Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Komedie, která moc nebaví

Datum: 

Autor recenze: 

Jsem tu omylem
Jsem tu omylem

V poslední době se na audioknižním poli setkáváme s velmi příjemným trendem. Někteří vydavatelé opouštějí jisté vody jednohlasých nebo vícehlasých audioknih a pouští se občas i do disciplíny, která byla po dlouhá léta doménou pouze Československého, dnes Českého rozhlasu, popř. ve své době vydavatelství  Supraphon.

Řeč je o zvukových dramatizacích, do kterých se před nedávnem vrhla nejen Audiotéka v rámci své programové řady Superprodukce, ale i s Českým rozhlasem spřízněné vydavatelství Radioservis To donedávna výhradně přejímalo literárně-dramatické pořady z produkce rozhlasu, nyní ale přichází již s několikátým vlastním počinem.

Pro příznivce rozhlasových her je radost, když se na audioknižním trhu objeví nerozhlasová, navíc ještě původní česká hra. Po dvou historických detektivkách Vlastimila Vondrušky spatřila v listopadu 2022 světlo světa groteska Martina Johanny Jsem tu omylem. Zvukových komedií je jako šafránu, těšení se na novinku ještě umocňovala skutečnost, že režie se ujal zkušený Jan Jiráň. Rovněž avizované obsazení (Lábus, Čtvrtníček, Černá, Táborský, Hádek, Navrátil, Vávra, Šteindler), vzbuzovalo nemalé očekávání. Bohužel to se ale zcela nenaplnilo.

Mladý, ale velmi ambiciózní autor, který na sebe audioknižně poprvé upozornil fantaskní povídkou Každý ve svém, nyní přišel s groteskou z vězeňského prostředí a politického zákulisí Jsem tu omylem. Je třeba ocenit neotřelý nápad umístit do jedné cely dlouholetého vězně, mladého novináře, státníka a prostitutku, stejně snahu o neprvoplánovitý humor za každou cenu. Ale to je tak vše, co jde na textu pochválit. Přes slovní balast, moralizování, filosofování, knižní jazyk dialogů (kdo dneska používá slova jako jářku a jež?), postrádá komedie vtip, šmrnc, jiskření. Těžko říct, čím to je, ale snad by kámen úrazu mohl být v tom, že autor je zároveň textař. Ti se někdy rádi uchylují k vzletnosti, slovní ekvilibristice, kdy se mnoha slovy snaží mnoho říct, ale nakonec vlastně neřeknou téměř nic. Takový pocit měl autor recenze při poslechu jen hodinové nahrávky, která se ale nekonečně táhla.

Určitá topornost je pak chtě nechtě znát i na výkonech takových hvězd komiky, jakými bezesporu jsou Jiří Lábus a Petr Čtvrtníček. Lábus hraje nezvykle umírněně, Čtvrtníčkovy repliky jakoby mu nešly do pusy, ale jestli tu někdo opravdu trpí knižním slohem, tak je to Kryštof Hádek deklamující repliky tak toporně, až by si člověk řekl, že je snad před mikrofonem prvně. Nutno dodat, že to není vinou režie, ani herců, ti se snaží, jak mohou. Třeba Dana Černá v roli prostitutky a Miroslav Táborský jako ředitel věznice předvádějí přes klopotnost textu neuvěřitelně přesvědčivé a jiskrné výkony.
 

banner 1200x150

Autor těchto řádek nejednou režiséra plísnil za přílišnou popisnost a nadužívání hudby, v tomto případě ale naopak chválí. Hudba, navozující grotesknost, je používána v rozumné míře, zejména ve chvílích, kdy dochází k nějaké akci. Zvukové efekty jsou natolik výmluvné, že není třeba popisnosti typu "dalo se do deště", když je slyšet patřičný zvukový efekt padajících kapek vody. Nic takového tu tentokrát nenajdeme, což zvukovému plánu hry velice prospívá. Text recenze by neměl určitě autora odradit od dalšího psaní, jenom by si podobný projekt příště zasluhoval dohled dramaturga. A také psaní lehkým perem, jak se říká.

 

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Dominik Landsman, autor populárních Deníčků moderního fotra, už nám vysvětlil, že mateřská dovolená není žádná dovolená. Opravdová dovolená je třeba výlet k moři do Bulharska, jak nám to popsala druhá polovina rodičovské páru, Dominikova žena Nataša. Nyní se ke slovu dostává ten nejdůležitější – syn Čeněk.
Nejnovější kniha Zdeňka Svěráka Po strništi bos sklízí zasloužený čtenářský obdiv. Její zvuková podoba, která vychází nyní u Supraphonu, je tedy přirozeným souputníkem literární podoby - zvláště, čte-li ji autor sám.
Vypadá to jako běžný pracovní den v letecké společnosti Trans–United. Na startu je připraven supermoderní nadzvukový letoun Straton 797 a mezi cestujícími sedí také sportovní pilot dvoumístných letadel John Berry. Ani on, ani posádka letadla ještě netuší, že se plánovaný let zanedlouho změní v tragédii. Dopravní letadlo se totiž připlete ke cvičnému vojenskému cíli a…
Co se stalo na Vánoce roku 1940 v bohatém domě s dobrou pověstí? Co se stalo na Vánoce roku 1940 v bohatém domě s dobrou pověstí? Co vyšetřila policie a co zjistila P. D. Jamesová? Vánoční vražda v zamčené knihovně aneb zážitek, který přivedl slavnou spisovatelku P. D. Jamesovou k psaní detektivních příběhů.

Recenze ze stejného žánru

Kapitánka Oda Skarová se spolu se svou jednotkou stane terčem útoku domorodých sil na zahraniční vojenské misi v Iráku. Jeden z jejích kolegů je na místě mrtev, ji a dalšího spolubojovníka Stäle Munkebyeho transportují s těžkými zraněními do nemocnice v Norsku. Kromě traumatu z prožitého incidentu však v sobě Oda dusí ještě jedno tíživé tajemství.
Na pultech knihkupců (kteří se nebojí zadat si s audioknihami) i v nabídce digitálních distribucí se v těchto dnech objevuje reedice rozhlasové dramatizace špionážního románu Grahama Greena Lidský faktor. Titul, který byl už nějakou dobu vyprodán, tak může oslovit novou generaci audioknižních posluchačů. A třeba právě proto, že od jeho natočení už uplynulo celé čtvrtstoletí.
Na tísňovou linku volá zoufalá žena, jejíhož manžela ve dveřích bytu pobodal maskovaný člověk. Operátorka ihned na místo vysílá záchranku a policii. Pražská kriminálka se následně pouští do zamotaného vyšetřování. Proč neznámý v kukle zaútočil právě na Dalibora Dvořáka?

Dále od recenzenta

Představovat Limonádového Joea by bylo nošením dříví do lesa, však filmová verze scenáristy Jiřího Brdečky a režiséra Oldřicha Lipského z roku 1964 je díky řadě zlidovělých hlášek a písní dodnes známá.
Vždy když se na pulty obchodů dostane nové CD s dosud nevydanými nahrávkami Jana Wericha, mnohý fanoušek zajásá, ale zároveň znejistí: jde skutečně o záznamy dosud nevydané a neslyšené? A pokud ano, do jaké míry je titul dramaturgicky zvládnut? Jestliže se ale objeví rovnou celý komplet, jde doslova o událost.
Dramatik, režisér, příležitostný herec, ale především spisovatel Arnošt Goldflam patří vedle např. Daniely Fischerové či Petra Nikla k nemnoha autorům, kteří by dětskou tvorbou dokázali zaujmout jak děti, tak i jejich rodiče. Je-li autor navíc vybaven schopností své vlastní texty interpretovat, je úspěch zaručen.
Zmíníte-li mezi zasvěcenými rozhlasovými tvůrci, či mezi znalci mluveného slova název Vojna a mír, vrátí se vám řada superlativů: propracovaná stereofonní inscenace, dramatizace kvalitně přepsaná pro rozhlas, skvostné herecké obsazení, precizní režie legendárního Jiřího Horčičky.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Jsem tu omylem
Komedie o tom, že cela tuží charakter, pokud ho ovšem máme. To se takhle potká v cele vězeň, novinář, státník a prostitutka... To není začátek vtipu, ale grotesky, která svede dohromady osoby, jež by se v tomto složení potkaly jen stěží. A třebaže byl každý z nich zadržen z jiných důvodů, jedno mají společné – nikdo tam nechce zůstat moc dlouho. Za zdmi vězení totiž probíhá revoluce a toho je třeba využít.  Hrají: Petr Čtvrtníček, Kryštof Hádek, Jiří Lábus, Dana Černá, Miroslav Táborský, Oldřich Navrátil, Milan Šteindler, David Vávra, Marie Tomsová.
Přejít nahoru