první webový magazín o audioknihách

Igor Bareš nalézá v Körnerových Střepinách v trávě světlo

Datum: 

Autor recenze: 

/Audiokniha-Strepiny-v-trave-Vladimir-Korner
Střepiny v trávě

Pětaosmdesátiletý spisovatel, scenárista a dramaturg Vladimír Körner je fenomenálním mistrem stavby příběhu. Díky vydavatelství Tebenas je posluchačům od letoška k dispozici audiokniha dle jeho prvotiny z roku 1964 s názvem Střepiny v trávě. Körner už od počátečního kroku svého rozsáhlého díla zvolil udeřit na temnou a tíživou strunu a vymodeloval ženskou postavu příznačně nazvanou Vláčilová, kterou nechává vléci otřesy válečného a poválečného osudu Československa. Je to počtvrté, kdy toto vydavatelství vzdalo tribut Vladimíru Körnerovi v podobě zvukového zpracování režírovaného Romanem Štolpou. Ve všech z nich se stal vypravěčem Igor Bareš.

Arzenál výrazových prostředků tohoto herce je mnohokrát prokázaný a plně odpovídá potřebám Körnerova úsporného vyjadřovacího stylu, který nepřipouští jediné slovo navíc. Pro Igora Bareše jsou Körnerovy literární skvosty vysněnou látkou, kterou jako umělec uchopuje s hlubokou úctou, s níž o něm i hovoří na besedách s veřejností. Ve Střepinách v trávě převypráví subtilní i dramatická duševní hnutí brutálními dějinami zmítané hrdinky, kterou sledujeme, jak přichází o muže, domov, svobodu i dcerku. Körner staví své prózy pečlivě jako architekt a všechno v nich má přesný význam. Jediná hlavní postava je nazývána příjmením, Vláčilová, jako by v důsledku věznění, kdy se stala pouhým číslem, doslova ztratila své dobré jméno, a tím také i kontakt sama se sebou jako lidé po těžkých traumatech, kteří již nedovedou plakat. Bareš se s přehledem vyhýbá patosu a průřezem událostí i snových sekvencí provází hlasem poutníka, který vypráví o krajině, jíž minul a jejíž obrazy jej navždy poznamenaly.

Vláčilová po válce nachází svou dceru jako jedno z tisíců dětí, odebraných na převýchovu do německých rodin, jenže i křehký vztah matky a dcery je proměněný nevratně tak, jako všechno ostatní. Úpěnlivou bolest mateřského citu a opětovně vykořeněné dětské duše vykládá Bareš jako osudové tarotové karty. Ještě z dob degermanizace mají dosud čeští studenti zažitý předsudek o tvrdosti německého jazyka. Bareš boří tento mýtus a promlouvá něžnou němčinou ústy děvčátka k milovanému psíku, od nějž jediného se dočkalo bezpodmínečné lásky. Jako by všechny válečné hrůzy ztratily na výraznosti barev ve chvíli, kdy nasloucháme o smrti zbožňovaného štěněte. Barvy mají v Körnerových pracích silný symbolický náboj – Vláčilová sní o černých šatech, které nelze převléci, jako není možné sejmout z ramenou žal. Vyjádřit barevnost či absenci barev hlasem, ale dokonce přecházet plavně z minulosti do probíhajícího času a z tvrdé reality poválečných let do měkkosti snů i krutých nočních můr vyžaduje uměleckou zralost a hluboké porozumění.

Mezi přelévajícími se scénami znějí a tichnou klavírní tóny hudebních předělů tak, aby v nás mohl účinek Barešova přednesu dorůst. I hrdinčina dcera Klára, což znamená světlo, dorůstá v toku interpretových vět do věku dospívající mladé ženy, symbolicky se odívá do bílých šatů jako opak své matky a Igor Bareš jejím hlasem lakonicky poznamenává: „Na vdávání je moc chytrá.“ Klára zůstává nepochopená milující, leč citově vzdálenou matkou, přepíná mezi surově konkrétním tvrdým světem a snovým impresivním viděním ve chvílích, kdy sejme brýle, a jako mnoho mladých lidí s těžkým osudem, i pro ni se stane jediným východiskem uzavřenost a vzdor. S touto zpupností pobodá plnicím perem samozvaného otčíma, který se jí pokoušel zmocnit, a vypravěč spolu s autorem nás vedou popisem inkoustových skvrn a dívky potřísněné vilností k připomenutí dřívější sesterské scény skvrnami posetého kožíšku štěňátka. Jako by umění psát a mít své pero vždy po ruce jediné mohlo zachránit život jako v této pohnuté scéně. Zvláště pod stiskem doby, v níž rodiče nejsou skutečnými rodiči, mateřština je zakázaná a domov je vždy jen dočasný. Klára si nemůže být jista ničím – mění se její příjmení, vlast, rodiče, vidění i jazyk.

Vydavatelství Tebenas dává posluchačům prožít stále výmluvný archetypální příběh vztahů – rovnic, které nemají řešení. Barešovo uchopení hovoří k té části každého z nás, kteří jsme se někdy cítili naprosto ztracení tak, jako bychom nikdy k nikomu nepatřili. Celý prožitek korunuje závěrečná skladba od hudebníka Ravena.

banner 1200x150

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Sborník, který vznikl jako inciativa nakladatelství v době krizového stavu republiky, vás zavede do nových fantastických světů – ať už mezi skřety, elfy a půlčíky…
Úspešná slovenská herečka, moderátorka a kreatívna autorka vtipných prúžkovaných tričiek Kristína Farkašová je šťastnou mamou dvojičiek. O svojich skúsenostiach s tehotenstvom a materstvom začala písať…
Audio povídka vypráví příběh chlapce a dívky, které osud svede dohromady za nevšedních okolností v srdci prýštící fontány. Po doslova pohádkovém seznámení však postupně narážejí…

Recenze ze stejného žánru

Knihy soudíme podle obalu, audioknihy podle bookletu. Ten pro Povídky s úsměvem se bohužel vůbec nepovedl. Nechci se samoúčelně vozit po podivné koláži knih unášených…
Román anglického básníka a prozaika Davida Herberta Lawrence Milenec lady Chatterleyové z roku 1928 vyvolal v době svého vydání skandál. Tehdejší společnost byla pobouřena zejména otevřeností, s…

Dále od recenzenta

Další lákavé recenze

Rita Heyworthová a vykoupení z veznice Shawshank
Recenze

Dávkování naděje ve střídmém tempu

Příběh o mladém bankéři Andym nepatří mezi zcela tradiční “kingovky”. Čtenářům, zvyklým na plíživé budování napětí (až hrůzy), autor ve střídmém tempu dávkuje radost ze ...
Číst dál →
Velky-Gatsby-Leda
Recenze

Velký Gatsby bez jazzu

V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Detektivka podle Aleše Vrzáka

Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Příslib návratu dobré rozhlasové detektivky

Během šesti květnových a červnových nedělí roku 2013 měli posluchači stanice Vltava příležitost vyslechnout v premiéře detektivní seriál podle románu Nemesis z pera Joa Nesbøho. ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Přejít nahoru