Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Hadí legenda bez ohně

Legenda o hadech a ohni
Legenda o hadech a ohni

Nový audiopříběh matadora české fantastiky Jiřího W. Procházky Legenda o hadech a ohni obsahuje vše, na co jsou autorovi fanoušci zvyklí, a co mají rádi. Audioknižní zpracování v podání nezkušené interpretky má jisté rezervy, o žádný propadák se ovšem naštěstí nejedná. Čtvrtá Procházkova audiokniha opět vyšla v „domácí stáji“, tedy ve vydavatelství Walker & Volf.

Jiří Walker Procházka patří k žijícím legendám tuzemské fantastiky, a kromě nekompromisních a někdy poměrně drsných (avšak v příjemných limitech staré školy) textů je též pověstný prózami bohatými na akci. Ruku v ruce s tím jsou pro autora typické široce promyšlené světy, v nichž se jeho příběhy odehrávají. Tyto světy – ve stylu zahraničních klasiků žánru – napínají recipientovu představivost a nutí ho se do díla skutečně ponořit, neboť autor se nezdržuje s vysvětlováním a vrhá nás přímo do středu dění. Výsledkem tak bývají originálně pojaté příběhy čerpající na první pohled z klasické fantasy v žánru „meč a magie“, avšak na druhý pohled leccos si půjčující i z fantasy epické. Autor navíc rád překračuje nejen hranice subžánrů, ale i žánrů samotných, a tak s oblibou mísí fantasy se science-fiction. To všechno mu právem vyneslo v českých luzích a hájích věhlas, a to nejen coby průkopníka mnoha žánrů (fantasy typu „meč a magie“ samotné, ale například též kyberpunku, který se v české literatuře s jeho povídkovou knihou Tvůrci času z roku 1991 objevil vůbec poprvé).
 
Legenda o hadech a ohni obsahuje všechny znaky pro Procházkovu fantasy typické a jeho čtenáři a posluchači tedy jistě nebudou nijak zklamáni. Příběh ze světa neznajícího oheň je dobře plynoucí jízdou plnou výborných nápadů a ukazující autorův rozsáhlý smysl pro imaginaci a pro vyprávění.
 
Pro Marii Moravcovou je Legenda o hadech a ohni první zkušeností s načtením audioknihy, což se bohužel projevuje na výsledku. Její hlasový projev je příjemný, má však bohužel mírné sklony k monotónnosti a strojovosti. Místy příliš pomalý přednes a relativně časté a dlouhé pauzy také výsledku neprospívají. Mírně nakřáplý hlas a občasně tlumený projev však vcelku dobře sedí k Procházkově drsné fantasy. Interpretce nelze upřít ani snaha vystihnout naturel a náladu jednotlivých scén, což jí ovšem ne vždy vychází perfektně – občas se Moravcová pokouší o příliš epicky vyznívající interpretaci, což se často míjí účinkem, zejména pro výše zmíněnou strojovost. Její projev tedy nenadchne, avšak – jak se říká – naštěstí ani neurazí. Kdyby interpretka jen o trochu lépe pracovala s emocemi a podávala je o něco přirozeněji, příběh by vynikl mnohem lépe. Ač je slyšet, že Marie Moravcová s autorovým imaginativně bohatým (a tím možná hůře uchopitelným pro interpretaci) textem bojuje statečně, stále je to v nástrahách a zákoutích daného fikčního světa více boj než elegantní tanec, jaký by si Legenda o hadech a ohni zasloužila.
 

Hudební předěly mezi jednotlivými kapitolami obstarávají epické smyčcové skladby. To sice může na jednu stranu působit jako klišé, poctivé fantastice ze „staré školy“ ovšem trocha klišé sluší a upřímně řečeno, velmi dobře to funguje a zní. Jinými slovy tedy zvolená hudba autenticky dokresluje atmosféru a jde o rozhodně správnou volbu.
 
Legenda o hadech a ohni není nejlepším počinem vydavatelství Walker & Volf, ani nejlepším audiozpracováním díla Jiřího Walkera Procházky. Naštěstí pro všechny zúčastněné, a pro posluchače zejména, nejde ani o žádný průšvih, kvůli kterému by si měli autorovi fanoušci nechat na tuto audioknihu zajít chuť.

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Vskutku, pravím vám, nyní nadchází věk meče a sekyry, věk vlčí. Nadchází čas Bílé Zimy a Bílého Světla, čas Šílenství a Nenávisti; Tedd Deireádh – Čas Konce. Svět zahyne v mrazu a neobrodí se, než východem nového slunce. Znovuzrodí se ze Starší Krve – Hen Ichaer, ze zasetého zrna. Ze zrna, které nevzejde, anobrž vyšlehne…

Recenze ze stejného žánru

V Mořičvílu bylo toho léta poněkud rušno: profesoři z městského muzea po nezdařených pokusech létají vzduchem, hejkal se pod vedením ducha učí řádně strašit, Spojené železnice přes noc zdražily o 700 % a do toho všeho se ztrácejí děti bohatých občanů. Tohle neuhasí ani novinka v podobě plechovkového piva. Tyhle trable může vyřešit jediný člověk…
František Kotleta je ve světě audioknih stale častějším hostem. Po Hustém nářezu a především po postapokalyptické trilogii Spad, kterou pozvedl Borek Kapitančik a která potvrdila, že načítat drsnou akční fantastiku není úplně špatný nápad, se v poměrně rychlém sledu vynořila trilogie s Tomášem Koskem v hlavní roli, následována superhrdinskými akčními Lovci. Čekání na další várku…
V polovině 80. let obnovil péčí geniálního překladatele Jana Kantůrka a pozdějšího vydavatele Egona Čierného svou činnost Klub Julese Vernea jako platforma k setkávání přátel sci-fi a fantasy literatury. Ten začal v roce 1987 vyhlašovat cenu o nejlepší fantasy a málokdo tehdy tušil, jak velkého boomu se tento segment literatury dočká už za zrhuba patnáct let.
Zeměplocha vyplula na svou vesmírnou pouť před třiceti pěti lety. Britský spisovatel Terry Pratchett ji s hravostí sobě vlastní umístil na hřbety čtyř slonů, a ještě je podložil krunýřem obrovské želvy. O deset let později se představil první zeměplošský příběh českému publiku, a i díky geniálním překladům Jana Kantůrka si humorná fantasy rychle získávala věrné…

Dále od recenzenta

Verše Jaroslava Seiferta – doposud našeho jediného nositele Nobelovy ceny za literaturu – byly audiálně zpracovány již několikrát, což platí i pro Píseň o Viktorce. Tu tentokrát připravilo coby 33minutovou četbu AudioStory v interpretaci Miloně Čepelky, známého především jako jednoho ze zakladatelů a jedné z nejvýraznějších osobností pražského Divadla Járy Cimrmana.
Pavel Renčín patří mezi známá jména české fantastiky, ač občasně „zabloudí“ i k jiným žánrům, například do nebezpečné blízkosti literatury pro mladší čtenáře. Jeho již patnáct let stará novela Jméno korábu kombinuje oba zmíněné žánry, a přesto z autorovy poetiky poměrně vybočuje. Audioknihu připravilo v interpretaci Vojtěcha Hamerského vydavatelství Čti mi!
11. 11. loňského roku by Kurt Vonnegut, Jr. oslavil sto let. Při příležitosti významného výročí se posluchači dočkali prvního českého regulérního zpracování audioknihy tohoto jedinečného amerického spisovatele. Audioknihu Kolíbka vydalo v režii Petra Gojdy a v interpretaci Ivana Řezáče vydavatelství Tympanum.
Tuzemská literární fantastika zažívá v posledních letech malou renesanci a hřeje se na výsluní čtenářského i kritického zájmu, dostává se jí mediálních ohlasů a troufám si tvrdit, že právem. Mezi českými autory a autorkami nacházíme mnoho velice kvalitně píšících person, jednou z nich je i Michaela Merglová, která letos vydala více než zdařilý román Prázdnota.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Legenda o hadech a ohni
Exotický a tajemný je svět Věčné transmise, obývaný mnoha odlišnými rasami i obludnými monstry, Je to svět neznající oheň. V prostředí, které nezná oheň, je ekonomika i samotná existence celých národů závislá na mechanicky přenášené energii pomocí nekonečných transmisí.
Přejít nahoru