Vyhledat
Konec civilizace
Konec civilizace

Přes pětaosmdesát let dělí vydání české zvukové podoby Konce civilizace od samotného zrodu její předlohy. Zdánlivé stáří ovšem dodává textu na přesvědčivosti. Aldous Huxley totiž ve třicátých letech minulého století dokázal pracovat s takovou vizí budoucnosti, až dnešního člověka mrazí, jak těsně se následující dekády i aktuální vývoj s jeho tezemi potkávaly a potkávají.

Konec civilizace bývá sice považován za satirickou antiutopii, sci-fi, která předjímá, ale současně ironizuje, přesto je lépe být s očekáváním břitkého humoru opatrný. V Huxleyho podání se satira utváří do podoby vpravdě kousavé, nese ale v sobě pohled, který studí. Ne prvoplánové varování, jak mohou vypadat autoritativní režimy, ale také (dávnověká) lidská touha vzít do vlastních rukou chod přírody, si coby dílčí motivy bere tak moc z naší prožité minulosti, a tolik z dějů, které nás i dnes obklopují, že usmívat se jde jen stěží. Ne snad, že by to mělo být Huxleyho cílem, ale vyjasnit si „pojmosloví“ neuškodí.

Ostatně, zmínka o chladu se zde neobjevila náhodou. Vzít do úst takový text, má-li se režijní a dramaturgická koncepce interpretace (vy)znění originálu co nejvíce přiblížit, znamená i jistý emocionální distanc. Marek Holý, který už má s audioknižní sci-fi látkou své zkušenosti, si pod režijním vedením Luboše Koníře takový postoj k emocionalitě textu naštěstí vybudoval. Aniž by nutně došlo k popření prožitku, jeho modulací hlasu významně prostupuje vědomí, že obraz budoucnosti je nehostinný. A ačkoliv má ve světě příběhu prostor fyzický prožitek (ať už ten sexuální, nebo způsobený omamnou látkou), na opravdové city jako by místo nezbylo. Nehledě na to, že postavy, jimž Holý propůjčuje hlas, žijí v dopředu narýsované cestě, po níž se musí vydat.
 

Odlidštění a naopak posilnění vládnoucího systému udává četbě rytmus a jistou pravidelnost. Stejně tak i hudební předěly, poskládané ve velké míře z ruchů, jsou daleko od obrazů budoucnosti, za kterou bychom chtěli coby čtenáři/posluchači kráčet.

banner 1200x150

Takřka jedním dechem je však třeba dodat, že ona satira se ani v originálu, ani v audioknize nezbavila jisté snahy o to, aby text jako takový nevyzněl coby samoúčelný způsob, kterak nás dostat do deprese. I v intonaci Marka Holého lze tak vypozorovat, že příběh je opravdu jen příběhem, měli bychom od něj mít jistý odstup a vzít jej do ruky spíše jako sci-fi román, nežli jako angažovaný plakát či esej. Vydařená je i charakterizace postav, respektive rozhodnutí je od sebe příliš neodlišovat, bez ohledu na pohlaví. Posluchač se nedostává do situace, kdy by byl poslech nepřehledný, ale ani nenabude dojmu, že se mu herec snaží předvést ze svého hlasového umění co nejpestřejší výběr. 

Konec civilizace vzbudil ohlas už za svého zrodu, u nás se pozornosti dočkal až takřka o půl století později. Dnes už patří mezi klasiku daného žánru a bývá ruku v ruce s Orwellovými romány Farma zvířat a 1984 považován za klíčové příklady, jak se literatura vypořádávala (a jak předvídala) s nebezpečím totality.

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Roy Complain žije v kočovném kmeni Greenů uprostřed divočiny. Primitivní způsoby společenství však v jeho očích nesouzní s pozůstatky civilizovanějšího života, které nachází při svých kořistnických výpravách do pralesa. Uvnitř cítí zvláštní prázdno, touhu, kterou nedokáže pojmenovat. Má jejich země nějaké hranice? V Royovi postupně vzrůstá odpor k dusivému společenskému řádu a tradovaným vysvětlením věcí…
Matěj Strnad si žil relativně spokojeným obyčejným životem. Možná by rád víc vídal svého syna z prvního manželství, rád by měl lepší práci a rozhodně by chtěl něco zlepšit ve svém milostném životě, ale vlastně byl spokojený. Potom se však po celé Zemi začaly objevovat podivné mimozemské portály. Z nich vycházelo záření, které pomalu zabíjelo…
Lidstvo čelí hrozbě třetího útoku vojsk mimozemské civilizace, jejichž předchozím invazím se jen tak tak ubránilo díky zásahům geniálního velitele Mazera Rackhama. Armáda vnímá nutnost vychovat jeho nástupce, který by snad mohl odvrátit zkázu. Vhodným adeptem se zdá být chlapec Ender oplývající nadprůměrnou inteligencí a schopnostmi analytického myšlení.
Je po válkách, které nikdo nevyhrál. V sutinách Prahy přežívá pár desítek tisíc lidí a snaží se ze všech sil uchovat něco jako civilizaci. Jenže zbytek světa nemá o civilizaci zájem. Zbytek světa chce za každou cenu přežít, a to zpravidla na úkor někoho jiného. A tak lidský život nemá moc velkou hodnotu – možná…

Recenze ze stejného žánru

Už před více jak třiceti lety nám Josef Pecinovský na stránkách Rodokapsu otevřel přízračné dveře do dystopického světa Plástve. Místo, v němž se lidské bytí po válce smrsklo na život podobný tomu ve včelím úlu. Ovšem, svůj lore autor, držící cenu Karla Čapka, rozšířil hned o další čtyři knihy. Je vlastně s podivem, že na svůj…
Běh času nezastavíš, říká se. V určité alternativní realitě ho ale lze mnoho zaspat. A při troše důvěry v nedoceněného vědce, je v něm možno se i pohybovat. Má to ovšem háček: směr jízdy nelze zaručit. Ale kdo z nás vlastně ví, jestli se vydal tou správnou cestou i bez možnosti cestování časem?
Stává se někdy, že témata visí ve vzduchu. Dlouho se nic neděje a najednou se vynoří několikeré zpracování téhož textu, protože jeho inscenátoři mají dojem, že dovede hovořit k současnosti. Příkladem budiž nedávné trojí zvukové provedení Fuksova Spalovače mrtvol. My se ale budeme věnovat jinému románu: v roce 2016 a 2018 vznikly celkem tři nahrávky…

Dále od recenzenta

Expert na biografie, americký novinář a spisovatel Walter Isaacson, znovu udělal radost českým čtenářům a posluchačům. Přesněji řečeno zasloužila se o ni nakladatelství Práh (tištěná kniha) a vydavatelství Bookmedia (zvuková varianta), která další objemné Isaacsonovo dílo v překladu Tomáše Jeníka přinesla.
Kniha křehká jako pár slov haiku. Sluší jí papír, sluší jí tiché chvíle, které s ní strávíme. Hodí se, aby k nám promlouvala nahlas a ústy „jiných“?
Autobiografie Arnolda Schwarzeneggera nese název po jednom z jeho nejpozoruhodnějších filmů. Můžeme se jen domýšlet, proč se rozhodl pojmenovat ji Total Recall. Vodítka nám nenabízí, což svým způsobem tak trochu charakterizuje i (audio)knihu jako takovou. Ač mohutná rozsahem, její autor dokáže být zdařile selektivní.
V kontextu vydavatelské činnosti OneHotBook působí Remarquova slavná próza takřka až nepatřičně. Literární klasika, kterou bychom spíše čekali u pozastavené (?) ediční řady Mistři slova vydavatelství Bookmedia, ovšem dostala pevné režijní vedení a procítěnou interpretaci.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Nyní není medailonek k dispozici.

Konec civilizace
Kultovní satirická antiutopie Aldouse Huxleyho je zneklidňujícím, prorockým obrazem budoucnosti, které vládne genové inženýrství, všeobecná diktatura zábavy a chemicky navozovaného pocitu štěstí. Neveselé podobenství o civilizaci, která se pokusila hrát si na Boha a přetvořit k obrazu svému nejen přírodu, ale i lidskou duši, je jedním z nejpozoruhodnějších děl science-fiction minulého století.
Přejít nahoru