Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Igor Bareš nalézá v Körnerových Střepinách v trávě světlo

Datum: 

Autor recenze: 

/Audiokniha-Strepiny-v-trave-Vladimir-Korner
Střepiny v trávě

Pětaosmdesátiletý spisovatel, scenárista a dramaturg Vladimír Körner je fenomenálním mistrem stavby příběhu. Díky vydavatelství Tebenas je posluchačům od letoška k dispozici audiokniha dle jeho prvotiny z roku 1964 s názvem Střepiny v trávě. Körner už od počátečního kroku svého rozsáhlého díla zvolil udeřit na temnou a tíživou strunu a vymodeloval ženskou postavu příznačně nazvanou Vláčilová, kterou nechává vléci otřesy válečného a poválečného osudu Československa. Je to počtvrté, kdy toto vydavatelství vzdalo tribut Vladimíru Körnerovi v podobě zvukového zpracování režírovaného Romanem Štolpou. Ve všech z nich se stal vypravěčem Igor Bareš.

Arzenál výrazových prostředků tohoto herce je mnohokrát prokázaný a plně odpovídá potřebám Körnerova úsporného vyjadřovacího stylu, který nepřipouští jediné slovo navíc. Pro Igora Bareše jsou Körnerovy literární skvosty vysněnou látkou, kterou jako umělec uchopuje s hlubokou úctou, s níž o něm i hovoří na besedách s veřejností. Ve Střepinách v trávě převypráví subtilní i dramatická duševní hnutí brutálními dějinami zmítané hrdinky, kterou sledujeme, jak přichází o muže, domov, svobodu i dcerku. Körner staví své prózy pečlivě jako architekt a všechno v nich má přesný význam. Jediná hlavní postava je nazývána příjmením, Vláčilová, jako by v důsledku věznění, kdy se stala pouhým číslem, doslova ztratila své dobré jméno, a tím také i kontakt sama se sebou jako lidé po těžkých traumatech, kteří již nedovedou plakat. Bareš se s přehledem vyhýbá patosu a průřezem událostí i snových sekvencí provází hlasem poutníka, který vypráví o krajině, jíž minul a jejíž obrazy jej navždy poznamenaly.

Vláčilová po válce nachází svou dceru jako jedno z tisíců dětí, odebraných na převýchovu do německých rodin, jenže i křehký vztah matky a dcery je proměněný nevratně tak, jako všechno ostatní. Úpěnlivou bolest mateřského citu a opětovně vykořeněné dětské duše vykládá Bareš jako osudové tarotové karty. Ještě z dob degermanizace mají dosud čeští studenti zažitý předsudek o tvrdosti německého jazyka. Bareš boří tento mýtus a promlouvá něžnou němčinou ústy děvčátka k milovanému psíku, od nějž jediného se dočkalo bezpodmínečné lásky. Jako by všechny válečné hrůzy ztratily na výraznosti barev ve chvíli, kdy nasloucháme o smrti zbožňovaného štěněte. Barvy mají v Körnerových pracích silný symbolický náboj – Vláčilová sní o černých šatech, které nelze převléci, jako není možné sejmout z ramenou žal. Vyjádřit barevnost či absenci barev hlasem, ale dokonce přecházet plavně z minulosti do probíhajícího času a z tvrdé reality poválečných let do měkkosti snů i krutých nočních můr vyžaduje uměleckou zralost a hluboké porozumění.

Mezi přelévajícími se scénami znějí a tichnou klavírní tóny hudebních předělů tak, aby v nás mohl účinek Barešova přednesu dorůst. I hrdinčina dcera Klára, což znamená světlo, dorůstá v toku interpretových vět do věku dospívající mladé ženy, symbolicky se odívá do bílých šatů jako opak své matky a Igor Bareš jejím hlasem lakonicky poznamenává: „Na vdávání je moc chytrá.“ Klára zůstává nepochopená milující, leč citově vzdálenou matkou, přepíná mezi surově konkrétním tvrdým světem a snovým impresivním viděním ve chvílích, kdy sejme brýle, a jako mnoho mladých lidí s těžkým osudem, i pro ni se stane jediným východiskem uzavřenost a vzdor. S touto zpupností pobodá plnicím perem samozvaného otčíma, který se jí pokoušel zmocnit, a vypravěč spolu s autorem nás vedou popisem inkoustových skvrn a dívky potřísněné vilností k připomenutí dřívější sesterské scény skvrnami posetého kožíšku štěňátka. Jako by umění psát a mít své pero vždy po ruce jediné mohlo zachránit život jako v této pohnuté scéně. Zvláště pod stiskem doby, v níž rodiče nejsou skutečnými rodiči, mateřština je zakázaná a domov je vždy jen dočasný. Klára si nemůže být jista ničím – mění se její příjmení, vlast, rodiče, vidění i jazyk.

Vydavatelství Tebenas dává posluchačům prožít stále výmluvný archetypální příběh vztahů – rovnic, které nemají řešení. Barešovo uchopení hovoří k té části každého z nás, kteří jsme se někdy cítili naprosto ztracení tak, jako bychom nikdy k nikomu nepatřili. Celý prožitek korunuje závěrečná skladba od hudebníka Ravena.

banner 1200x150

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Sborník, který vznikl jako inciativa nakladatelství v době krizového stavu republiky, vás zavede do nových fantastických světů – ať už mezi skřety, elfy a půlčíky jako povídka Staré vznešené časy od Františka Kotlety, nebo do světa technologických vymožeností jako Panenka Romana Bureše. Navštívíte futuristickou budoucnost v Sobotní směně Kristýny Sněgoňové, jeden prazvláštní magický chudobinec v…
Literární pásmo sestavené z nejkrásnějších textů Antoina de Saint-Exupéryho. Známé, inspirativní a stále aktuální myšlenky o přátelství, lásce, Bohu, smyslu života, válce a míru vybrané z děl tohoto výjimečného autora. Příběhy, úvahy a citace z knih Malý princ, Citadela, Země lidí, Noční let, Dopis rukojmímu, Kurýr na jih a Válečný pilot doprovázené hudbou Maurice Ravela…
Audio povídka vypráví příběh chlapce a dívky, které osud svede dohromady za nevšedních okolností v srdci prýštící fontány. Po doslova pohádkovém seznámení však postupně narážejí na nejednu překážku. Oba totiž žijí ve vlastních sociálních bublinách, kterých se budou muset zbavit.
Miloš Vacík je kapelník a hráč na perkuse v Tam Tam Orchestra a Tam Tam Batucada. Je také úspěšným výtvarníkem. Od roku 2008 podniká studijní cesty do Brazílie. Studoval v Rio de Janeiru rytmy a techniky hry, navštěvoval školy samby. Sám také v Čechách první sambovou školu založil. Na svém kontě má jedenáct autorských CD.…

Recenze ze stejného žánru

Interiér automobilu je prý velmi dobré místo k přemýšlení. Coby neřidič to sice nemohu potvrdit ani vyvrátit, ale pokud bych si za volantem uměl třídit myšlenky tak nápaditě jako Marek Eben, rád tomu budu věřit. Však se o tom v jeho Myšlenkách za volantem, které časopisecky vycházejí už od roku 2014, knižně je loni vydala…
Kdo by neznal Karla Hynka Máchu – přinejmenším jeho Máj nám byl všem vtloukán do hlav ve škole a – většinou nepochopen – zůstal v ní snad každému, kdo vyrůstal v české kotlině, byť většina si nejspíš vybaví jen úvodní verše. Kdo by rád škody napravil, má nyní možnost vrchovatou.
Román anglického básníka a prozaika Davida Herberta Lawrence Milenec lady Chatterleyové z roku 1928 vyvolal v době svého vydání skandál. Tehdejší společnost byla pobouřena zejména otevřeností, s níž autor popisuje erotické scény a nejintimnější prožitky hlavní hrdinky. Román byl označen za pornografii a v některých zemích dokonce zakázán.
Kniha křehká jako pár slov haiku. Sluší jí papír, sluší jí tiché chvíle, které s ní strávíme. Hodí se, aby k nám promlouvala nahlas a ústy „jiných“?

Dále od recenzenta

Skvělá narátorka Jana Stryková zavádí posluchače do temnoty šílených konspirací, které se stávají realitou, a to v audioknižním zpracování třetího dílu série s hlavní vyšetřovatelkou Jessicou Blackwood Pád do temnoty, které poskytlo posluchačům v závěru roku 2024 nakladatelství Témbr.
Simone de Bauvoir napsala novelu Velice lehká smrt, jíž se loučila se svou matkou a v které převyprávěla její poslední dny na tomto světě, v roce 1964. Pro posluchače ji připravilo v tomto roce vydavatelství Tympanum a jako interpretku zvolilo Marii Štípkovou. Je to i pro současnost stále aktuální text, skrze nějž můžeme pozorovat přicházení…
Hovořit a psát o tom, o čem se nemluví, o čem si dosud nikdo netroufl psát, bez ohledu na to, jestli doba připravila společnost na tak otevřenou zpověď a bez ohledu na to, jakou bolest to při samotném psaní vyvolává – takové odhodlání vyzařuje z vět francouzské autorky Annie Ernaux. Je to případ i novinky…
Jednou z důležitých loňských novinek vydavatelství Tebenas je audiokniha Poslední prvotina vyprávěná Bárou Munzarovou. V knižním vydání vyšla v roce 2022 v nakladatelství Symposion a její autorkou je česká psycholožka a pedagožka Olga Sozanská.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
Přejít nahoru