Hlubiny, symbol lidského podvědomí, posluchače bez přípravy vrhnou do prostředí recyklačního centra v Reykjavíku, kde jsou mezi bizarními odpady lidské společnosti objeveny postupně všechny lidské kosti, které před mnoha lety tvořily kostru neznámé oběti. Sledujeme postavu mladé ženy Gunndís, která nastoupila na rybářskou loď jako zástup lodního kuchaře, přestože trpí úzkostmi a zejména těmi obtížemi, které na lodi nechcete, a to mořskou nemocí. Postupně je vtažena do minulosti a okolností smrti svého otce, který před mnoha lety zahynul při lodním neštěstí spolu s celou posádkou.
Tuto linii prokládá Yrsa Sigurðardóttir popisem zdánlivě banálního vyšetřování sousedských sporů, ústících v tragédii. Zde má příležitost vykreslit prožívání teenagerů, kteří musí původně dětinské sousedské rozbroje svých rodičů snášet a vyrovnávat se s nimi. – Vyšetřovatelé Karó a Týra, které známe z předchozích děl série (Není úniku, Hrob), jsou střízlivě uvažujícími figurami, policistku Ydunn ponechala autorka tentokrát lehce v pozadí s méně výrazným partem.
Island je specifickým prostředím natolik atraktivním, jako by bylo stvořeno pro zločin. Neustálá sopečná činnost, atmosféra komunity, kde se takřka všichni znají, a ostrov obklopující moře jsou atributy dodávající zvláštní tíseň. Klára Cibulková má talent krimi žánr interpretovat věcným, nenuceným stylem vypravěčky, která vkládá nevtíravě expresivní empatii na místa, týkající se popisu dětských emocí, a až mrazivě chladně popisuje nechutné detaily při popisu mrtvol, se nenechá zaskočit nezvyklými místními jmény ani příjemními. „I v tak malé zemi, jako je Island…“ se několikrát v audioknize objeví jako upozornění na fakt, že zločinu se nevyhnete prostě nikde. Pro informaci uveďme, že v Islandu žije kolem 373 tisíc lidí.
Režie ponechala audioknihu syrově znějící jen s občasnými tóny hudebních předělů, a tak se můžete bez vyrušování ponořit do melodicky tekoucího hlasu Kláry Cibulkové. Z plynutí textu je znát úcta k předloze, v níž nepřebývá ani slovo navíc. Yrsin úsporný vyjadřovací styl je interpretován s přesností, s níž se dobíráme ke kulminaci dramatu a rozpletení dějového klubka. Hovořit o prodeji lidské lebky na e-Bay, vykopané mrtvole psa vhozené do domu či noži vraženém do zad je logicky nutné vyprávět s chladem a smrtelnou vážností.