Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Kladivo na Kunderu

Audiokniha-Falesny-knir-Karel-Zeithaml
Audiokniha Falešný knír

Karel Zeithaml se dopustil velmi roztomilé a přitom chytré, chytlavé a literárně umné hříčky s názvem Falešný knír. Vzhledem k tomu, s jakou lehkostí se mu dařilo napodobit atmosféru Kunderových příběhů i autorův svébytný styl, připravil tvůrcům audioknižního vydání nejspíš nejednu pernou chvilku. A při poslechu výsledné nahrávky je to bohužel znát.

Kniha Falešný knír Karla Zeithamla je na jedné straně mystifikující poctou Milanu Kunderovi, což se projevuje už v rámci dělení textu na sedm částí, jak bylo u Kundery zvykem. Na druhé straně se Zeithaml nezdráhá utahovat si z autorova šovinismu, zarputilé snahy oddělit své dílo od svého života nebo posedlosti tematizováním lidského vyměšování. Nebojí se spekulovat, kým by Kundera byl, kdyby se nestal spisovatelem, jak tomu bylo s jeho údajným udavačstvím, nebo neúspěšným pokusem o jeho vraždu. Nechybí ani posmrtná konverzace s nechvalně proslulými hybateli dějin ve stylu Kunderovy Nesmrtelnosti.

Audioknižního vydání tohoto počinu se v roce 2024 ujalo ve spoluprácí s nakladatelstvím Prostor vydavatelství Tympanum. Necelých pět hodin dlouhé četby se zhostil posluchačům zatím méně známý interpret David Kaloč, který pro Tympanum od roku 2023 načítá knižní sérii Stanislava Češky. Kaloč disponuje příjemně položeným hlasem a po většinu nahrávky není problém nechat se unést jeho interpretací vyprávění, plně se ponořit do absurdních dialogů nebo zábavných hříček.

Je však znát, že první třetinu nahrávky se Kaloč s autorovým stylem potýká spíše neúspěšně, což je mimo jiné projevuje velmi výrazně na toporném frázování, které působí, jako kdyby Zeithamlův text četl po verších: „Přibližně v ten okamžik / třicátnice usnula v křesle / se sklenkou v ruce. / Její těžká stehna, / která se valila ven z vyhrnuté sukně, / přikryl jeden z brunetů plédem / a z jejích drobných prstů / něžně vyprostil sklenku.“ Jindy z nepochopitelných důvodů, snad jako by netušil, jak se souvětí bude vyvíjet, čte do tečky tam, kde tečka není, takže výsledné souvětí zaznívá takto: „Byl bych jen veřejným zbožím. Na které by každý měl právo.“ Nebo: „Byl příliš unaven. Než aby mohl pokračovat v pronásledování.“

I v oné problematické první třetině však nezřídka přečte i delší souvětí plynule s pěkně strukturovanou intonací, jako kdyby naopak byl velmi dobře připraven. Tak jako tak je četba pozdějších části knihy již výrazně plynulejší, až se poslech stane zcela nerušeným. Jiným problémem, který je ovšem spíše režijního rázu, je četba cizojazyčného místopisu. S jeho transkripcí (nebo jejím dodržováním) si bohužel tvůrci hlavu příliš nelámali, a tak když nebylo zřejmé, jak by se to které slovo mělo přečíst, pravidelně došlo na kombinování francouzské výslovnosti s tím, jak by se takové slovo četlo anglicky. Tak se z Avenue (v New Yorku „Avenjů“,  Paříži „Aveny“) stala kompromisní „Aveňů“. Podobně se Côte d’Azur čili „Kot dazyr“ proměnilo na „Kot dyazjůr“.

banner 1200x150

Až na tyto zcela zbytečné rušivé momenty, kterých by nebývalo obtížné se vyvarovat, případně je vyřešit už během nahrávání, představuje audiokniha Falešný knír překvapivě příjemný způsob, jak se seznámit s Zeithamlovou rozhodně obdivuhodnou knihou.

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Když se v roce 1966 objevila na knižních pultech kniha povídek dosud neznámého autora Jamese Herriota, kritika ji označila za nakladatelský zázrak. Povídky, v nichž autor líčil příhody a historky ze své veterinární praxe a zároveň vykresloval svět rázovitých obyvatel Yorkshiru, si podmanily čtenáře svým jemným humorem a životním optimismem. Herriotovi bylo v té době…
Pokus o vraždu nabere nečekaný obrat, neboť najednou se role útočníka a oběti vymění… Ženský šestý smysl a nabitý revolver – to nevěstí nic dobrého… Motorista v nesnázích hledá útočiště v blízkém sídle, avšak je přivítán prazvláštním vzkazem.. Evan Llewellyn je podezřelý z krádeže Hvězdy úsvitu, největšího diamantu zámožného Isaaca Pointze – podaří se Herculu…

Recenze ze stejného žánru

Výroba audioknih ušla za poslední roky a desetiletí dlouhou cestu a v současnosti zažívá nebývalý rozmach. Na trhu, na němž se nabízí tolik možností, co poslouchat, je občas těžké se orientovat a samozřejmě i prosadit. V takovém prostředí si posluchači zvykli na jistou kvalitu, kterou právem očekávají. O to větší překvapení je pak audiokniha, na které je špatně…
Petr Stančík je básník, esejista, dramatik a textař. Čeští čtenáři – a hlavně pak posluchači audioknih – jej ale znají především jako autora románů a povídek. Nejednu jeho prózu mohli slyšet, a to včetně jím beletrizované legendy o Frantovi Pérákovi. Nyní se nám ovšem Pérák představuje v novém kabátě a zdá se, jakoby mu tento…
V roce 1958, uprostřed soustavné práce na tragikomickém dramatu Majitelé klíčů (jehož velkolepá inscenace je momentálně k vidění v brněnském Mahenově divadle) prý Milan Kundera v rámci jakéhosi intelektuálního odpočinku během dvou dnů napsal povídku Já, truchlivý bůh, kterou se započala jeho dráha coby českého prozaika celoevropského významu.
Četba humoristické literatury patří v českém prostředí spolu s luštěním křížovek a týráním introvertů takzvanými small talky k velmi oblíbeným off-line způsobům, jak si ukrátit dlouhou chvíli, odpočinout si na dovolené nebo přežít delší cestu vlakem.

Dále od recenzenta

Cestopisné publikace, které nepostrádají vtip a nadhled, jdou veskrze dobře na odbyt. Tím víc, pokud nejsou jen o cestování, ale i o kultuře, atmosféře ve společnosti či politické situaci. V těchto případech je velmi důležité, aby jejich autor uměl klást ty správné otázky. Tohle umí Tuvia Tenenbom asi ze všeho nejlépe: Ptát se. Což je také…
Když na konci padesátých let Michael Bond poprvé publikoval svého Medvídka Paddingtona, možná ještě netušil, jaký se z něj stane hit. A nutno říct, že hitem se stal právem, totiž milejší a pro děti rozličných národů srozumitelnější vyprávění aby jeden pohledal. Nové české audioknižní vydání vychází atmosféře příběhu vstříc svou hravostí, živostí i laskavostí a…
Trilogie Neala Shustermana Žatva smrti se u nás v roce 2018 stala výrazným trendem mezi čtenáři young adult literatury, podobně jako cosplaye stavěné na plášti pastelové barvy a kose. A rozhodnutí začít pracovat na kvalitní zvukové podobě celé série lze považovat za svého času velmi výrazný krok na poli české audioknižní scény.
Agatha Christie vždycky uměla skvěle přiblížit jednotlivé postavy, jejich minulost, zvyky a hlavně motivaci tím, že se střídavě zaměřovala na jednotlivé z nich. Dávala čtenáři nahlédnout do jejich uvažování a na základě toho konstruovala psychologii celého případu. Výjimkou není ani její retrospektivně laděný román Cyankáli v šampaňském. O to těžší oříšek ovšem mohlo být jeho…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Audiokniha Falešný knír
Mystifikující pocta Milanu Kunderovi. Román o sedmi částech, které spolu navzájem vůbec nesouvisí a lze je číst jako jednotlivé povídky, je napsán pečlivě propracovaným stylem „à la Kundera“.
Přejít nahoru