví čínské přísloví, Impérium čekají zajímavé časy.
Přejít nahoru