první webový magazín o audioknihách

Atomová bomba a bokononistická utopie

Datum: 

Autor recenze: 

Kolíbka
Kolíbka

11. 11. loňského roku by Kurt Vonnegut, Jr. oslavil sto let. Při příležitosti významného výročí se posluchači dočkali prvního českého regulérního zpracování audioknihy tohoto jedinečného amerického spisovatele. Audioknihu Kolíbka vydalo v režii Petra Gojdy a v interpretaci Ivana Řezáče vydavatelství Tympanum.

Mluvíme-li o první regulérní audioknize, je třeba vysvětlit, co tím míníme. Posluchači se totiž mohli s  jeho tvorbou seznámit už loni, a to prostřednictvím rozhlasových zpracování románů Matka noc a Snídaně šampionů, který je autorovým zřejmě nejslavnějším dílem. Obojí odvysílal jako četbu na pokračování Český rozhlas Vltava, shodně v režii Lukáše Kopeckého, interpretaci Michala Bumbálka a úpravě Ludvíka Němce. Jedinou vydanou, navíc neupravenou a nezkrácenou nahrávkou, která je českým posluchačkám a posluchačům k dispozici, ale prozatím je jen Kolíbka vydaná Tympanem, a to v překladu Jaroslava Kořána z roku 1976.
 
Žánrově zařadit svébytné a originální dílo Kurta Vonneguta, Jr. by bylo nejen náročné, ale při příklonu k jakémukoli ze známých žánrů též chybné. Obvykle se můžeme dočíst, že se jedná o texty satirické, humoristické a zároveň z rodiny science-fiction. Nejinak je tomu i v případě Kolíbky, která má ke všem zmíněným literárním žánrům blízko, přesto by se k nim bez přimhouření obou očí dala přiřadit jen těžko a pokus o jasnější definici by spíš než recenzi slušel detailnější literárně-vědné analýze.
 
Dílo Kolíbka (původně vydané roku 1963) předkládá čtenářům prostřednictvím bizarního světa a neméně bizarního humoru celou řadu vážných témat, jako jsou problémy moderní vědy, vydatně se opírá o otázky náboženské a v posledku má veskrze pacifistické vyznění. Divoký a poměrně bohatý děj začíná u spisovatele-vypravěče, který plánuje knihu o otci atomové bomby, přičemž jeho středobodem zájmu je, co on a jeho rodina dělali v okamžiku jejího výbuchu. Posluchači hned zkraje zbystří a pochopí, že nemají co dočinění s historickým románem, neboť autor hned zkraje sází na podivuhodné obrazy a absurdní situace, čemuž v audiálním zpracování odpovídá i mírně ironický tón interpreta Ivana Řezáče.
 
Sledem událostí se děj románu postupně mění – namísto pátrání po informacích do biografické knihy se autor vydává po stopách tajuplné a nebezpečné látky nazvané „led číslo 9“, přičemž postupně trousí poznámky o své cestě k bokononismu, tedy fiktivnímu náboženství pramenícímu ze smyšlené filozofie a mající původ v komunitní společnosti na ostrově, kam se vypravěč posléze vydává. Od toho okamžiku se žánr románu mění de facto v klasickou ostrovní utopii, jakou známe už od dob Thomase Moora, byť ve skutečnosti se jedná o utopii falešnou. Ta vyvrcholí v apokalyptický román, přičemž závěr díla nechává plně rozvinout antimilitaristickou myšlenku celého Vonnegutova románu. 
 
Ivan Řezáč se do četby opírá s nepřeslechnutelným pochopením satiričnosti díla, ponechává si jistý odstup a zároveň se nebojí ponořit do pitvořivých dialogů, zejména paroduje-li autor určité lidské typy nebo společenské fenomény. Příjemným detailem je interpretova práce s dechem v dialozích, především u některých vedlejších postav. Zatímco v promluvách vypravěče nádechy a výdechy slyšet téměř nejsou, v přímé řeči jsou velice dobře patrné a místy opravdu výrazné, díky čemuž působí autentičtěji. U některých protagonistů Řezáč zase zvyšuje dojem dělnického či lidového prostředí, ze kterého konkrétní postavy pochází, a to například nepřeslechnutelným – přesto nerušivým – protahováním některých slabik a podobně. Takové detaily jsou pro celkový dojem velkým plusem, díky němuž je audiokniha skutečně živá a mnoho citlivějších posluchačů přítomnost těchto zdánlivých drobností jistě velmi potěší.
 

Obecně lze říci, že interpret také dobře zvládá vcelku velké množství postav, které jsou nejen podávány svébytně, ale také v jistém kontrastu k vypravěči, který Řezáčovým prostřednictvím hovoří jemnějším hlasem než většina ostatních. Mimo jiné se díky tomu posluchači neztratí sledu dialogů. Nahrávku doplňující hudební předěly skladatele Jakuba Kudláče jsou pestré a příjemně originální. Někdy se nesou v rytmu elektronické hudby, často s nádechem jisté nejapnosti (např. inspirované žánrem chiptune), jindy hrají veselé melodie doplněné pianem, občas místo jinglu zazní jen zvuk frkačky. Hudba tu výborně dotváří fantaskně komickou estetiku díla, které ovšem nese hluboké myšlenky a pod nánosem bizarního a satirického humoru otevírá a reflektuje nemálo temnějších témat.

Kolíbka je tedy ve výsledku opravdu velmi kvalitně zpracovaná audiokniha, která dává vyniknout hlavním aspektům autorovy tvorby. Můžeme jen doufat, že tato nahrávka románu Kurta Vonneguta, Jr. není poslední, jaké jsme se u nás dočkali.

Recenzovaná audiokniha: 

Dále od recenzenta

Autor humoristických knih, vtipných průvodců židovskou kulturou, ale také třeba filmových scénářů Leo Rosten je u nás známý především svými knihami o studentovi newyorské večerní přípravné školy pro dospělé Hymanu Kaplanovi. Kniha Pan Kaplan má stále třídu rád se u nás dlouhodobě těší obrovské popularitě, hrávalo se tu také muzikálové zpracování, vyšla též audio dramatizace.
Kdo by neznal Zrzečku, veverku z křivoklátských lesů? Vyprávění o ní a jejích dalších zvířecích kamarádech vyšlo poprvé již roku 1941 a v následujících pěti desetiletích se dočkalo dalších osmi vydání. Druhý příběh o ryšavém hlodavci pak spatřil světlo světa v roce 1945 (byť někde je uváděno 1944, dokonce i 1941) a dalšího vydání se…
Britského spisovatele japonského původu Kazua Ishigura asi netřeba dlouze představovat. Tento držitel Nobelovy ceny není českým čtenářům a čtenářkám nijak neznámý: V překladu vyšlo všech osm jeho románů a k tomu jedna sbírka povídek. Nejčerstvější román Klára a Slunce vzbudil zaslouženou pozornost a audiokniha tak byla jen otázkou času.
Neživé předměty a objekty mluvit nemohou. Tak třeba knihy nebo budovy. Tu první myšlenku relativizuje existence audioknih, jimž je – mimo jiné – věnována celá tato webová stránka, to druhé zase odmítá nový román Markéty Hejakalové Dům pod náměstím. Audioknihu v režii Markéty Jahodové a v interpretaci Miroslova Táborského a Veroniky Lazorčákové vydalo OneHotBook.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Audiokniha není v databázi, nebo není v článku uvedena.

Přejít nahoru