Bohemista Petr Eidler, civilním jménem Petr Balajka, píše pod pseudonymem od roku 1990 a od roku 2015 tvoří knižní sérii, jež začíná příběhem zvaným Na šábes se nevraždí. Zde se hlavní protagonista, soukromé očko setká se skupinou klientů z pražského domova Halochemu – tedy domova pro přeživší holokaust (reálný předobraz má nejspíš v Domově sociální péče Hagibor na pražských Vinohradech). Zde potkává i postavy, které nás budou nadále provázet dalšími a dalšími díly série včetně nejnovějšího – třeba rebecin Bergerovou.
Vydavatelství Tympanum, které stojí za audioknižními vydáními Eidlerových próz, onehdy při volbě interpreta sáhlo po Martinu Preissovi, který svého času načítal i detektivní případy poručíka Borůvky z pera Josefa Škvoreckého – snad, že kniha mnohými prvky připomíná tradici laskavých, svým způsobem přátelských českých detektivek z minulého století, kterým nechybí napětí, ale ani situační či konverzační humor. Ostatně Eidler opakovaně zapojuje do hry také komickou postavu příležitostného pomocníka pana Lály.
Krátce po nadmíru vydařeném audioknižním vydání prvního dílu série přišlo Tympanum s titulem Nahá s Davidovou hvězdou, který mohl z hlediska příběhu působit rozpaky, jelikož se zde pátrání rozděluje na dvě osy a Eidler se detailněji soustředí na policejní práci, vyšetřovací postupy, pátrací i technický tým včetně profilování pachatele. Vyprávění má tedy poněkud jinou atmosféru. Příjemným návratem do komfortních a komorních vod byla následující Smrt konvertity, která audioknižně vyšla loni a na níž se hlavní hrdina vytrvale odkazuje v nejnovějším titulu s názvem Kdo zabije Evu S.?
Eva Stieglitzová má sedmdesát let, peníze, zdraví i vitalitu, umí hrát tenis a… možná jí jde o život. Alespoň se tak domnívá její vnučka Rebeka, která do hry zapojí soukromé očko a ukáže mu písemnou výhrůžku. Detektiv starou a neposednou paní sleduje, nicméně uchránit se mu ji nepodaří. Navíc je to dočasně on sám, kdo se stane hlavním podezřelým. Tento případ nicméně na rozdíl od ostatních (a podobně jako třeba nedávno recenzovaná Smrt darebáka Caroline Graham) směřuje ke zločinu tak dlouho, že otázka položená už v titulu příběhu, je tou nejčastější, kterou si posluchač bude pokládat, jelikož se před ním postupně vyjevuje košaté pletivo souvislostí, rodinné historie, křivd a nevraživosti, nevyhnutelně ústící k poněkud oznámené vraždě.
Audioknižního vydání se opět zhostilo Tympanum a interpretace v režii Vratislava Hubičky se opět ujal Martin Preiss. V jeho podání jsou postavy a postavičky zábavné, příběh napínavý, návraty k tragické historii důstojné a jeho projev snadno přenese posluchače i přes tu a tam poněkud lascivní hrdinovy poznámky na účet mladých žen. V případě Eidlerových detektivek je zkrátka sázkou na jistotu a každý, kdo se v sérii dostal takhle daleko, si bude jedině přát, aby ji načítal i nadále. Nahrávku stejně jako u předchozích titulů opatřilo studio hudbou krimi charakteru s nezanedbatelnými prvky klezmeru.
Stále atraktivní tematika židovství, jak ji pojímá Petr Eidler, může být příjemným a v audioknižním prostředí velmi vzácným exkurzem do současnosti a minulosti této komunity. Z tohoto hlediska detektivku ocení i ti, kteří neholdují ponoru do těžkých témat válečné historie, jak ji zprostředkovávají tituly zaměřené čistě na témata holocaustu.