Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Jen tak nahlédnout oknem

Věci, na které nastal čas
Věci, na které nastal čas

Spisovatelka Petra Soukupová patří ke stálicím české beletrie. Svou tvorbou opakovaně potvrzuje suverenitu vedení příběhu, ať už jej vypráví dětem, nebo dospělým. Vydavatelství OneHotBook převedlo její dílo do audio podoby už pošesté. A i v případě vícehlasých Věcí, na které nastal čas se režie chopila Jitka Škápíková.

Kniha mapuje partnerský vztah ústřední dvojice, Alice a Richarda, přičemž nepostupuje přísně chronologicky – dokonce k úplně prvnímu seznámení se prostřednictvím vzpomínky dostaneme až ve fázi, kdy partnerství zažívá krizi. Kapitoly střídají vypravěčské perspektivy, zprvu pouze Alice (v audioknize Zuzana Kajnarová) a Richarda (Pavel Batěk), po narození syna přibude i Kája (Matyáš Valenta) a následně dcera Lola (Veronika Lazorčáková).
 
Aby autorka zdůraznila, jak se na tytéž situace odlišně dívají různé postavy, při vstupu do nové kapitoly se mnohdy vrací v ději. Takový postup dokonale napomáhá knize, kterou s trochou zjednodušení, můžeme chápat jako pohled na partnerské soužití, kdy každá ze stran má nejen svůj úhel pohledu, ale přirozeně i odlišný způsob prožívání a interpretace, a vkládá do pohybu událostí osobitý otisk.
 
Nová kniha Petry Soukupové rezonuje zejména díky střízlivost podání, i díky (proč to neříct) banalitám, jimž věnuje pozornost. Drobnosti, všednosti, tok času – vše, co sami moc dobře známe ze svých dní – zvěrohodňuje motivace, dialogy a příběh jako takový. Čtenář či posluchač jakoby nahlíží do bytu jedné rodiny, aby po 360 stranách četby či jedenácti hodinách poslechu od pomyslného okna odstoupil a nechal děje plynout dál. Pro vyznění knihy stačí to, co Soukupová řekne. Jednoduše, přesto velmi silně.
 

 

Audiokniha Věci, na které nastal čas ukazuje potenciál a smysl vícehlasé četby. Koncept vyprávění klade důraz na to, abychom vnímali souběžné prožívání dějů několika postavami a abychom k žádné z nich nepřistupovali jako k hlavní. Text už sám o sobě velmi citlivě vykresluje každého z hrdinů tak, že mu rozumíme, nebo přinejmenším chápeme, proč dělá a říká to, co dělá a říká. Ve chvíli, kdy se obdobně citlivě k takovému textu postaví i promyšlené režijní vedení herců, funguje plasticita knihy a porozumění všemu tomu lidskému, dobrému i chybám, ještě lépe.
 
Nejpatrněji to vycítíme při srovnávání partů Zuzany Kajnarové a Pavla Baťka, neboť právě zde dochází k největšímu vnitřnímu napětí mezi postavami, a právě zde se i setkáváme se dvěma úhly pohledu na tutéž věc. Stačí jiný tón hlasu, kterým Kajnarová či Batěk prezentuje tentýž dialog a situaci, abychom vnímali, jak se ta která postava k druhé staví, co zrovna cítí, kde vnímá svou pravdu či přímo (ne)spravedlnost. V případě mladší dvojice postav (a interpretů) nedochází tolik k dvojí interpretaci situací jako u rodičů, ale i tak je velmi zajímavé sledovat, jakým způsobem se se vším, co potkává ve vztahu Alici a Richarda, obě děti vypořádávají.
 
Hudební předěly mezi jednotlivými kapitolami mají v audioknize Věci, na které nastal čas své pevné místo a smysl. Nejenže jednoznačně označují přechod od vypravěče k vypravěči, ale také umocňují jakýsi pocit beznaděje, který z prožívání vztahu a soužití postavy mají. Soukupová skvěle zvládá „koncovky”, závěry odstavců i vět, přičemž za nimi cítíme vždy takové prazvláštně smutné tři tečky… A právě těm minimalistická hudba audioknihy dává tón.

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Když Angličan Tom přijme místo učitele na prestižní argentinské internátní škole, ještě netuší, že si tam z výletu do Uruguaye propašuje tučňáka, jehož zachrání z ropné skvrny. Rychle se však ukáže, že s pernatcem Juanem Salvadorem je navzdory těžkým časům peronistické vlády velká legrace.
Strhující příběh dítěte vymykajícího se běžným normám chování, intelektu i citového vybavení nenechá posluchače ani vydechnout. Je jím totiž střídavě šokován i dojímán, překvapován dějovým vývojem a nucen k zamyšlení nad podstatou lidského života, lidských vztahů a největší prioritou našeho bytí i vědomí – láskou..
Třiasedmdesátiletý pan Ovčáček doslova přežívá v domově pro seniory. Má vyšší inteligenci než většina klientů i zaměstnanců a rád dělá různé legrácky a naschvály. Ty ale zdaleka ne všichni berou s humorem.

Recenze ze stejného žánru

Ona je nesmělá, leč vysoce inteligentní studentka posledního ročníku střední školy. On je hvězdou školního fotbalového týmu a středobodem fantazií mnoha spolužaček. Ve škole na sebe nepromluví, v soukromí však prožívají něco, co sami neumí popsat. Je to láska? Je v tom spousta sexu, tak to musí být láska. Nebo ne?
V obchodě se setkají dvě ženy. Jedna druhou nenápadně pozoruje, protože obě ví, kdo je ta druhá, a každá z nich si přitom myslí, že její sokyně nemá tušení, s kým má tu čest. Manželka a milenka jednoho muže. Přesně touhle výchozí situací startuje románový debut Sáry Zeithammerové Stehy, vydaný v audio podobě letos u…
Současný čtenář nebo posluchač může s ostatními dlouho diskutovat o tom, zda román katalánského autora Carlose Ruiz Zafóna s názvem Stín větru je či není magicko-realistickým dílem, případně do jaké míry. Ať už je tomu, jak chce, zde můžeme literární teorii nechat stranou. Za tím, že postavy v audioknižním vydání Stínu větru ožívají, není žádná magie, ale důkladná…
Finský televizní scénárista a moderátor zábavních pořadů Miika Nousiainen je autorem několika knih pro děti či populárně naučných textů a velmi úspěšný se stal i jako prozaik. V roce 2007 mu vyšel první román Uprchlík z malinové lodi, který byl publikem přijat vlídně a dočkal se i divadelního zpracování.

Dále od recenzenta

Fanoušci sci-fi její jméno s největší pravděpodobností opakovaně potkávají při oční procházce po domácní knihovničce. Sérii Vilmy Kadlečkové, Mycelium, by si ale nemuseli/neměli nechat ujít ani ti, co s daným žánrem zrovna nekamarádí. Nyní se nabízí ideální příležitost - první díl, Jantarové oči, totiž vycházejí ve zvukové podobě. A ne ledajaké.
Jiří Hájíček nemusí sklízet literární ocenění, aby se o něm psalo, aby se jeho dílo četlo a aby přetrvalo. V každém svém počinu potvrzuje svůj osobitý rukopis a interpretaci všednosti – a Dešťová hůl je v tomto ohledu nejkompaktnější.
Představovat Austina Kleona těm, kteří se zvou kreativci, by mělo být zbytečné. Vždyť příručky Kraď jako umělec a Ukaž, co děláš! napsal Kleon právě pro ně a obě obsahují natolik silnou vzpruhu, že začít tvořit musí chtít i někdo, kdo o sobě doposud velmi pochyboval. A podobně, jen ještě příměji, míří Kleon i ve své…
„Mám tě příliš rád, než abych s tebou válčil kvůli domácím úkolům!“ V podstatě tak by mohl znít leitmotiv audioknihy Dítě na vlastní pohon. Ale nenechte se mýlit, nejde o příručku, která se snaží namluvit rodičům, že nechat dítě dělat si co chce, může vypěstovat soběstačnou osobnost.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Narozena 1982, vystudovala scenáristiku a dramaturgii na FAMU. Od roku 2011 působí jako dramaturgyně seriálu Ulice, scenáristicky se podílela na sitcomu Comeback (2008–2010). Žije a pracuje v Praze.
Věci, na které nastal čas
Názorové třenice, tichá agrese, manželská krize, problémy s dospíváním – to vše zachycené bez servítků a z různých perspektiv. Nová kniha Petry Soukupové opět pracuje s autorčinými oblíbenými ingrediencemi, jenže jak dobře ví jedna z hrdinek románu, foodstylistka Alice, stejně nakonec rozhodne způsob, jakým se to uvaří a naservíruje. Ani Alicino vaření však nezabrání pozvolnému rozpadu její rodiny, pro kterou toho tolik obětovala. Tak to aspoň vidí ona – zatímco manžel Richard, který právě prodělává krizi středního věku, má na věc jiný názor. A jejich dvě děti na prahu puberty? Těm je všechno jedno. Přinejmenším do chvíle, kdy sedmnáctileté soužití jejich rodičů začne připomínat frašku…
Přejít nahoru