Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Murphyho zákon se nevyhýbá ani podsvětí

Datum: 

Autor recenze: 

Jak neuloupit smaragd
Jak neuloupit smaragd

Je čas dovolených a tím i zvýšeného zájmu o zábavnou a oddechovou literaturu. Značné oblibě se zajisté budou těšit všelijaké důmyslné i odlehčené detektivky, a proto je celkem logické, že nakladatelství Tympanum naplánovalo vydání audioknihy Jak neuloupit smaragd právě na dobu před školními prázdninami.

Její autor, Američan Donald Edwin Westlake (1933-2008), byl mužem osmnácti pseudonymů, zhruba stovky knih a několika tvůrčích tváří (jeho tvorba je rozkročena od detektivek a thrillerů přes sci-fi až po literaturu faktu). Jeho nepřehlédnutelné dílo nabídl v českých překladech i cenzurovaný knižní trh v době tvrdé normalizace. Již v roce 1977 vyšel v geniálním překladu Radoslava Nenadála v našich končinách nejpopulárnější Westlakeův román Jak nevyloupit banku, který se dočkal několika reedic a loni i pěkného audioknižního zpracování s výtečným Kamilem Halbichem. O sedm let později přeložil týž mistr řemesla i první ze série komických thrillerů s dvojicí věčných smolařů a zapálených kriminálníků Dortmunderem a Kelpem, která vyšla v roce 1984 pod názvem Jak neuloupit smaragd a jejíž obliba si u českého čtenáře s předchozím románem nezadala, patrně i protože se do vysílání socialistické televize dostala její skvělá filmová verze Ukradený diamant s populárním Robertem Redfordem v hlavní roli.

Když se v Africe rozdělí bývalá nejmenovaná britská kolonie na dvě země, Akinzi a Talabwo, připadne kultovní Balabomoský smaragd, jehož význam lze srovnat třeba s našimi korunovačními klenoty, první jmenované, s čímž se ta druhá nehodlá smířit. Talabwoský delegát u OSN je ochoten zaplatit nemalou částku tomu, kdo tento vzácný klenot uloupí z panafrické výstavy, která právě probíhá v New Yorku. A natrefí, ke své smůle, avšak k nemalé radosti dobře se bavícího čtenáře, na partu kolem Dortmundera, kterého právě pustili z vězení, a Kelpa, kterému příroda nadělila pramálo inteligence i na poměry drobných zlodějíčků. Z této expozice vyplyne neuvěřitelná plejáda komických situací a gagů, kdy je kvůli diamantu potřeba vloupat se nejen do muzea, ale také třeba do banky, na policejní stanici nebo na přísně střeženou psychiatrickou kliniku.

Velice svižný román je založen na slovní i situační komice a nejvyšší čtenářské zážitky přináší tam, kde je bezelstná předvídatelnost konfrontována s nápaditým zvratem. Zápletka je na první pohled snad až příliš jednoduchá, avšak zároveň je dovedena k absolutní dokonalosti jako ilustrace základní poučky murphologie „když se něco může pokazit, taky se to pokazí“. Westlake tak činí s bravurou, jakou jsme zvyklí vídat třeba u Johna Dicksona Carra nebo u některých Westlakeových současníků a v jistém smyslu literárních příbuzných – Lawrence Blocha či Petera Loveseyho. A právě gejzíry nápadů a vytříbený smysl pro paradox a absurditu se nesou celou dortmunderovskou sérií, která v českých překladech pokračuje ještě čtyřmi romány (např. Ukradená banka nebo Pozdvižení v klášteře), ale která v originále čítá na dvacet příběhů.
 

Westlakeovy prózy fungují samy za sebe, a to obzvlášť, pokud mají štěstí na překladatele (dortmunderovskou sérii po Nenadálovi převzal výtečný Pavel Medek). Je proto až neuvěřitelné, kam dokázal text posunout David Novotný, který se v režii Pavla Kadlece ujal interpretace. Málokterý herec dokáže svůj projev natolik pozměnit a uzpůsobit předloze jako on: vzpomeňme věcnost Krve na sněhu Jo Nesbøa, nekomplikovanost v Remarqueově románu Nebe nezná vyvolených nebo nonšalantní nadsázku Burgessova Mechanického pomeranče. Tentokrát pojal příběh jako lehce exaltované, místy až ztřeštěné, avšak intonačně vypointované vyprávění, které výtečně funguje, dokáže skvěle udržet posluchačovu pozornost a také zdůraznit motivy, které z románu dělají lahůdku mezi oddychovou literaturou.
 
Jak je u Tympana obvyklé, dostaneme nahrávku s perfektním zvukem, příhodnými hudebními předěly Maria Buzziho a – dovolil bych si přát – snad i s příslibem pokračování dortmunderovské série ve zvukové podobě.

banner 1200x150

 

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

„Jedno vám teda povim, bejt idiot neni žádnej med.“ První věta legendárního příběhu o Forrestu Gumpovi hovoří za vše. Neuvěřitelné příhody mentálně postiženého mladíka z amerického jihu zná snad úplně každý.
​Opravdová literární novinka je kniha, která nikdy nezestárne. Kromě toho v posteli večer nechrápe a nepřerušuje čtení reklamou. Bratři Krausové se tentokrát podělí o své zkušenosti s četbou a literaturou.
Starý strážce vodní nádrže Jiří Smrček si dopisuje s generálním ředitelem povodí. Jsou to zprávy o stavu přehrady, ale také o stavu jeho duše. Nevadí, že ředitel ani na jeden z 23 dopisů neodpoví. Smrček, bývalý venkovský učitel, na sebe prozrazuje i věci, které každému nesvěříme. Je zjitřený úkolem, který ho zaskočil: má najít mezi…

Recenze ze stejného žánru

Napíše-li herec knihu, je obtížné dopředu odhadovat jak její obsah, tak její kvality. Pomineme-li tradiční herecké memoáry a donutilovské populární, nicméně – přiznejme si – nijak hodnotné veselé historky, zůstává stále dostatek herců, kteří se vedle své hlavní profese věnují malování, hudbě či – a to většinou ke své škodě – literatuře. K nim se…
Kdo by je neznal – zlobivý Marley, věrný Bailey, malinká Dášeňka či toulavý Gump. Pes, nejlepší přítel člověka je jedním z nejčastěji nejen v literatuře zobrazovaných zvířat. Není divu, pes člověka v jeho životě doprovází již tisíciletí a natolik se s ním sžil, že mu mnozí připisují až lidské vlastnosti.
Televizních filmů, které se staly diváckou klasikou, můžeme v historii najít celou řadu. Jen málokterý si ale vydobyl své pevné místo v čase vánočním, jako oblíbený Jak vytrhnout velrybě stoličku Marie Poledňákové z roku 1977. Právě tento rodinný příběh si vybral Supraphon pro další kousek volné edice, v níž představuje důvěrně známé filmové příběhy ve…
Jak byste naložili s nenadálým dědictvím, kdybyste žili uprostřed botswanské savany? Dle tradic byste si měli koupit stádo dobytka na chov. Energická třicátnice Precious Ramotswe se ale odmítla řídit konvencemi a odstěhovala se do hlavního města, kde založila První dámskou detektivní kancelář. S nulovými zkušenostmi, zato s velkým odhodláním, řeší své první případy.

Dále od recenzenta

Přestože jméno spisovatele a rozhlasového scenáristy Zdeňka Jirotky bude navždy spojováno především s kánonickým Saturninem, stojí i jeho druhá románová práce Muž se psem dodnes za pozornost. Jirotka ji stvořil dva roky po Saturninovi v roce 1944 a jedná se o crazy parodii detektivního žánru, především toho jeho tehdy rozšířeného segmentu, který se vyznačuje postavou geniálního,…
Povídka má v české literatuře nezastupitelnou roli, ať už vezmeme v potaz jakékoli vymezení žánru, kterých nám literární věda poskytuje hned několik. Drobné skvosty najdeme v každém období moderního českého písemnictví a jsou spjaty s takovými velkými jmény jako Vítězslav Hálek, Jan Čep, Franz Kafka nebo Ivan Klíma. I z čtenářského hlediska povídky získaly značnou oblibu, obzvlášť tam, kde…
I ta nejkrvavější zápletka jakékoli detektivky a nejúchylnější děj jakéhokoli thrilleru blednou před „zápletkou“ a děním, které byly zcela reálné a poměrně nedávno se odehrály v bývalé Jugoslávii během největšího válečného konfliktu v Evropě od konce 2. světové války. Vladimír Dzuro, bývalý pražský kriminalista a detektiv Interpolu, pracoval coby jediný Čech jako vyšetřovatel Mezinárodního soudního…
Mladá autorka Kristýna Sněgoňová, která zaměřila svou pozornost především na městskou fantasy, začala naplno psát teprve před několika lety, přesto v daném žánru posbírala cen, až člověk žasne. Do širšího povědomí se dostala především delší povídkou Na vlastní kůži, která patří k tomu nejlepšímu, co nabízí Františkem Kotletou editovaná antologie Ve stínu říše z roku…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Jak neuloupit smaragd
Zloděj packal – záruka vtipu a humoru potěší    Román se smolařským zlodějíčkem Johnem Dortmunderem patří k nejznámějším Westlakeovým propojením humoristického a kriminálního žánru.   Když jsou zlodějíčci packalové, vše okolo nich i oni samotní dostanou na frak. Román z takzvané „dortmunderovské série“, pojmenované podle smolařského zlodějíčka Johna Dortmundera, patří k nejznámějším Westlakeovým propojením humoristického a kriminálního žánru. Zdánlivě prostý plán na uloupení vzácného drahokamu se nečekaně zkomplikuje a Dortmunderova parta se musí postupně vloupat do muzea, banky, blázince, vězení a na policejní stanici. Dortmunder, hrdina čtrnácti románů a jedenácti povídek, se poprvé objevil ve Westlakeově románu The Hot Rock z roku 1970. Kromě toho, že je génius, je také nejnešťastnějším podvodníkem na světě – bez ohledu na to, jak pečlivé jsou jeho plány, brilantní a propracované do (téměř) posledního detailu, vždy se něco pokazí. Westlake je znám velkou důvtipností děje svých příběhů a překvapivými nápady.
Přejít nahoru