Románovou předlohu můžeme vnímat jako kritiku kapitalismu a povrchnosti bohatých, portrét doby stižené prohibicí a věnčené jazzem, ale také jako monstrózní vyznání citů. Francis Scott Fitzgerald byl sám zamilován do bohaté dívky jménem Ginevra King, kterou nemohl získat. Postavu Jaye Gatsbyho pak modeloval s takovou živostí, že jej podle svých slov považoval více za svého staršího bratra než fiktivní charakter. Zatímco autor nechal Jaye zemřít kulkou pro neopětovanou lásku, sám zemřel na infarkt ve svých 44 letech a nedožil se poválečných padesátých let, kdy teprve veřejnost jeho dílo plně docenila.
Dramatizace vykazuje velké známky respektu k literární předloze. Chopila se jí scenáristka a spisovatelka Kristina Májová, mimo jiné spoluautorka scénáře k seriálu Studna a snímku Karavan, uvedeného letos v kinech. Díky ní rozhlasový Velký Gatsby neztratil na opulentnosti a espritu, zůstal soudržným a nečiní dojem zhutnělých scén vyřezaných z masa rozsáhlé prózy. Uvolněnou atmosféru dialogů a živost postav má na svědomí režie Lukáše Hlavici, sám mimořádný interpret.
Hlavicovo pojetí vzbuzuje sympatie stupněm intimity, s níž nepředkládá ústřední čtveřici posluchači příliš přímočaře. Ondřej Brousek v roli Jaye Gatsbyho hovoří s neklidem a nejistotou v hlase, s níž po mnoho let doufá ve znovunalezení ztracené lásky. Tak lépe vyniká jeho pošetilost, než kdyby Gatsbyho hrál jako vždy sebevědomého bonvivána. Jeho typické oslovení druhých „kamaráde“ se různí v průběhu dramatu, až je zesměšňováno Tomem Buchanenem, jehož roli opatřil svým hereckým šarmem Petr Lněnička. Vyjadřuje jeho charakter jako arogantního boháče, ješitně uraženého úsilím Gatsbyho získat jeho ženu, Daisy. Lněničkův Buchanan je v situaci, která příběh korunuje konfrontací a nucením Daisy do výroku, že manžela nikdy nemilovala, čistě a lidsky zoufalý. Daisy uslyšíte s citem v hlase v podání Magdalény Borové. Díky režii Lukáše Hlavici cítíme Daisy bez příměsi přehnané křehkosti a naivity, s níž bývá často znázorňována. Prostě se jen nedokáže rozhodnout ve zmíněné chvíli a odmítá se podřídit tlaku samozvaného milence, jemuž nedokázala nepodlehnout. Exaltované zahrnování pozornostmi, vyznáními a dary, které předvádí Gatsby, by dnes získalo termín lovebombing.
Při pozorném nahlížení do románu zjišťujeme, že Fitzgerald neustále odhaluje další a další závoje, které přes sebe navrstvil Gatsby, a skrze Nicka Carrawaye se spolu s ním snažíme jej pochopit. Kompletní četba tohoto díla je k dispozici mimo jiné v interpretaci Filipa Čapky od roku 2013 (OneHotBook). Jeho styl přednesu je osobní, plný povzdechů, místy zrychlený, jako bychom spolu s Nickem sledovali hekticky snímané obrázky z večírků přelévajících se jeden v druhý, jichž se účastní stále lehce přiopilé postavy potácející se zahálčivým životem. V rozhlasové dramatizaci (dramaturgie Renaty Venclové) Nicka Carrawaye předvedl Ondřej Rychlý. Tato figura je pozorovatelem, jakýmisi pomyslnými dveřmi jak do veškerých vztahů, tak do osobnosti samotného Gatsbyho. Z projevu Ondřeje Rychlého je znát, jak devětadvacetiletý muž prožitou tragédií vyrostl a stal se někým, kdo si dokáže vybrat stranu a zachovat se charakterně. Jeho milenku Jordan Bakerovou si zahrála Veronika Lazorčáková a Myrtle Wilsonovou, která zaplatila za chyby druhých, Dana Černá.
Nahrávku Českého rozhlasu, která měla premiéru koncem roku 2020, vydal hned v březnu následujícího roku Radioservis.







