Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Když se lže kvůli pocitu bezpečí

Les v domě
Les v domě

Alena Mornštajnová patří k nejoblíbenějším českým spisovatelům a své čtenáře pravidelně zásobuje novými příběhy. Po dvou knihách pro děti (Teribear – Tajemství modré krabice a Kapka Ája) se vrací s velice depresivním románem pro dospělé. Novinku Les v domě vydal v polovině dubna Host a současně s ní vyšla tradičně již pod hlavičkou OneHotBook i audioknižní verze. 

Autorka v knize představuje hrdinku, které okolí neřekne jinak než Cácora a která trpí nejrůznějšími děsy. Ty v ní vyvolalo soužití s matkou a prarodiči plné příkazů a zákazů, projevující se toxickým vztahem mezi všemi členy této „rodiny“. Hrdinka není schopná se začlenit do běžného života a klidu dociluje malými či většími lžemi, protože: „Je jednodušší zalhat než pořád dokola poslouchat výčitky.“ Je to její obrana před zlým světem. Nepravdy a polopravdy jsou natolik součástí jejího života, že ona sama už mnohdy neví, co si vymyslela a co je skutečné. 
 
Zajímavé téma však autorka naprosto zbytečně protahuje a překombinovává. Tak vehementně se snaží recipienta překvapit, že zobrazený příběh často postrádá logických motivů. Zatímco chování hrdinky lze s přimhouřenýma očima alespoň někdy pochopit, zvlášť po tom, co si prožila jako malá holčička, chování jejího okolí je zcela motivicky neobhajitelné. Prosté konstatování, že to tak „prostě bylo a není potřeba se k tomu vracet“, je nedostačující a vyvolává spíš otázky. Za snahou překvapit se tak skrývá určitá prvoplánovost, díky níž je děj poměrně snadno předvídatelný, a to včetně všech rozhodnutí, která Cácora v závěru udělá, a odhalení, která jsou díky jejím skutkům učiněna. 
 
Vzhledem k tomu, že je příběh koncipován jako zpověď hrdinky, ve které se vrací do svého nepříliš šťastného dětství, bylo nutné najít interpretku, jejíž projev bude alespoň částečně evokovat dětskou naivitu, avšak nebude ji parodovat. Režisérka Markéta Jahodová proto oslovila Ivanu Uhlířovou, protagonistku s lehce zastřeným, ale o to zajímavějším hlasem. Uhlířová je pro narátorku tohoto typu ideální volbou, herečka už dříve v podobně laděných postavách excelovala. Vzpomeňme například na její Luku ve druhé řadě audioseriálu Anima nebo dceru Karla Kopfrkingla z rozhlasové dramatizace Fuksova Spalovače mrtvol. U Lesa v domě volí Uhlířová pomalé tempo vyprávění. Rozvážností, jako by přemýšlela nad každým vyřčeným slovem, interpretka akcentuje neschopnost Cácory mluvit s jinými lidmi a zejména otevírat jim své nitro. Tento způsob interpretace se k příběhu velice hodí a posiluje dojem reflexe či sebereflexe hrdinčina života. 
 

Režisérka pro audioknižní zpracování zvolila invenční hudební doprovod s cinkavými (jako zvonkohra ve větru) a klapavými motivy. Obojí asociuje les a přírodu a poskytuje ostrý kontrast k hrdinčině strachu. Výrazné výstražné klapání, které se v audioknize objevuje i jako samostatný zvuk odkazuje na Cácořina slova „klap, klap, klap“, která se jako děsivá vzpomínka tu a tam vrací a stupňuje její strach.
 
Na audioknize je však do značné míry znát časový pres, s jakým pravděpodobně vznikala, aby vyšla téměř zároveň s tištěnou verzí. Nahrávka není čistá, pod hlasem Uhlířové je poměrně často slyšet šustění, způsobené zřejmě pohybem interpretky nebo obracením stránek. Nejedná se však o občasnou nedokonalost, ale o ve sluchátkách poměrně nepříjemný zvuk, který by se v profesionálně natočené audioknize rozhodně neměl objevovat. Pokud tam byl ponechán záměrně s cílem navodit autenticitu sdělení, což by odpovídalo jeho nadměrné frekventovanosti i interpretaci, nebylo s tímto zvukem pracováno funkčně. V takovém případě měl být použit přiznaně, takhle to ale bohužel působí, že se tam dostal nedopatřením a tvůrci doufali, že ho posluchači neuslyší. Škoda, přiznáním pohybu interpretky mohli tvůrci pozvednout příběh Aleny Mornštajnové na vyšší úroveň a udělat z něj takřka dokumentární zpověď. Takhle to ale spíš působí jako technicky nedostatečně kvalitní záznam, na jehož přetočení či dočištění už nebyl čas.

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Neapol s jejími protiklady, dialektem, vášnivostí a prudkými emocemi. Ženy, jejich vnitřní svět, složité dospívání, touha vymanit se z rodinných stereotypů a postavit se na vlastní nohy. To jsou témata, ke kterým se Elena Ferrante, autorka proslulé Geniální přítelkyně, neustále vrací.
Po událostech, jež Medvědínem otřásly na sklonku zimy, tráví nejlepší kamarádky Maya a Ana léto na odlehlém ostrově a snaží se nechat všechno za sebou. Jenže řevnivost mezi jejich a sousedním městem přerůstá v zuřivý boj o peníze a moc, který vypukne naplno při střetu obou hokejových klubů. Když pak vyjde najevo tajemství jistého mladého…
Jen málo českých spisovatelů dokázalo dát svým příběhům tak hutnou a působivou atmosféru jako Jaroslav Havlíček, nejvýznamnější představitel tuzemského psychologického románu 20. století. Právě pro znepokojivý spodní proud, kterým autor podemílá životy postav, se dodnes od jejich osudů nedovedeme odtrhnout. Platí to bezezbytku i pro román Neviditelný, v němž Jaroslav Havlíček rozehrál velmi osobitou variaci…
Vědkyně z Ústavu mezioborových studií člověka, třicátnice Ada Sabová, už má leccos za sebou, tudíž není prosta jistého cynismu, či spíše poučeného sarkastického vnímání světa, lidí kolem i sebe samé. Na pozadí pátrání po zmizelém synovi své kolegyně zaznamenává a reflektuje zdánlivé nahodilosti, za nimiž tuší zákonitost a provázanost. Pro všechny tyto jevy hledá zastřešující…

Recenze ze stejného žánru

Debutující prozaik Josef Škvorecký stvořil v polovině 50. let v románu Zbabělci jednak svoje alter ego, postavu Dannyho Smiřického, ale také svůj typický styl, v němž se až bestiální ironie mísí s obrovským pochopením lidské slabosti. A také si už jako začínající autor vydobyl pověst literárního průšviháře, která ho bude doprovázet celý život (k dobovým…
Osudů, jako je tento, zná Jižní Korea spoustu. Podobný příběh, jaký popisuje Kim Čijong, by mohla odvyprávět většina žen narozených v 80. letech. Pochopit, co je špatně v této společnosti, kterou Evropané do značné míry vnímají jako technologickou velmoc, pomáhá korejský bestseller autorky Čo Namdžu.
Knihy se na čtenáře valí jako opěvované novinky, jejich slávu ještě občas přiživí nějaká cena, ale pak nakladatelé přesměrují energii na další čerstvě publikované kousky a nad titulem se pomyslně zavře voda. Audioknižní zpracování jako by napumpovalo do stránek čerstvou krev, nakreslilo svítivou šipku doplněnou nápisem „Ten příběh si zaslouží vaši pozornost“. Tentokrát se takového…
Spisovatelka Donna Tarttová v románu Tajná historie čtenáře přesvědčí, že nejen na evropských vysokých školách najdete katedry a kabinety, ve kterých se zastavil čas. Svůj první román zasadila na vermontskou univerzitu v oblasti Nové Anglie, kde bychom čekali spíš dřevorubce v kostkovaných košilích než zapálené studenty klasické filologie. Přesto v pečlivě vykreslených reáliích zůstává cosi…

Dále od recenzenta

Jméno Davida Laňky není českým posluchačům neznámé. Na výrobě audioknih se podílí jednak autorsky, ale také jako tvůrce – režisér. Nejvýrazněji na sebe v poslední době upozornil dokudramatickým audioseriálem Já, vrah a jeho pokračováním, kde pronikal do myslí skutečných vrahů.
Rodák z českého Vimperku Jan Kraus žije od konce 80. let v Berlíně a živí se jako ošetřovatel. Pečuje o smrtelně nemocné a takzvaně je převáží na druhý břeh. Některé jeho „převozy“ trvají pár dnů, jiné několik měsíců, smrt si však nakonec přijde pro každého. Když se Kraus začne starat o devětadevadesátiletého bezvládně ležícího muže,…
Díla o lásce, která je silnější než smrt, jsou stejně stará jako literatura sama a můžeme je najít v kánonu mnoha světoznámých spisovatelů. Jedním z nich je i příběh lásky mezi magurským kralevicem Radúzem a tatranskou princeznou Mahulenou. Je však poněkud nepřesné uvádět obecně jako autora tohoto příběhu Julia Zeyera, i když je v našich…
Spisovatel a ilustrátor Ondřej Sekora ve svých knížkách dokázal velmi umně propojit smyšlený příběh s fakty. Ve svém díle předává malým čtenářům zcela nenásilnou a zábavnou formou zajímavé informace ze života zvířat a zároveň děj obohacuje o ponaučení. Sekora ale není jen autorem příběhů o všeznalém mravenci Ferdovi, napsal také knížku Uprchlík na ptačím stromě,…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Nyní není medailonek k dispozici.

Les v domě
Mládí je někdy k nepřežití… Dětská hrdinka nového románu Aleny Mornštajnové se zdá být všem na obtíž. Otec se vypařil během povodní, matka raději tráví čas se svými amanty a dědeček s babičkou, kterým zůstala viset na krku, pro ni nemají jediné vlídné slovo. Mlčenlivá cácora, jak jí nedůtklivá babička přezdívá, tak vede hodně osamělou existenci, jen s nástupem do školy vymění svou imaginární kamarádku Moniku za přátelství s živelnou a upovídanou spolužačkou Ester, v jejímž stínu pak tráví nelehká léta dospívání. Stále se však nemůže zbavit hluboce zakořeněného strachu z lesa, který v ní probouzí děsivé vzpomínky. Ale o takových věcech se v jejich domě nikdy nemluví… Dosud nejtemnější příběh z pera oblíbené české autorky, o jehož protagonistku se až do poslední stránky nepřestanete strachovat. 
Přejít nahoru