Pro toho, kdo by neznal obě ženy, je zde krátce představíme. Helena Třeštíková je oceňovanou režisérkou dokumentárních filmů, má jich na svém kontě více než čtyři desítky (například Katka, Mallory). Od roku 2002 působí jako pedagožka na FAMU, v roce 2019 se stala členkou Americké akademie umění a věd, udělující Oscary. Její dcera Hana jakožto filmová producentka produkčně zaštiťovala mimo jiné dokumentární filmy Občan K. a Šmejdi. Společně založily společnost Produkce Třeštíková s.r.o.
Helena vyrůstala v bytě na Václavském náměstí, a jak sama podotýká, jako by tím pádem měla historii národa přímo pod okny. Nahlížíme tak do scén Pražského jara 1968 a do okamžiků režisérčina mládí souběžně. Právě v 60. letech se psaly počátky jejího snad nejznámějšího dokumentárního cyklu Manželské etudy, tedy sledování vývoje manželských párů s kamerou, které mimochodem touto metodou sleduje dodnes. „Dokument je sázka na nejistotu“ a „scénář k tomuto filmu napsal sám život“ jsou podle Hany Třeštíkové dva výroky, které Helena Třeštíková takřka nikdy nezapomene uvést. Zazní i v závěru této audioknihy.
Hovory s mámou samy o sobě nesou prvky dokumentárního žánru. Předěly mezi jednotlivými životními etapami a tématy znázorňuje zvuk promítačky následovaný optimistickými melodiemi. Hana Třeštíková sama studovala na Katedře dokumentárního filmu na pražské FAMU a později se začala věnovat produkci. V Hovorech s mámou je v roli zpovídající své matky, a současně navíc některé z událostí komentuje v roli svědkyně, která zažila mnohé z událostí z první ruky. Na mysli máme například vykradení Třeštíkovic bytu jedním z protagonistů Heleniných časosběrných filmů jménem René. Výsledkem je autentický rozhovor se stopáží přesahující šest hodin, jemuž ale lehce nesvědčí podobnost hlasů matky a dcery, takže při mírné nepozornosti mohou splývat. Dialog nevychází z daného scénáře, ale obě ženy vrší přirozeně jedno téma na druhé, a to tvoří v dalším plánu portrét vztahu dcery a matky.
„Krize je šance,“ vyslovuje Helena Třeštíková jedno ze stěžejních hesel svého života a tvorby. V průběhu audioknihy se v jeho duchu přenášíme časem přes změny dopadající na filmovou tvorbu v porevolučních letech, která jsou popisována jako doba, kdy konečně bylo možné všechno, ale zásadně se změnila pravidla financování pro filmové režiséry. Jedna věc se ale v životě Heleny Třeštkové nemění, a tou je její manželství. Audiokniha vrcholí v současnosti, respektive těsně před tím, než letos v dubnu Helena Třeštíková oslavila padesát let soužití se svým manželem architektem Michaelem Třeštíkem.