Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Příliš hlášek pro jednorožce

Datum: 

Autor recenze: 

Jednorožec
Jednorožec

David Lauda nepatří na české literární scéně ke známým jménům, jeho debutová próza pro dospělé čtenáře (vedle toho má na kontě ještě jednu pro děti) se však letos dočkala audioknižního zpracování z dílny Čti mi! Jednorožec láká na příběh starce, který prchá, aby nalezl ztracené štěstí, přičemž mimo jiné potká netušeného společníka – stopadesátiletého, velmi svérázného jednorožce.

Autor knižně vydal svou novelu Jednorožec v roce 2021, v témže roce také publikoval – o něco kratší knížku – pro mladší čtenáře O kolečko víc, obě prostřednictvím nakladatelské služby Pointa, což je divize nakladatelského domu Albatros Media, stojící na principu crowdfundingu, částečně nahrazující ještě nedávno tolik oblíbené vydávání knih vlastním nákladem. Teoreticky s sebou taková cesta nese mnoho výhod, například autor má výsledek více pod kontrolou, ale také nevýhod, které se s benefity překvapivě překrývají: Často se totiž zapomíná, že autor nemusí (a nikdo to od něj ani nečeká) rozumět všemu, a právě tady nastupuje nezastupitelná – zejména pro začínající autory – role klasických nakladatelů, redaktorů a tak dál. Autoři, kteří se vydají jinou cestou, riskují, že jejich vydaná kniha zůstane nedotažená, což je bohužel i Laudův případ.

Knižní vydání novely Jednorožec čítá něco přes 120 stran, audiální zpracování pak trvá půl čtvrté hodiny, autor se tedy ve svém prozaickém debutu pro dospělé vyvaruje mnohomluvnosti, na níž si nemálo prvoautorů vyláme zuby. Přes to by jeho příběh dopadl lépe, kdyby byl ještě o kus stručnější. Mezi nejnápadnější začátečnické neduhy, jimž se autor nevyhnul, patří přílišný tlak na „wisecracky“, tedy různá vtipná přirovnání. Ta Lauda sází téměř po každé větě a k téměř každému obrazu či situaci. Někdy se mu daří být skutečně vtipný a originální, často jsou hlášky ale spíš rozpačité a poněkud zbytečné. Problém je, že i kdyby byly všechny vtipné a funkční, pro svou četnost začnou velmi brzy otravovat a jít na nervy.

Podobně zbytné jsou i vulgarismy, které nepůsobí často věrohodně, ale spíše prostě jen nedospěle. To, že je próza místy napsaná stylisticky neohrabaně je pak ze všech neduhů nejmenší a nejsnáze přehlédnutelný, bohužel stejně jako skutečnost, že Lauda není netalentovaný pisálek, jen své schopnosti jaksi topí ve výše popsaném.

Hlavní devizou Jednorožce je poměrně originální nápad, přestože jeho katalyzátorem je situace nápadně podobná Jonassonovu Stoletému staříkovi, který vylezl z okna a zmizel, nebo dalším „útěkovým románům“ o starých mužích. Mnozí si jistě vzpomenou na Tymothyho Cavendishe z Atlasu Mraků Davida Mitchella.

banner 1200x150

Laudův hlavní hrdina, důchodce Ovčáček, prchá z domova pro seniory, později potkává nečekaného společníka – jednorožce, který se vyžívá v oplzlých rýmovačkách. A tady, i přes nespornou originalitu a milou absurdnost situace, nastává další úskalí: Neúnosné množství přirovnání chrlí nejen vypravěč a jeho Ovčáček, ale i jednorožec, čímž celé jejich „hláškování“ působí ještě méně autenticky.
 

Výsledná próza je pak spíše průměrná, byť lze rozpoznat jistý autorský talent, bolestně tu chybí redaktorská ruka, která by autora držela na uzdě a pomohla z neohrabaného – a trochu pubertálního – textu vykřesat literaturu. Po nezbytných škrtech by sice možná zůstala namísto novely delší povídka (hlavně zredukováním oněch všudypřítomných hlášek), ale to by textu nakonec jen prospělo. Ani přes vše zmíněné nejde o vysloveně špatný text. Jednorožec může fungovat jako jednohubka na oddech, přesto jistá přesycenost i pachuť na patře zůstane.

Interpretace audioknihy se ujal Petr Šrajer, méně zkušený narátor, který měl doposud na kontě jedinou audioknižní nahrávku. Ten ovšem posluchačům připravil příjemné překvapení. Interpret nasazuje příjemně svižné tempo, dobře odlišuje postavy – tu výraznější tu jemnější modulací hlasu – a ani promluvy starce v podání na první poslech mladého interpreta nevyznívají trapně. Na několika málo místech sem tam polkne slovo, ale to ve výsledku až tak nevadí, obecně je dobře srozumitelný a jeho projev je příjemný a pro poslech bezproblémový, uspokojí i většinu zkušenějších posluchačů audioknih, přestože je jasné že se nejedná o profesionální herecký výkon. Na poli audioknih, které vznikají bez dohledu režiséra, patří rozhodně k těm lepším a nenajdeme u něj některé neduhy, které naopak občas potkávají i profesionály.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Prvotinou Goldstein píše dceři započala autorka Irena Dousková řadu populárních knih se silnými autobiografickými rysy - Hrdý Budžes, Oněgin byl Rusák a Darda. Otec hlavní hrdinky Helenky Součkové, zde zvané Klára Kalousková, Freistein, zde nazvaný Goldstein, odešel počátkem šedesátých let do Izraele. Celých dvacet čtyři let se snažil zapomenout na rodinu, kterou v Čechách opustil.…

Recenze ze stejného žánru

Kdo by je neznal – zlobivý Marley, věrný Bailey, malinká Dášeňka či toulavý Gump. Pes, nejlepší přítel člověka je jedním z nejčastěji nejen v literatuře zobrazovaných zvířat. Není divu, pes člověka v jeho životě doprovází již tisíciletí a natolik se s ním sžil, že mu mnozí připisují až lidské vlastnosti.
Audioknižní herecké memoáry bývají mezi nahrávkami mluveného slova velmi vítané, zejména zajímá-li se jejich posluchač o divadelní či filmovou historii. Supraphon přišel před koncem loňského roku se zvukovou podobou drobných literárních autobiografických útvarů Luďka Soboty s názvem Holé a trapné dýchání, vycházející ze stejnojmenné knihy.
Od poloviny šedesátých let bavili Jiří Grossmann a Miloslav Šimek sebe i diváky kratšími autorskými povídkami, které byly součástí jak jejich raných vystoupení v klubu Olympik, tak pozdějších pořadů na prknech divadla Semafor, kde dvojice působila až do Grossmannovy předčasné smrti v roce 1971. Ačkoliv nedlouho poté začal Šimek vystupovat s jinými hereckými partnery, už koncem sedmdesátých let…
V poslední době se na audioknižním poli setkáváme s velmi příjemným trendem. Někteří vydavatelé opouštějí jisté vody jednohlasých nebo vícehlasých audioknih a pouští se občas i do disciplíny, která byla po dlouhá léta doménou pouze Československého, dnes Českého rozhlasu, popř. ve své době vydavatelství  Supraphon.

Dále od recenzenta

Strach, bezpráví, válka, nemoc, útěk. Málokterá slova definují tvorbu německého klasika dvacátého století Ericha Maria Remarqua lépe. Šlo o jednoho z nejvýraznějších spisovatelů své doby, který v prózách postupně reflektoval obě světové války, přestože jeho příběhy se neodehrávají na válečných polích.
Učitel Paša se vydává skrz frontovou linii pro svého synovce, uvízlého na okupovaném území. Je začátek roku 2015 a na části Ukrajiny nedávno začal válečný konflikt, který bohužel hned tak neskončí. Zhruba tak by se dala v krátkosti shrnout výchozí situace Žadanova románu Internát, v originále vydaného roku 2017, v překladu do češtiny pak roku…
Bianca Bellová patří bezesporu k nejznámějším a nejúspěšnějším tuzemským prozaičkám. Zejména její román Jezero, za který získala několik prestižních cen, a který byl přeložen do množství jazyků, jí zajistil místo na piedestalu současné české literatury. V letošním roce však vydala román dost odlišný od své dosavadní tvorby. Ostrov, který také vyšel v audioknižní podobě.
Verše Jaroslava Seiferta – doposud našeho jediného nositele Nobelovy ceny za literaturu – byly audiálně zpracovány již několikrát, což platí i pro Píseň o Viktorce. Tu tentokrát připravilo coby 33minutovou četbu AudioStory v interpretaci Miloně Čepelky, známého především jako jednoho ze zakladatelů a jedné z nejvýraznějších osobností pražského Divadla Járy Cimrmana.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Jednorožec
Třiasedmdesátiletý pan Ovčáček doslova přežívá v domově pro seniory. Má vyšší inteligenci než většina klientů i zaměstnanců a rád dělá různé legrácky a naschvály. Ty ale zdaleka ne všichni berou s humorem. Jednoho dne se tak rozhodne zmizet. Chce se pokusit znovu najít štěstí, které ho opustilo spolu s milovanou ženou. Na své cestě za možná posledním dobrodružstvím potkává někoho, kdo má snad ještě horší životní příběh a s kým si bude mít rozhodně co říct. Děje se tohle všechno doopravdy, nebo se to všem jen zdá? Jak dopadne Ovčáček a 150letý moudrý a sarkastický jednorožec Aliment? A co ostatní klienti a zaměstnanci „chromáku“?
Přejít nahoru