„A ty jsi kořist?“ táže se neznámý v seznamovací online aplikaci hlavního hrdiny. Ondřej, Marek a Klára žijí v kulisách Prahy blíže neurčené budoucnosti, kde vládne hrozba ztráty takzvaného sociálního kreditu a všudypřítomných vymožeností umělé inteligence. S hlavním hrdinou se v průběhu dramatizace s bohatým obsazením a pečlivým zvukovým aranžmá zamýšlíme, jestli zloděj jeho identity dokáže být lepším člověkem než on sám.
Scenárista Odcizení David Košťák zažil sám přímou zkušenost se zneužitím svých údajů online, jeho dílo tedy je i osobní reflexí rizik, která podstupujeme na sociálních sítích. Svět budoucnosti, v němž nás umělá inteligence upozorňuje na veškeré hodnoty včetně teploty vzduchu a simulace se prolínají s dialogy postav, je jako zvuková freska skvěle postaven a dobře se v něm orientujeme. To je výsledkem kvalitní práce hudební složky a zvukového designu Daniela Kordíka. Posluchače postupně zavaluje hrůza plynoucí z ohrožení hlavní postavy na soukromí, věcech důvěry v osobních vztazích, sociálním statusu a na životě samotném. Umělá inteligence se totiž na rozdíl od nás, obyčejných smrtelníků, dovede učit ze svých chyb.
Je třeba pochválit jak Josefa Trojana, tak Petra Uhlíka, kteří sehrávají souboj o vlastní existenci ve společnosti, kde je stěžejní udržet si vysoký sociální kredit. Dobrá dystopie má význam v těch případech, kdy uchopuje rizika, která zažíváme už dnes. Zneužití citlivých intimních materiálů nese linie postavy Kláry v podání Martiny Jindrové, která pracuje pro společnost Real Event, zprostředkovávající klientům zážitky na vlastní kůži pomocí simulace v bezpečí s nohama v teple. Nosným tématem je pak právě i naše schopnost prožívat autenticitu a uvážit rizika, která s sebou nese svět online v kontrastu se skutečně naplněnými osobními vztahy a prožitky. Seznamovací aplikace tak může být i pastí, která jednoduše sklapne a pozře nás.
Podcastový psychothriller Odcizení můžete poslouchat na stránkách rozhlasu či na youtubovém kanále stanice Rádia Wave.