Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Maigret znovu na scéně

Datum: 

Autor recenze: 

Maigret a jeho mrtvý
Maigret a jeho mrtvý

Zvukový Maigret je u nás neodmyslitelně spjat s rozhlasovými dramatizacemi režiséra Jiřího Horčičky a herectvím Rudolfa Hrušínského. Přestože byla postava věhlasného komisaře pařížské kriminálky svěřena i jiným hercům, pro řadu posluchačů se dodnes Maigret rovná Hrušínský. Možná proto si vydavatelé netroufali vstoupit s odvážně odhalenými lýtky do stejné řeky a natočit romány Georgese Simenona v nové zvukové podobě.

Výjimkou až doteď byla vlastně jen nahrávka Maigretovy dýmky z roku 2002 v interpretaci Miroslava Moravce. Loni před Vánoci se ale o audioknižní znovuoživení klasické detektivní látky pokusilo vydavatelství OneHotBook případem Maigret a jeho mrtvý, který interpretačně svěřilo Janu Vlasákovi.

Podíl na zařazení do dramaturgického plánu vydavatele má jistě nejen dlouholetá obliba zmíněných rozhlasových dramatizací a detektivek vůbec, ale patrně i fakt, že k novému nastudování Maigretových případů přistoupili i britští televizní tvůrci. Podobně jako tomu bývá u filmových premiér, lze i v případě Maigreta očekávat zvýšený zájem a není proto od věci podsunout divákům nové televizní série i novou audioknihu. Volba hlavního představitele sice není u OneHotBook tak šokující jako u ITV, přesto si ale vydavatel nejspíš vyslouží nejednu rozhořčenou reakci od posluchačů přivyklých rozhlasové klasice.

OneHotBook totiž pro svého Maigreta zvolilo formát jednohlasé četby. To je samozřejmě v porovnání s Horčičkovými rozhlasovými dramatizacemi ten největší rozdíl a pro řadu posluchačů bude hlavním hlediskem k porovnávání. Tím druhým bude pochopitelně herecké ztvárnění hlavní postavy – Hrušínský jí přiřknul výrazné charakteristické rysy, čímž se téměř dokonale s komisařem ztotožnil. Obě tato srovnání jsou ovšem naprosto bezpředmětná. Dramatizaci, tedy upravený literární text rozepsaný mezi několik postav, s ruchy a zhruba hodinovou stopáží nelze srovnávat s jednohlasou četbou původního textu, a stejně tak nelze srovnávat ani herecký výkon v dramatizaci s interpretací jediného narátora. Jsou to dva zcela odlišné způsoby adaptací a dva zcela odlišné způsoby herecké práce.
 

Na Janu Vlasákovi tedy nebylo nahradit Rudolfa Hrušínského; neměl k tomu ani prostor. Jeho úkolem bylo pojmout Simenonův román tak, aby byl pro posluchače srozumitelný a atraktivní. To se mu podařilo i přes skutečnost, že zrovna Maigret a jeho mrtvý nebývá zařazován mezi ty nejpovedenější maigretovky. Jan Vlasák je profesionál a dostane-li se mu správné příležitosti, umí textu dodat další rozměr: připomeňme jeho part v Atlasu mraků, a především Muže jménem Ove. Na tyto „role“ sice Maigret poněkud ztrácí – Vlasák u něj nemá tolik příležitostí k humoru a k jízlivé ironii, s níž dokáže dokonale pracovat, přesto ale umí i v intimním prostředí nahrávacího studia vytvořit iluzi prostoru, času a postav. Ty změnou intonace přehledně odlišuje, ne nepodobně tomu, jak to dokázal Ladislav Frej v Herkulovských úkolech pro Hercula Poirota.

banner 1200x150

Hlas Jana Vlasáka je velmi dobře identifikovatelný i pro laika a stejně tak je jeho tvář, zejména díky účinkování v televizních seriálech, známa široké veřejnosti. Je tedy logickým krokem, že vydavatelství OneHotBook přimělo Jana Vlasáka k tomu, aby Maigretovi propůjčil i svou podobu. Objektivem Tomáše Zumra tedy vznikla série kostýmních fotografií, které jsou použity na přebalu Maigreta a jeho mrtvého i chystaného případu Je tu Felicie. Je to další z velmi zdařilých pokusů o propojení interpreta s knihou i jinak než pouze hlasem.

Nový Maigret a jeho mrtvý může být možná zklamáním pro vyznavače dnes již klasických rozhlasových dramatizací, rozhodně ale nezarmoutí ty, kteří si chtějí detektivní romány poslechnout v původní podobě. Vypravěčem je jim Jan Vlasák, který i přes to, že Maigret zřejmě nebude jeho životní auditivní rolí, odvádí velmi dobrý výkon. Přejme si, aby se vydavatelství OneHotBook podařilo natočit s ním i další maigretovky – vzhledem k Simenonově spisovatelské aktivitě je z čeho vybírat.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Na masakr před pracovní agenturou, kdy maskovaný řidič v ukradeném mercedesu úmyslně najel do fronty nezaměstnaných, nikdo hned tak nezapomene. Často na něj myslí i detektiv ve výslužbě Bill Hodges, který musel při odchodu do důchodu odložený případ předat svým kolegům. Když ale dostane vychloubačný dopis, jehož pisatel se k vraždám přiznává, nechá se vyprovokovat,…
Annu, přítelkyni Ludmily z Vartemberka, trápí podivné sny. V pitoreskním reji se jí zjevuje dílna obklopená skálami a démon, který se necudně zmocňuje jejího těla. Její otec povolá exorcistu, jenže Ludmila ví, že Anna není blázen. Začne se vyptávat v okolí Bezdězu a záhy narazí na znepokojující fakt, že něco podobného zažily i jiné urozené…
Dvě vraždy stačí, drahoušku! „Vrah má možná ještě jed. Může nás otrávit všechny. Musím je vyburcovat, aby měli znovu strach, aby se začali bát jeden druhého.
Jo Nesbø tentoraz prekvapuje a opäť dokazuje svoje majstrovstvo. Hrdinom jeho najnovšieho románu nie je fenomenálny vyšetrovateľ Harry Hole, ale mechanik Roy Opgard, ktorý žije na rodinnom statku hlboko v nórskych horách. Jeho mladší brat Carl sa po rokoch vracia domov z Ameriky s plánom postaviť luxusný hotel, ktorý by upadajúcej oblasti opäť vdýchol život.…

Recenze ze stejného žánru

Detektivní romány s židovskou tematikou píše Petr Eidler od roku 2015 a od loňského roku jeho romány vycházejí též audioknižně. Smrt konvertity, čili třetí díl série, představuje návrat ke komorním případům a opět se jedná o velmi komfortní posluchačský zážitek.
Lukáš Hlavica má jako interpret případů Hercula Poirota na kontě již více než desítku titulů, stejně tak i režisér Michal Bureš, pod jehož vedením se romány s belgickým detektivem od roku 2017 natáčejí. Jejich spolupráce je tak zárukou jednak herecky zdatné interpretace, jednak příjemného posluchačského zážitku. O to více zamrzí, že ani Hra na vraždu…
Bianca Bellová patří bezesporu k nejznámějším a nejúspěšnějším tuzemským prozaičkám. Zejména její román Jezero, za který získala několik prestižních cen, a který byl přeložen do množství jazyků, jí zajistil místo na piedestalu současné české literatury. V letošním roce však vydala román dost odlišný od své dosavadní tvorby. Ostrov, který také vyšel v audioknižní podobě.

Dále od recenzenta

Nemohu jinak, než hned v úvodu připomenout svou letní recenzi na audioknihu Tatínek není k zahození. Vše, co jsem v ní napsal, v podstatě platí i pro aktuální titul vydavatelství Audioberg Tatínek 002. Ten je, pochopitelně, jejím volným pokračováním - další pěticí příběhů o hodném a statečném tatínkovi, který dokáže vyřešit i ty nejnepředstavitelnější problémy.
"Posluchejte, Watsone! Nezdá se vám na jeho hlase něco podivného?" "Proboha Holmesi, vždyť je to.." "Ano! Celou dobu jsme to slyšeli, ale byli jsme snad hluší!"
Několikeré zvukové adaptace téhož literárního díla je možno potkávat i na našem malém audioknižním trhu. Poslechnout si lze hned několik verzí Saturnina, Tří mužů ve člunu, o těch spoustách Malých princů ani nemluvě. Netroufám si ze své pozice ani odhadnout, jakým způsobem si mezi nimi vybírá posluchač, který se rozhoduje pro svou první audioknihu.
U příležitosti dvacátého výročí úmrtí Františka Nepila se Supraphon odhodlal k novému vydání audioknihy Dobré a ještě lepší jitro. Třináct fejetonů ze stejnojmenné sbírky si posluchači mohli poprvé poslechnout už roku 1985 z gramofonové desky. Dva texty museli oželit majitelé magnetofonových kazet a později dokonce i ti, kteří si před třemi lety zakoupili znovuvydané album…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Již jako sedmnáctiletý psal publicistické články, proslavil se však především 84 detektivními romány s hlavní postavou komisaře Maigreta. Celkem napsal asi 400 románů a přes 1000 povídek.
Maigret a jeho mrtvý
Jednoho únorového dopoledne vyruší komisaře na stanici podivný telefonát. „Odpusťte, prosím... Mé jméno by vám nic neříkalo. Neznáte mě, ale znal jste mou ženu Ninu... Haló! Musím vám to všechno říct strašně rychle, protože on možná přijde...“ Vyděšený mladý muž přebíhá postupně po Paříži ze sklípku do bistra, odtud do restaurace a z hospody do kavárny, čímž se snaží setřást své pronásledovatele a z každého zařízení volá na policii z místního telefonního aparátu. Je si totiž jistý tím, že ho sleduje někdo, kdo ho má v úmyslu zabít. Jakkoli absurdně to zní, podivná naléhavost v hlase volajícího přiměje Maigreta vzít situaci vážně. Vydává se po stopách telefonátů a zapojído pátrání celé své oddělení, přesto však nedokáže vraždě zabránit. Brzy zjistí, že tato smrt souvisí s jinými násilnými činy ve městě, kterých se dopouští organizovaná skupina. Mohlo by jít o imigranty? Možná jsou dokonce z Československa...
Přejít nahoru