Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Slyšte Magora!

Datum: 

Autor recenze: 

Magorské modlitby
Magorské modlitby

Byť poezie v audioknižní podobě občasně vychází, je stále „popelkou“ a posluchačům se jí nijak velké množství nedostává. A když už, tak se jedná zpravidla o texty autorů dávno mrtvých. A přesto, že Ivan Martin Jirous už tento svět také opustil, lze ho považovat za autora více méně současného, přestože ke generaci nejmladších poetů má daleko.

Tematický výbor z jeho básnické tvorby vydalo pod názvem Magorské modlitby nakladatelství Biblion, které též knihu připravilo v audiální podobě.

Ivan Martin Jirous (1944–2011), známý také pod přezdívkou Magor, patřil mezi přední básníky a vůbec vůdčí osobnosti českého undergroundu. Kromě vlastní tvorby byl zásadní postavou také svým spojením s hudební skupinou The Plastic People of the Universe a nekompromisními politickými názory, přičemž minulým režimem byl opakovaně vězněn. Jeho poezie zahrnuje širokou škálu témat a poloh od básní drsně naturalistických a nezdráhajících se vulgarit, přes spirituálně laděné citlivé texty obsahující křesťanské motivy až k veršům určeným pro děti.

Výbor z jeho básnických sbírek, zaměřený právě na verše spirituální a křesťanské, připravil historik a kritik Martin C. Putna, který jako editor odvedl výbornou práci. Společně s Oldřichem Kaiserem se také ujal interpretace audioknihy. Vydavatel vsadil na kontrast dvou hlasů a dvou podání, na jedné straně profesionálního herce, na druhé odborníka a zkušeného řečníka, avšak interpreta ne tak moc zkušeného v audioknižním světě (Putna doposud načetl společně s Miroslavem Táborským výbor z Karla Čapka nazvaný Skoro modlitby a také svou vlastní autorskou knihu Obrazy z kulturních dějin Střední Evropy). Zdánlivě dobrý nápad ovšem nevyznívá tak, jak by měl – kontrast mezi oběma interprety je příliš velký. Zatímco suverénní Kaiser čte texty s lehkostí a jakoby přirozeně a bez nutnosti hrát (v čemž ovšem právě skvělost jeho hlasového herectví tkví), neherec Putna se pokouší svůj projev hrát až příliš slyšitelně, což bohužel příliš nefunguje.

Suchý hrubý hlas Oldřicha Kaisera zcela vystihuje a dokresluje atmosféru Magorových veršů, jež zároveň interpretuje nadmíru citlivě a příjemně. Mistrně si dokázal poradit i s těmi z textů, které autor napsal tak, že hlasitému čtení vysloveně vzdorují. V Kaiserově projevu to však není znát a poslouchat jakoukoli Jirousovu báseň v jeho podání je skutečný požitek. Z každého verše čiší takřka dokonalé pochopení básníka a jeho slov. V Kaiserově podání mají básně potenciál posluchače hluboko vtáhnout a zcela jím prostoupit.

banner 1200x150

Tomu bohužel mírně brání druhý interpret, respektovaný odborník na spirituální poezii Martin C. Putna. Jeho vstupy, v nichž vysvětluje a interpretuje smysl a motivy právě vyslechnutých básní (popřípadě dílo doplňuje o vzpomínky autora a dalších osob), zkrátka ruší. A to ne tím, že by to byly poznámky nezajímavé, ani ne proto, že je Putna slabší interpret, ale zejména proto, že akademické výklady básní – a nakonec i další vložené poznámky – narušují plynulý poslech a atmosféru, kterou by jinak na posluchače poezie přenášela. Co v tištěné knize může fungovat výtečně, zasloužilo by si v její audiální podobě přinejmenším přeskupit a důkladněji oddělit.
 

A byť je Putna excelentním vědcem a naživo i právem oblíbeným přednášejícím, nelze se v nahrávce při jeho pokusech o důrazy v přednesu ubránit pocitu, jako by mluvil na malé děti, nikoli na dospělé posluchače. Ačkoli je třeba ocenit jeho snahu, místy je až příliš urputná. Skoro se chce napsat, že jako herec v dětských představeních a dětem určených nahrávkách by Putna fungoval výborně, míněno zcela bez ironie. Nelze tedy tvrdit, že by byl Putna coby interpret vysloveně špatný, jen se sem zkrátka nehodí a audioknize neprospívá. Přesto je třeba uznat, že některé pasáže dokázal interpretovat nerušivě a vlastně příjemně i vhodně – a to paradoxně ty, kde se nijak nesnaží o svébytnou intonaci ani o důraz a přednáší text civilněji. Tam vyniká sympatická přirozenost jeho hlasu, na jiných místech ubitá příliš velkou snahou hrát, zvrhávající se v přehrávání.

I tato nahrávka tedy dokazuje, že ne každý, kdo umí poutavě mluvit k publiku, zvládá svůj talent uplatnit i coby audioknižní interpret. V kontrastu mezi zcela vynikajícím Kaiserem, který se zdánlivě minimálním úsilím recituje na té nejvyšší úrovni, vystupují nedostatky Putnova pojetí ještě výrazněji. Kdyby audiokniha zůstala jen u výběru Jirousových básní, nebo kdyby režie namísto odborníka na autorovo dílo zvolila ke Kaiserovi do dvojice profesionálního hlasového herce, mohla by výsledná nahrávka dopadnout mnohem lépe. Výsledek sice není vysloveně nepovedený, zejména díky Kaiserovu brilantnímu výkonu, k dokonalosti mu však leccos chybí.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Raven - skladatel, textař, zpěvák, rockový písničkář, kterého zdobí více než desítka sólových alb. Je podepsán pod divadelní scénickou hudbou, stejně jako pod hudbou k desítkám audioknih. Tentokrát se představuje sbírkou básní, které celý rok, s intervalem jednou týdně, zveřejňuje na sociálních sítích.
Hudebně-dramatické album ZvukoSochobásně obsahuje šestatřicet textů a básní Ivana Langera v jeho autorském podání s hudebním doprovodem kytaristy Norbiho Kovácse a violoncellisty Olina Nejezchleby. Langerovy trefné poznámky a poeticko-politické glosy výstižně i provokativně komentují aktuální politické a celospolečenské události a kauzy. Záměrem autora i jeho hudebních hostů je přimět k zamyšlení nad stavem současné společnosti…
Starozákonní Píseň písní bývá také nazývána Velepísní, či písní Šalomounovou – za autora této sbírky milostné lyriky je totiž tradičně považován právě král Šalomoun, který se prý inspiroval mnohem starší milostnou poezií staroegyptskou. Texty svatebních židovských písní se na Blízkém východě předávaly ústní tradicí již od starověku a samotná Píseň písní dodnes patří mezi pět…
Povídka Pražský chodec zakladatele moderní poezie, francouzského básníka Guillauma Apollinaira, je vstupní prózou souboru s názvem Kacíř a spol.

Recenze ze stejného žánru

Šestadvacetiminutová nahrávka povídky Pražský chodec, z pera klasika dvacátého století Guillauma Apollinaira, vznikla již v roce 1994. V digitální podobě ji však Radioservis vydal teprve loni. Byť se jedná o audioknihu starou již téměř tři desítky let, ani současní posluchači by si tento audiální klenot neměli nechat ujít. 
Politik, autor několika knih (převážně sebraných facebookových statusů) a také básnické sbírky. A nyní i audioknižní interpret. Ivan Langer připravil audiální verzi své knihy Sochobásně. Tři čtvrtě hodiny dlouhou četbu pod názvem Zvukosochobásně vydal Galén a načetl sám autor.
Za autora slavné sbírky milostné lyriky, Písně písní, bývá považován přímo král Šalamoun, k jehož době vlády se vznik starozákonního literárního "artefaktu" váže. I když například Židé interpretují vztah ženicha a nevěsty jako alegorii vztahu Boha a Izraele, křesťané vztahu Ježíše a církve, krásu textu necháme nejlépe vyplout, pokud se od všech možných podobných čtení…
Muzikant, zvukový mistr a přes třicet let také výrazná postava autorské písně Vladimír Kučera si zvolil umělecké jméno Raven, které vedle všech ostatních významů odkazuje k jedné z nejslavnějších básní všech dob, Havranovi Edgara Alana Poea. Přestože Ravena budeme právem vnímat především jako originálního hudebníka, už jen texty na prozatím deseti albech, která vydal, dávají…

Dále od recenzenta

S prózami reflektujícími život v turbulentním dvacátém století se u nás v posledních letech doslova roztrhl pytel. Příběhy obyčejných lidí (a zejména žen) v období nadvlády komunismu nebo nacismu nejen přibližují nedávnou historii a osvětlují průběh, příčiny a následky tehdejších událostí široké veřejnosti, ale také čtenářsky stále táhnou jako málokteré jiné téma. K těm, kdož…
Jedna noc ve společnosti nešťastného manželského páru: prominentních straníků v totalitním Československu snažících se přežít čistky v padesátých letech. Dvojici dožene do mezní situace nejen nefunkční manželství, ale hlavně přítomnost vozu tajné policie venku na ulici a odposlechu – ucha – přímo v domě. Hodinovou orwellovsky dystopickou audiohru, která je nesmírně silnou adaptací neméně působivé…
Wellsův román Stroj času patří k základům science fiction a celé literární fantastiky. A byť se podobné často říká o mnoha dílech, toto je jeden z mála případů, kdy jde o tvrzení nezpochybnitelné a stoprocentně pravdivé. Po audiálním zpracování nejslavnějšího autorova díla Válka světů a věhlasné knihy Ostrov doktora Moreaua vydává Tympanum Stroj času jako třetí audioknihu…
Šestadvacetiminutová nahrávka povídky Pražský chodec, z pera klasika dvacátého století Guillauma Apollinaira, vznikla již v roce 1994. V digitální podobě ji však Radioservis vydal teprve loni. Byť se jedná o audioknihu starou již téměř tři desítky let, ani současní posluchači by si tento audiální klenot neměli nechat ujít. 

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Magorské modlitby
Ivan M. Jirous byl nejen duchovní vůdce undergroundu, vězeň, básník a magor, ale též velký modlitebník. Z Magorovy summy jsou vybrány nejlepší básně duchovní a seřazeny shora dolů: Nejprve Bůh ve třech podobách – Stvořitel, Vykupitel a Utěšitel. Poté nebeské zástupy neboli „katolický panteon“ – andělé, Panna Maria, „svatí staří“ a „svatí noví“, nekanonizovaní (a často nekanonizovatelní). Konečně ten, kdo se modlí – zase ve třech polohách: hříšník – vzpurník –vděčník. Nejsou to jen osobní modlitby Magorovy, ale magorské modlitby. Konkrétní jména a reálie si každý modlič může nahradit svými. Martin C. Putna o katolické literatuře, undergroundu, kontrakultuře i Magorovi psal. Netají, že s Magorem se znal.
Přejít nahoru