Medvídek Paddington je dnes už britská klasika, koneckonců, dočkal se i (nejedné) zdařilé filmové adaptace, která ho – jak mnozí možná tuší – i dostala během oslav platinového jubilea královny Alžběty II. až na audienci s čajem a sendviči. Příběh o malém medvědovi z nejtemnějšího Peru, kterého jednoho dne najdou manželé Fouskovi na nádraží, baví ale nejen Brity. Ostatně i u nás a na Slovensku vycházejí medvídkova dobrodružství v překladu, byť Čechům se v tomto zdaleka nedaří držet krok tolik jako Slovákům, a tak zdaleka ne všech sedm dílů si lze přečíst česky.
Poslouchat Paddingtona Michalea Bonda, to donedávna znamenalo omezit se pouze na úvodní díl. Ten u nás poprvé vyšel už v listopadu roku 2014, kdy Mladá Fronta ve spolupráci s vydavatelstvím Tympanum vypustila remasterovanou nahrávku v interpretaci Tomáše Juřičky pořízenou o rok dříve Občanským sdružením Mluvící kniha. Novější nahrávka úvodního dílu v podání Aleše Procházky je o dvacet pět minut delší a má tedy něco málo přes tři hodiny. Překlad je ovšem tentýž a měly jej na starosti Dominika a Lucie Křesťanovy. Provedení audioknižní obálky je také stejné, vychází z vydání Mladé fronty z roku 2010 a zachovává ilustraci Peggy Fortnum.
Rozdíl mezi oběma vydáními je ovšem markantní. Ani ne tak v interpretaci jako v pojetí celé nahrávky. Zatímco vydání z roku 2014 neobsahuje žádnou hudbu, ruchy, jingly ani zvukové efekty, vydání, o které se v roce 2024 zasloužilo Voxi, dává od začátku najevo, že vyprávění, jak je známe, dostává nový rozměr. Slyšíme lehce magickou hudbu, slyšíme přijíždějící vlak i kohosi, kdo z amplionu vítá cestující ve stanici Paddington – to vše, než zazní název první kapitoly.
Ano, nahrávka je v tomto směru výrazně pestřejší a nutno říct, že tím získala na plastičnosti, která velmi příjemným způsobem podporuje posluchačovu obrazotvornost. Tu a tam zaslechneme pár vteřin starší jakoby filmové orchestrální hudby, ta ostatně doprovází i „bum bum bum“ a překotné padání z eskalátoru. Naopak když je řeč o tom, jak se kolem shlukují psi čenichající slaninu přivřenou do víka medvídkova kufru, ozvou se samply štěkání. Vše je ale velmi decentní a vkusné, rozhodně nelze říct, že by něčeho bylo moc.
Pokud jde o interpretaci, nejspíš by byla ta či ona už pouze otázkou osobních preferencí. Nutno však říct, že velmi upřímně znějící, laskavý tón Aleše Procházky, který příběh pro Voxi načetl, působí na ucho posluchače velmi komfortním dojem. Tato nová nahrávka je tedy i novým – a vpravdě zdařilým – vykročením, na které letos v lednu navázalo audioknižní pokračování paddingtonovské série s názvem Paddington se zabydluje – a to ve stejném hereckém obsazení. Snad se tedy blýská na lepší času a brzy se budeme moct těšit i pokračování s názvem Paddington pomáhá, ne-li na díly další.