Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Balada o krvi a zemi

Krvavý poledník
Krvavý poledník

V pořadí pátý román Cormaca McCarthyho Krvavý poledník aneb Večerní červánky na západě vyšel v roce 1985, aniž by vzbudil větší rozruch, ba dokonce o něm měl bezprostředně po vydání málokdo potřebu mluvit. Tehdy ještě těžce nedoceněný génius surové, naturalistické prózy na své uznání teprve čekal: to přišlo až v roce 1993, kdy za román Všichni krásní koně obdržel řadu cen a kdy v něm kritika konečně rozpoznala zřejmě nejdůležitějšího prozaika své doby.

Román vyprávěný z hlediska hlavního bezejmenného dětského hrdiny („kluka“) líčí osidlování (nebo lépe: kolonizaci) Západu na americko-mexické hranici v letech 1849 a 1950, kdy zde řádil Glantonův gang. Jinými slovy banda hrdlořezů vedená zdivočelým vojenským zběhem, která se živí zabíjením Indiánů, za jejichž skalpy (ano, navzdory představám z „májovek“ to nebyla výhradní kratochvíle původního obyvatelstva) inkasuje peníze od mexického důstojníka. Jenže skalp indiána se nijak neliší od skalpu kohokoli jiného, Mexičanů i bílých přistěhovalců je kolem dosyta – a tak obchod jen kvete…

Toto je pravá tvář tzv. Divokého Západu: žádní ušlechtilí hrdinové, žádná romantika, ale jen potoky krve, neustálé násilí a všudypřítomná smrt. Zákony jsou neznámé slovo, spravedlnost vzdálená představa a přesto je jedinou pečlivě zkonstruovanou postavou knihy soudce Holden, ďábel v lidské kůži, která je ovšem následkem autoimunitního onemocnění prosta jakéhokoli ochlupení. Je to jedno z nejpůsobivějších vykreslení zla – Satana, které moderní literatura zná.

McCarthy se staví jak proti romantizujícím představám o americké minulosti zvěčněným v popkultuře v nejednom westernu, tak proti historickému revizionismu, který vidí americké dějiny jako dichotomii dobra a zla, jíž symbolizují původní obyvatelé na jedné a bílí dobyvatelé na druhé straně. V Krvavém poledníku jsou krvežízniví úplně všichni, lidé se vraždí na potkání, mnohdy bezdůvodně či jen preventivně, jako akt jakési ochrany vlastního života. A násilí je v centru veškerého dění, veškerého myšlení a veškerého prožitku, referenčním bodem, k němuž se vztahuje úplně všechno. Skutečně neexistuje mnoho pesimističtějších textů, pokud vůbec nějaký. Dokonce i ostatní knihy Cormaca McCarthyho, tohoto velkého básníka a vypravěče beznaděje, budou ve srovnání s Poledníkem působit jako osvěžující výtrysk optimismu.

Co je pro Krvavý poledník typické a co nelze odmyslet, je archaizující, biblický jazyk, který vytváří mnohdy až nesnesitelné napětí mezi jazykem a tím, co je jím popisováno. Z tohoto hlediska byl román opravdovou výzvou pro překladatele. Přední český amerikanista Martin Svoboda převedl McCarthyho styl (jenž dokonce inspiroval i současné americké překladatele Bible) s bravurou a obrovským přehledem, který si je vedle jemných jazykových nuancí vědom i funkcí, které jazyk v tomto románu má, včetně takových míst, kde se z jazykového napětí zrodí groteskní vyznění. Tedy míst, díky kterým je kniha vůbec k učtení.
 

banner 1200x150

Říká se, že jsou interpreti, kteří by dokázali udělat z telefonního seznamu neuvěřitelný posluchačský zážitek. Zde jsme svědky čehosi opačného: textu, který je tak skvělý, že by ho mohl číst prakticky kdokoli. Sázka režiséra Petra Gojdy na stálici české audioprodukce Lukáše Hlavicu je tedy rozhodně obrovskou přidanou hodnotou. Zpočátku může zvuková verze působit, jako by se Hlavicova „učesaná“ a „hodná“ barva hlasu k drsnému McCarthyho příběhu nehodila. Případné pochybnosti se však rychle rozplynou, protože Hlavicova interpretace má v audioknize podobnou funkci jako jazyk pro papírové vydání. Spolu s hudbou Ivana Achera, který je krom jiného spoludržitelem Českého lva za geniální hudební doprovod filmu Hodinářův učeň, představuje dva hlavní pilíře, na kterých nahrávka stojí a které z ní dělají mimořádný počin.

Zvukových verzí románů Cormaca McCarthyho příliš není. Momentálně nedostupné jsou obě verze Cesty (rozhlasová četba Martina Siničáka z roku 2021 a audiokniha z produkce Tympana z roku 2009 v civilně podmanivém podání Jiřího Ornesta), k mání není ani skvělá rozhlasová četba na pokračování z románu Suttree z roku 2018 v podání Jana Vondráčka. Vedle Krvavého poledníku je tak k dispozici pouze antiwestern Tahle země není pro starý, který se stal předlohou jednoho z nejlepších filmů své doby z dílny bratří Coenů a který s famózním Janem Vlasákem natočilo v roce 2021 Tympanum.

Není tedy od věci vážit si tohoto důležitého počinu značky Témbr, který vznikal pod zkušeným dohledem Kateřiny Višinské, jako skvělé příležitosti, jak zažít výjimečný text ve víc než kvalitní zvukové podobě.

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Příběh jedné sudetské rodiny s puncem autobiografičnosti… Nevelká krkonošská obec Benecko, kde se narodil průkopník českého lyžování Bohumil Hanč, mohla svého času posloužit za zmenšený model „rozpůleného domu“, jakým se po rozpadu Rakouska-Uherska stalo nově vzniklé Československo. Znesvářený český a německý živel, popřípadě sympatie a antipatie chované k oběma národům, však rozdělily i mnohé rodiny…
Audioverze unikátní knížky, která vychází při příležitosti padesáti let Divadla Járy Cimrmana, přibližuje neznámou tvář nejslavnějšího českého divadelního souboru.
Z jednoho pohledu vzorný otec a milující manžel, z druhého lidská bestie, která denně přihlíží umírání nevinných lidí. Otevřená zpověď nacisty Rudolfa Langa (ve skutečnosti Rudolfa Hösse), který přebírá velení nad koncentračním táborem, ukazuje fanatismus v několika podobách.

Recenze ze stejného žánru

Tato „svatá lexikální trojice“, jak se sám autor nechal slyšet, stála u zrodu asi nejznámější a nejúspěšnější knihy Patrika Ouředníka. S touto premisou řadí v knize Europeana s jemnou ironií a zdařilou schopností zkratky vybrané kapitoly z dějin dvacátého století. Století, které přineslo nejen dvě světové války, genocidy, ale i vědecký pokrok, o kterém se snad nikomu na konci…
Vydavatelství Supraphon má na svém kontě celou řadu nahrávek, tematicky čerpajících z bájí a pověstí. Už v roce 1973 vznikla dlouhohrající deska známé Jiráskovy knihy s předními herci, mezi které patří Dana Medřická, Blanka Bohdanová, Radovan Lukavský či Luděk Munzar. Z polodramatizované četby deseti vybraných kapitol Starých pověstí českých je znát poctivý způsob nahrávání.
Současný čtenář nebo posluchač může s ostatními dlouho diskutovat o tom, zda román katalánského autora Carlose Ruiz Zafóna s názvem Stín větru je či není magicko-realistickým dílem, případně do jaké míry. Ať už je tomu, jak chce, zde můžeme literární teorii nechat stranou. Za tím, že postavy v audioknižním vydání Stínu větru ožívají, není žádná magie, ale důkladná…
Národní obrození je etapa českých dějin, která budí ze sna nejednoho školáka a během příprav k maturitě již řadu desetiletí způsobuje téměř všem nesnesitelné stavy, kdy hlavou adepta létají pojmy, názvy a jména, která mnohdy marně hledají svůj kontext. Osnovy jsou narvané desítkami, možná stovkami autorů zařazenými mezi ostatní většinou jen letopočty ohraničujícími jejich pobyt na…

Dále od recenzenta

Pokračování Prašiny, v níž Vojtěch Matocha umně kombinuje napínavě vystavěný dobrodružný příběh s prvky sci-fi, fantasy a detektivky, nese tajuplný název Černý merkurit a případné obavy z nastavované kaše lze z velké části zapomenout jako neopodstatněné. Autor sice používá stejné vypravěčské postupy, stejné rekvizity i podobné situace jako v prvním dílu, přesto se Černý merkurit…
Plodného chicagského průkopníka psychologických thrillerů Roberta Blocha bezesporu celosvětově proslavila až adaptace jeho jedenáctého románu Psycho. Právě po něm totiž bezprostředně po vydání v roce 1959 sáhl Alfred Hitchcock a s lehkými úpravami text převedl na filmové plátno natolik mistrně, že se ze žánrového filmu stala neodmyslitelná součást zlatého fondu světové kinematografie. Nicméně je třeba…
Po audioknižním vydání slovenských překladů oblíbených románů Michaela Connelyho v nepřesvědčivé interpretaci Ivo Gogála se na náš trh dostala autorova prvotina Černá ozvěna v češtině, a to s mnohem lepším narátorem.
Americký spisovatel polského původu Jerzy Kosińsky nazval svůj první anglicky psaný román podle barbarského zvyku, jehož svědkem býval v dětství: vesničané odchytili z hejna slabě vypadajícího ptáka, kterému pestře pomalovali křídla a vypustili ho zpět. Hejno pak reagovalo na zdánlivě podivného tvora jako na neznámé nebezpečí a „nabarvené ptáče“ velmi rychle zabilo. V Kosińského knize,…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Krvavý poledník
Cormac McCarthy vydal svůj pátý román, Krvavý poledník aneb Večerní červánky na západě, v roce 1985, a přestože byly kritické recenze víceméně příznivé, většinu hodnotitelů zarazila nebývalá míra násilí a pozoruhodná absence morálních zásad. Z komerčního hlediska nebyla kniha příliš úspěšná a trvalo několik dalších let, než byla čtenáři opravdu doceněna. Dnes je už pravidelně ražena mezi nejdůležitější americké romány dvacátého století. Dej se odehrává v letech 1849-1850 na americko-mexickém pomezí, kde Glantonova tlupa nájemných zabijáku loví pro mexickou vládu indiánské skalpy. V tlupě se objevuje mnoho historicky doložených postav, ale též smyšlený a bezejmenný šestnáctiletý kluk, protagonista celého příběhu. Nade všemi se však tyčí tajuplný soudce Holden, jenž právem aspiruje na nejzlověstnější postavu americké literatury vůbec. Krvavý poledník je syrovou výpravou do historického mezidobí, které na Západe zavládlo po americko-mexické válce a kdy platil pouze zákon silnějšího, zákon rychlejší ruky a zákon většího kalibru. V nachově masitých barvách, za libozvučného křupání chrupavek a s nasládlou pachutí krve se zde v celé své grotesknosti vyjevuje pravá podstata lidství – ovládá nás krutost, násilí, válka.
Přejít nahoru