Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Uměle inteligentní Gott

Datum: 

Autor recenze: 

Má cesta za štěstím
Má cesta za štěstím

Karel Gott bezesporu patří k nejznámějším tuzemským zpěvákům populární hudby, přestože jeho hvězda byla nejvýše někdy v době normalizace. Jeho jméno je ovšem dostatečně známé i současné mládeži, zejména proto, že kolem něj byl i v porevoluční době a v letech nového milénia pečlivě pěstován náležitý kult. Je až s podivem, jak chudá je, vzhledem k významnosti Gotta v československé a české kulturní scéně, nabídka biografických prací, které by na jeho život nahlížely z různých úhlů.

Zájemci o Gottovu auditivní biografii mají aktuálně k dispozici tři zdroje.

Tím prvním je osmidílný audioseriál Gotťák z produkce vydavatelství Audionaut, v němž se hudební publicista Pavel Klusák na přelomu let 2021 a 2022 a ploše zhruba 5 hodin snažil zbavit zpěvákův životopis fám, polopravd a legend. Autor je ve svém pořadu jakýmsi průvodcem, který představitelce mladší generace, představované Terezou Dočkalovou, osvětluje fenomén Gott a ukazuje jeho život v časových, kulturních a společenských souvislostech. Velkou devizou tohoto zpracování je použití hudebních a písňových citací, čímž podcast maximálně naplňuje možnosti zvukového média a současně je dostatečně srozumitelný a atraktivní i pro ty, kteří s Gottovým repertoárem nejsou dopodrobna seznámeni.

Druhým gottovským audio počinem se letos v červnu stala zvuková podoba publikace Pavla Klusáka Gott: Československý příběh, za kterou autor získal v roce 2022 cenu Magnesia Litera za publicistiku a v kategorii Kniha roku. Klusák v ní podává komplexní obraz Karla Gotta, který už před vydáním knihy rozehrál ve výše zmiňovaném audioseriálu Gotťák. Audiokniha je v porovnání s podcastem co do rozsahu dvojnásobná, chybí však hudební ukázky a přestože se vydavatelství OneHotBook snažilo zařadit do nahrávky i archivní záznamy (většinou z televizní či filmové tvorby), skladby známé z Gottova repertoáru zaznívají často bez souvislostí, jen ve formě hudebních variací jako předělové jingly mezi kapitolami. Přestože jde tedy o zpracování stejných podkladů, lze Klusákův audioseriál a jeho audioknihu v majoritní interpretaci Vasila Fridricha vnímat jako dvě odlišné formy, přičemž každá má své opodstatnění.

Do třetice se posluchači mohli za Gottovým životem ohlédnout na rozhlasových vlnách díky letošnímu prázdninovému projektu Českého rozhlasu Gott navždy, který poprvé představil audiopodobu velké části zpěvákovy autobiografie Má cesta za štěstím v interpretaci Igora Bareše a s hlasem Karla Gotta vytvořeným s využitím umělé inteligence. Přestože se četba na pokračování se svými 49. díly řadí mezi to nejrozsáhlejší, co v Českém rozhlasu vzniklo, kompletní kniha vyšla v audiopodobě až na konci září pod hlavičkou vydavatelství Karel Gott Agency, které stojí i za tištěnou podobou publikace. Má více než 30 hodin a jde o tutéž nahrávku četby, která vznikla v ČRo s Igorem Barešem v režii Aleše Vrzáka. I s onou umělou inteligencí. Bohužel.

banner 1200x150

Právě na pokročilé hlasové syntéze, díky níž k posluchačům jakoby ze záhrobí promlouvá sám božský Karel, byl celý projekt Gott navždy postaven. Český rozhlas mu udělal obrovské promo, vytvořil dokonce své desatero pravidel pro práci s hlasovou syntézou a do mnohaměsíční práce zapojil odborníky z plzeňské univerzity a společnosti SpeechTech, několik zvukových mistrů, samotného šéfrežiséra, jednoho z nejvyhledávanějších současných interpretů a pochopitelně další své pracovníky. Cílem bylo ukázat, co vše je dnes již možné a že je umělá inteligence schopna promluvit hlasem, který je všeobecně znám a mnohými milován. Muselo to dát příšernou práci. A přitom taková blbost.
 

Prezentovat možnosti dnešních technologií a umění zvukových designérů lze přece i v menším měřítku, než v jakém se do toho vrhnul Český rozhlas. Snad by postačilo nechat uměle inteligentního Gotta promluvit jen v úvodu četby a ušetřit jistě nemalé finanční a časové náklady. Zejména když pasáže, které „čte Gott“, nemají v textu žádné zvláštní postavení – jde pouze o vybrané části, patrně tak, aby v každém dílu četby zaznělo několik vět hlasem Karla Gotta. Dlužno uznat, že tempem se oba interpreti skvěle doplňují a přechod od živého Bareše k umělým pasážím příliš neruší, a to přesto, že jsou vždy už dopředu avizovány hudebním podkresem. Kde je ovšem výkon „jakožegotta“ naprosto nepřesvědčivý, je intonace – tu sama umělá inteligence neumí a nevykouzlí ji ani mistři zvuku, i když mají k dispozici 60 verzí každé věty. Úmorná práce někdy přináší uspokojivý, častěji však zcela nedostačující výsledek, zejména pro četbu literárního díla ve veřejnoprávním rozhlase. Bývali jsme zvyklí na mistrovské výkony, nyní Český rozhlas vytvořil paskvil, který průměrně náročného posluchače tahá za uši, u shovívavých vzbuzuje rozpačitý úsměv, a vznětlivé koncesionáře přivádí k nepříčetnosti.
 

Koncepčně je audioknižní Má cesta za štěstím standardním počinem, jaký bychom od značky Karel Gott očekávali. Igor Bareš čte klidným hlasem a jen zřídkakdy se dopouští herectví, občas dokonce náznakem zanotuje či spíše zarapuje některou z písní z Gottova repertoáru. Stejně jako audioknižní Gott: Československý příběh z produkce OneHotBook, ovšem ani autobiografie od Karel Gott Agency (ve spolupráci s Českým rozhlasem) nevyužívá možnosti zvukového média naplno a nenabízí posluchačům nápaditější hudební režii s ukázkami písní. Jde opravdu „pouze o četbu“ bez přidané hodnoty.

Co do obsahu je Gottova autobiografie spíše vzpomínkovou knihou, než aby za sebe kladla  fakta a objektivní informace. Ostatně sám autor ve své předmluvě rezignuje na faktickou správnost, když píše: „Zdůrazňuji, že vydávám moje vzpomínky. Někteří aktéři z mé knihy mohou tvrdit, že to přece bylo jinak. Já si to pamatuji takto. Po svém.“ A skutečně: Má cesta za štěstím je místy spíše beletrií než literaturou faktu. Zpěvák patrně nebyl nijak omezován v rozsahu svých pamětí a proto některým obdobím svého života věnuje až příliš prostoru na úkor jiných, které lze v jeho kariéře považovat za důležitější. Posluchač se dozví řadu zajímavostí z Gottova soukromého života, méně z toho profesního. Budiž to akceptováno – tento přístup jistě ocení Gottovi fanoušci, kterým se dostává obraz mistrova života odpovídající jejich představám a požadavkům. Těm, kteří chtějí dostat jiný pohled na Gottův profesní život a lépe pochopit souvislosti, lze vřele doporučit Klusákovu audioknihu nebo audioseriál.

 

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

V úvodu ke své knize, v originále nazvané podle jedné z Cohenových neslavnějších písní A Broken Hallelujah, Liel Leibovitz upozorňuje, že se ve skutečnosti nejedná o životopis, jako spíše o filosofické zamyšlení nad Cohenovým dílem.
Příběh Radovana Krejčíře vrátí posluchače na začátek jeho kariéry a to do let devadesátých a na přelom tisíciletí. Co ho vedlo k tomu dát se na profesionální dráhu gangstera?
Ve sbírce osobních příběhů a básní sdílí Karel Kovář cestu obyčejného kluka z malého města, jehož život se během pár let otočil doslova vzhůru nohama. Od idylického dětství, přes komplikované dospívání a tragikomické vztahy, až po budování kariéry na youtube a smíření se se svou identitou. O stránce života, která byla důsledně skryta. O snaze…
Jak Jiřina Bohdalová bilancuje svůj život? Čeho si považuje ve své herecké dráze, kterou začala před 81 lety jako osmiletá? Co cítí, když se ohlédne za svým soukromým životem, který se snažila tak přísně střežit? Jak prožívala žalářování otce za vlastizradu a v jakých podmínkách vychovávala dceru Simonu?

Recenze ze stejného žánru

Když se řekne Lauren Graham, mnohým seriálovým fanouškům se ihned vybaví postava těžko zaměnitelné matky samoživitelky s bystrou myslí, komicky-ironickým pohledem na svět a ocelovým žaludkem z (převážně) komediálního amerického seriálu Gilmorova děvčata. Že je Graham též spisovatelka, bude vědět patrně o něco méně lidí. A to právě v češtině vyšla už třetí její kniha.…
Když jeden patnáctiletý kluk z Bruntálu dostal dopis s letenkou do Lagosu, ještě netušil, jak moc se jeho život změní a jaký později nabere směr. Obonete Ubam věděl, že je jiný. Věděl, že jeho otec je policistou ve vzdálené zemi. A věděl, že ho čeká velké dobrodružství. Ale to bylo asi tak všechno.
Umění rozhovoru patří v žurnalistice k nejtěžším disciplínám, zároveň jde o žánr, který je v českém prostředí reprezentován řadou mistrů – od Karla Čapka přes Karla Hvížďalu až třeba po Lenku Vrtiškovou Nejezchlebovou. K nim zcela jednoznačně patří i Aleš Palán, publicista a spisovatel s neuvěřitelně širokým záběrem sahajícím od prózy a poezie až po…
Leonard Cohen byl a stále je jedním z nejuznávanějších světových básníků, filozofů a písničkářů. Přinejmenším jeho hit Hallelujah je dobře znám široké veřejnosti a aspiruje s přehledem na titul „skladba s největším počtem coververzí na světě“. Cílová skupina Vyšehradem právě vydané audioknihy, obsáhlé studie s názvem Leonard Cohen: Život, hudba a vykoupení, se ale bude…

Dále od recenzenta

"Posluchejte, Watsone! Nezdá se vám na jeho hlase něco podivného?" "Proboha Holmesi, vždyť je to.." "Ano! Celou dobu jsme to slyšeli, ale byli jsme snad hluší!"
Autobiografický román Henriho Charrièra, se stal v době svého vydání, tedy v roce 1969, bestsellerem a jeho autor společenskou celebritou. Příběh zločince odsouzeného na doživotí a deportovaného do nechvalně proslulé věznice na Ďábelských ostrovech, notorického útěkáře, muže pevné vůle a nebývalé vytrvalosti, uchvátil čtenáře a o čtyři roky později i filmové diváky. Letos ho mohli…
Společnost Audiotéka.cz je provozovatelem stejnojmenného internetového obchodu s audioknihami a mluveným slovem. Po téměř dvou letech existence může dnes nabídnout více než 1500 titulů, některé ve výhradní distribuci.
Radioservis,vydavatelství Českého rozhlasu, připravil pro všechny mladší audioknižní posluchače CD s dramatizací knížky Roalda Dahla Danny, mistr světa. Nahrávka pochází z roku 1998, kdy ji s herci Františkem Němcem, Ivanem Gübelem, Iljou Rackem, Josefem Somrem, Antonínem Hardtem a Karlem Kratochvílem v roli titulní, nastudoval režisér Karel Weinlich. Jména autora i tvůrců slibují nadstandardní posluchačský zážitek.…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Má cesta za štěstím
Unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech. Karel Gott se na sklonku hvězdné kariéry rozhodl zrekapitulovat svůj výjimečný životní příběh – napsat vlastní autobiografii. Kniha, jejíhož vydání už se zpěvák bohužel nedožil, se okamžitě stala bestsellerem. Fanoušci ji vykoupili během jednoho týdne. Nyní si poprvé mohou poslechnout paměti Karla Gotta také v audioverzi, a to navíc s unikátní technologickou novinkou - vybrané pasáže načetla umělá inteligence hlasem Karla Gotta.
Přejít nahoru