první webový magazín o audioknihách

Jak ušetřit s Ilonou Csákovou

Datum: 

Autor recenze: 

Kluk a pes
Kluk a pes

Nakladatelství Albatros ve společnosti Albatros Media se vedle knižní produkce stále častěji zaměřuje i na audioknihy. Zvukové tituly byly donedávna pořizovány pouze významnými režiséry mluveného slova, mezi něž patří Jan Jiráň, držitel Zvláštní ceny AVA za podporu a rozvoj audioknih v České republice, či Jindřiška Nováková z vydavatelství AudioStory. A jak by také ne – oba vnímají audioknihu jako svébytnou uměleckou disciplínu a kolektivní dílo, k práci přistupují poctivě a zodpovědně, natáčení probíhá v profesionálních podmínkách, ve studiu je vedle herce a režiséra samozřejmě přítomen i mistr zvuku, snímky vždy doprovází původní nápaditá hudební složka.

Kvalita však i něco stojí, a tak i možná proto se v Albatrosu ujal nápad, jak audioknihu vyrobit co nejlevněji – interpret a s ním jeden další člověk, který vše nějakým způsobem poskládá dohromady. Takto se tedy zrodil Kluk a pes – citlivé vyprávění Ivony Březinové seznamující malé posluchače s problematikou vodicích a asistenčních psů pro osoby se zdravotním postižením, se zpěvačkou Ilonou Csákovou a s Ondřejem Jiráskem.

Zpěvačka se sice pokusila příběh podat poutavým způsobem, snažila se měnit hlasy, hrát dospělé i děti, repliky zúčastněných osob i psů však jen napodobovala, příliš přehrávala jakoukoliv předepsanou situaci, bezmocně se potácela v roli vypravěče. Knihu pouze četla, nedokázala si poradit s tempem vyprávění, věty nechala prohánět se v neuvěřitelných melodiích a nedovedla odhadnout pomlky, které by aspoň časově oddělily jednu událost od druhé. Všechny tyto prohřešky jsou pochopitelné – Ilona Csáková je zpěvačka, ne herečka. Ve své pěvecké kariéře nemohla získat interpretační dovednosti pro načítání audioknih a přirozeným talentem v této oblasti nedisponuje. A není ani v silách režiséra, aby si s takto nevybaveným rétorem poradil.
 

Za tragédii lze ovšem označit i Jiráskovu hudbu. Až na jednu výjimku se celou audioknihou linou kousíčky jediné skladby, jejíž motiv se neustále opakuje, a to na začátku i na konci kapitoly. Jiráskův způsob smíchání předělů s mluveným slovem připomíná otáčení tlačítka pro nastavení hlasitosti přehrávače a ani snaha oživit nahrávku několika zvukovými efekty nedopadla příliš dobře – technicky a stereofonně nedokonalé ruchy psího štěkotu či něčeho, co mělo připomínat elektrický vozík, jen jako ozvěna si zopakovaly zpěvaččina slova.

Snad vám hodnocení připadá příliš kruté, domnívám se však, že má-li si posluchač vytvořit vztah k audioknihám již v útlém věku, není v žádném případě možné vyrábět zvukové tituly úsporným způsobem a předpokládat úspěch pouze na základě známého jména interpreta. Bohužel nejvíce na tento přístup nakladatelství doplatila předloha Ivony Březinové, neboť je to právě autorka, kdo dokázal vhodnou formou dětem zprostředkovat nelehké téma, se kterým rodiče často nemají příliš mnoho zkušeností a nevědí, jak na zvídavé otázky svých potomků reagovat, když společně potkají zdravotně postiženého člověka se speciálně vycvičeným psem.

banner 1200x150

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Navzdory názvu nejsou Hanákovi až tak normální. Babička píše detektivky, které nikdo nikdy nevydal, její dcera Cilka neustále zpívá, manžel Oldřich se nevěnuje ničemu jinému…
TAKOVÉHO ROŠŤÁKA BY SI PŘÁLA KAŽDÁ RODINA! Takového ztřeštěného kluka s originálními nápady by si přála každá rodina! Jen ta jeho s ním má někdy…

Recenze ze stejného žánru

Dále od recenzenta

Přestože bývá tradicí natočit zvukovou podobu televizního večerníčku se stejnými interprety a téměř totožnou muzikou, najdou se v audioknižním světě i výjimky. První nahrávka Rumcajse…

Další lákavé recenze

Rita Heyworthová a vykoupení z veznice Shawshank
Recenze

Dávkování naděje ve střídmém tempu

Příběh o mladém bankéři Andym nepatří mezi zcela tradiční “kingovky”. Čtenářům, zvyklým na plíživé budování napětí (až hrůzy), autor ve střídmém tempu dávkuje radost ze ...
Číst dál →
Velky-Gatsby-Leda
Recenze

Velký Gatsby bez jazzu

V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Detektivka podle Aleše Vrzáka

Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Příslib návratu dobré rozhlasové detektivky

Během šesti květnových a červnových nedělí roku 2013 měli posluchači stanice Vltava příležitost vyslechnout v premiéře detektivní seriál podle románu Nemesis z pera Joa Nesbøho. ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Kluk a pes
Ahoj, já jsem Julin! Jsem třeťák, je září a právě mi začíná škola. Do školy nechodím, ale jezdím. Mám rád počítače, závody, psy, a samozřejmě rodiče a kamarády. Jsem obyčejný, myslím, že docela chytrý kluk...
Přejít nahoru