Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Koncert pro šestatřicet hlasů

Malevil
Malevil

Na audioknižním trhu existuje celá řada jednohlasých či vícehlasých četeb. Dramatizací či dramatizovaných, lépe řečeno dialogizovaných četeb se ovšem mnoho neobjevuje. Výjimkou jsou rozhlasové nahrávky přejímané vydavatelstvím Radioservis, či občasné nahodilé počiny některých jiných vydavatelů.

Mnohohlasá adaptace totiž znamená nutnou důkladnou přípravu a náročnou práci a pochopitelně také nemalou finanční zátěž a dlouhou návratnost.

V případě více než deset hodin dlouhého opusu Malevil se sešly dvě příznivé okolnosti: herec a režisér Jan Jiráň, který se takovým projektům věnuje soustavně, a péče vydavatelství Kristián Entertainment, které sice nechrlí jednu audioknihu za druhou, o to větší důraz ale klade na výběr látky a kvalitně odvedenou práci. Však si připomeňme tituly jako Forrest Gump či Hrabalovy Postřižiny.

V postapokalyptickém románu Roberta Merleho z roku 1972 sledujeme příběh malé skupiny lidí, která se zrovna sešla v pevnosti Malevil, aby se zde stala svědkem výbuchu ničivé, snad atomové bomby. Merle příběh zasadil do blízké budoucnosti, tedy do druhé poloviny 70. let. Vypravěčem je majitel Malevilu Emanuel Comte, pod jehož vedením se skupinka snaží přežít, vybudovat nové společenství, přehodnocovat do té doby jasné principy morálky a zároveň i čelit nepřátelským vpádům dalších skupinek přeživších lidí.

Režisér Jan Jiráň pojal tento silný příběh opravdu velkolepě a obsadil šestatřicet hlasů. O hudbu se postaral Vratislav Šrámek, o zvuk, efekty, mix a střih Ladislav Reich, jehož jméno můžete znát z řady rozhlasových projektů. Vedle ne tak frekventovaných hereckých jmen, jakými jsou třeba Lubor Šplíchal, Barbora Vyskočilová, Martin Janouš či Kryštof Nohýnek, můžeme v nahrávce slyšet i jejich ostřílenější kolegy: Jiřího Lábuse, Danielu Kolářovou, Jaromíra Medunu, Terezu Bebarovou a další. Příležitostným vypravěčem je Jaroslav Plesl v roli tajemníka Tomáše, hlavním tahounem příběhu je však Martin Myšička, který v roli hlavního hrdiny bez problémů přechází z partu vypravěče do hraných dialogů.
 

banner 1200x150

Jan Jiráň vedl všechny herce svědomitě, jejich charaktery jsou velmi dobře vykreslené. Fulbert Jiřího Lábuse je prohnaný pletichář, Menou v podání Daniely Kolářové je kategorická, hašteřivá žena. Pak je tu prchlivý Tomáš podání Jaroslava Plesla, sveřepý Meyssonier Jana Hartla, distingovaná Judita v pojetí Taťjany Medvecké, živočišný Peyssou Miroslav Táborského, vznětlivý Colin Kamila Halbicha, koketující Catie Terezy Bebarové, retardovaný Momo Pavla Tesaře, uvážlivý Marcel Jaromíra Meduny, vyplašený Jaquete Jana Meduny, poněkud úlisní Gazel a Lebbles Mojmíra Maděriče a Jana Přeučila, či bezskrupulózní Armand Michala Pavlaty. Posledně zmíněný herec je ostatně důkazem o notné délce natáčení – rok příprav, dva roky ve studiu. Michal Pavlata je jediným účinkujícím, který se vydání nahrávky bohužel nedožil.

Při tak velkém množství postav románu, jakým Malevil je, je pochopitelné, že si několik herců zahrálo více úloh. U menších rolí nelze nic namítnout, nepatřičné je to pouze u Pavla Tesaře, který hraje jednu ze stěžejních postav, retardovaného Moma, a zároveň byl obsazen i do role člena městské rady. V tomto případě by bylo lépe, kdyby za něj zastoupil jiný herec, třeba zrovna režisér Jan Jiráň.

Hudba Vratislava Šrámka je vhodně zkomponovaná, režisér jí ovšem příliš nadužívá. Je určitě dobré použít hudbu na konci kapitol, při změnách nálady, při čtení dopisů, ve vypjatých situacích, v Malevilu je ale mnohdy užita zcela bezúčelně – zkrátka najedou začne znít, aniž posluchač tuší proč.

Dalším kamenem úrazu této jinak precizně připravené dramatizace je přílišná a zbytečná popisnost. Slyšíme, že se spustí déšť, vypravěč k tomu ještě sdělí „v tom se spustil déšť“. Vypravěč řekne „v tu ránu někdo zaklepal“ a ozve se zaklepání. Taková popisnost se po čase stává rušivou, posluchači bere imaginaci, brání jeho fantazii. Bohužel i se zvukovým prostředím se pracovalo poněkud úsporně, takže při hovorech u večeře lze slyšet stejnou sekvenci zvuků, tedy cinkot příborů a opakované nalévání vody do sklenic. Na druhou stranu odlišení situací venku, ve sklepě, v kostele apod. je provedeno zcela jasně.

Přes zmíněné nedostatky je Malevil ojedinělým a jen těžko přehlédnutelným a přeslechnutelným počinem, který si posluchačkou pozornost jistě zaslouží.

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha recenze: 

Další recenze této audioknihy

Idylický francouzský venkov, kde se sklenkou vína v ruce v zapadajícím slunci obhlížíte své panství, není pro konec světa disponovaný. Nebudou se zde řítit k zemi výškové budovy, protože hrad je na katastrofy stavěný. Drancování obchodů nehrozí, neboť sklepy jsou zásobené. A když dojde nafta a přeruší se dodávky elektřiny, vyvedou se ze stájí koně…

Audioknihy ze stejného žánru

DRSNÁ GALAKTICKÁ HRA. VÍTĚZNOU KARTU MÁ TEN, KDO PODVÁDÍ! Vítejte v Centrálním impériu. V impozantní říši obývané několika mimozemskými rasami, v níž po předchozích brutálních mezihvězdných válkách doputovalo pomyslné žezlo do rukou lidí.
Je po válkách, které nikdo nevyhrál. Většinu planety vymazaly výbuchy jaderných bomb a tam, kde lidé přežili, je situace stále horší – šíří se hlad, chaos, otrokářství a postapokalyptické kulty.
Po vydání mezinárodního knižního bestselleru a uvedení filmové adaptace (která byla nominovaná na Oskara v sedmi kategoriích) vychází Marťan amerického spisovatele Andyho Weira také jako audiokniha. Četbu nahrávky si mezi sebou rozdělili herci Jan Zadražil v roli Marka Watneyho a Jan Vondráček jako „hlas ze Země“.
Nejpůvabnější kniha velmistra žánru Roberta A. Heinleina stále zůstává čtivým dobrodružstvím a je po právu řazena mezi klasiku žánru sci-fi.

Recenze ze stejného žánru

Děj románu Richarda Mathesona Já, legenda je situován do Los Angeles a začíná lednem 1976. Dnes, takřka po padesáti letech, lze vyprávění o posledním z lidí mezi upíry považovat za stejně zásadní dílo věnované vampirismu, jako to nejklasičtější, tedy Brokerova Draculu, proti kterému se hlavní hrdina Robert Neville vymezuje. Jan Dolanský interpretoval příběh o nesmrtelné…
Debut argentinské spisovatelky Agustiny Bazterricy s názvem Znamenitá mrtvola se po celém světě setkává s rozporuplnými reakcemi. K tomuto dystopickému románu se vážou takové přívlastky jako „šokující“, „nechutný“, „kontroverzní“, „úchylný“ nebo „zvrácený“. Navzdory tomu – nebo možná právě proto – si prvotina v roce 2017 odnesla vítězství v prestižní literární soutěži Clarín. 
Mezi favority ceny Audiokniha roku 2021 bezesporu patřil Spasitel Andyho Weira. Sci-fi titul od knižního vydání rezonoval s očekáváním čtenářské obce namlsané populárním a již zfilmovaným Marťanem a poněkud zklamané mezititulem Artemis. Audioknižní zpracování Spasitele připravilo vydavatelství Témbr a předkládá ji publiku ve dvacetihodinové nekrácené verzi v podání Lukáše Hlavici.
Katniss by mohla za jiných okolností chodit do školy a řešit obyčejné potíže. To by ale nesměl svět tak, jak ho známe, zmizet a místo něj existovat postapokalyptická civilizace, v níž jsou životní podmínky zcela odlišné. Namísto školní brašny tak Katniss nosí na zádech luk a šípy a načerno loví lesní zvěř, aby uživila rodinu.

Dále od recenzenta

Paní plukovníková prožívá stáří v malebné vesničce vzdálené padesát kilometrů od Helsinek. Mohly by to být idylické dny, kdyby za ní měsíc co měsíc nejezdil nezvedený synovec se svými kumpány, nezanechával po sobě takovou spoušť a nepřipravil tetu o důchod. Stará dáma se jednoho dne rozhodne z vesničky uprchnout.
Od počátku devadesátých let chrlí různá vydavatelství tu lépe, tu hůře dramaturgicky zvládnuté zvukové nosiče s tvorbou Jana Wericha, ať už zachycují jeho hlas samotný, nebo v tandemu s Jiřím Voskovcem či Miroslavem Horníčkem.
Tvorby Miroslava Horníčka si nesmírně považuji a samotného mistra humoru ctím. Můj obdiv není jistě nekritický, ale zatím se nestalo, že bych u něj narazil na něco, co by se mi vyloženě příčilo. Platí to dokonce i pro období znormalizovaných let sedmdesátých, ani tehdy se totiž Horníček nepodbízel.
Nepatřím k pamětníkům doby, kdy v časopisu ABC vycházel na pokračování původní komiks Václava Šorela  Vzpoura mozků. Dovedu si však představit, že to v oněch 70. letech, v době normalizačního marastu, musela být událost. Proto jistě řada pamětníků zajásala, když byl tento komiks přepracován do podoby rozhlasového seriálu a koncem května roku 2012 na pokračování…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Malevil
Jeden z nejpoutavějších příběhů francouzské literatury druhé poloviny 20. století konečně vychází i v audioknižní podobě. V režii Jana Jiráně, v hlavní roli s Martinem Myšičkou, uslyšíte dalších 34 vynikajících českých herců, kteří vám ve více než 10 hodinách  odvyprávějí  příběh o malém společenstvu z idylického francouzského venkova, který se během okamžiku promění v přízračnou krajinu.
Přejít nahoru