Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Faustovská variace z nacistické éry

Datum: 

Autor recenze: 

Mefisto
Mefisto

Číst tzv. klasiku už dávno vyšlo z módy a její předkládání čtenáři (potažmo posluchači) už je dnes zřejmě mnohem víc vedeno účelem pomoci při plnění školních povinností než nějakým větším zájmem. Jistě se není čemu divit, protože málokterý text přežije svou generaci, natož třeba sto let. Ale občas se přece jenom stane, že to či ono geniální dílo promluví k dnešnímu čtenáři s touž naléhavostí jako v době svého vzniku.

Klaus Mann byl synem slavného nobelisty Thomase, levicově orientovaným intelektuálem, válečným veteránem v uniformě armády Spojených států, ale také homosexuálem, který svou identitu nikdy plně nepřijal a kterého rozkol mezi realitou a vlastní představou slušné společnosti dovedl k neřešeným depresím a nakonec i k sebevraždě. Svou nejvýznamnější prózu Mefisto, román jedné kariéry napsal v roce 1936, kdy také v exilovém nakladatelství Querido Verlag v Amsterodamu vyšla.
 
Děj zasazený do atraktivního divadelního prostředí se soustřeďuje na Hendrika Höfgena, talentovaného herce, jehož megalomanské pojetí vlastní osobnosti, ale i materiální prospěchářství jsou posilovány velmi vágní představou o dobru a v podstatě absencí morálky. Toto osobnostní nastavení ho dovede od komunisticky smýšlejícího idealisty k posluhování režimu, který v Německu etablovaly špičky NSDAP po roce 1933. Formálně se jedná o tzv. roman à clef, klíčový román, který se na základě smyšleného příběhu vyjadřuje ke své současnosti a v němž jsou ukryty analogie a paralely, jejichž odhalování může být roztomilou kratochvílí pro přemýšlivého čtenáře. Mannova spisovatelská zručnost ovšem z této aktuality dokázala učinit dílo zcela nadčasové a obecně platné.
 
Každý román má i svou vlastní historii, která je v tomto případě šťavnatá, zajímavá a do jisté míry skandální. Předobrazem hlavního antihrdiny byl totiž bývalý manžel spisovatelovy sestry, faustovský herec a pozdější chráněnec Hermana Göringa Gustaf Gründgens. Pikantní je, že to byl on sám osobně, kdo stál za zákazem vydání Mefista v poválečném Německu, čímž krom jiného přispěl i k prohloubení Mannových psychických problémů, a tudíž i jeho rozhodnutí o dobrovolném odchodu z tohoto světa. Vysloveně jako vtip pak působí fakt, že i Gründgens skončil svůj život následkem předávkování léky (s jistou dávkou pochyb, zda se spíš než o sebevraždu nejednalo o nešťastnou náhodu).
 

 
Ohledně toho, jak, proč a díky komu byla kniha na indexu, je to ostatně trochu složitější: v roce 1964, rok po Gründgensově smrti, totiž nejnovějšímu pokusu o vydání zabránil jeho adoptivní syn, který o dva roky později dosáhl absolutního soudního zákazu jakékoli budoucí publikace. Toto justiční tabu prolomil odvážný krok hamburského nakladatelství Rowohlt. Román, který do té doby po Západním Německu koloval buď ve východoněmeckém vydání z roku 1956, nebo dokonce jako samizdatový strojopis, se právem stal přes noc bestsellerem.
 
Tyto zajímavé, až bulvární konotace však nesmí zastínit to, co je na Mefistovi z dnešního pohledu nejzajímavější: totiž pečlivě promyšlená, do hloubky prozkoumaná a s jistou dávkou odtažitého, chladného pochopení i cynického sarkasmu podaná zpráva o člověku bez morálního kompasu, který smýšlí, žije a také se chová čistě utilitárně. Který žije bez svědomí, přestože si amorálnost i konsekvence svého jednání uvědomuje, byť nedokáže beze zbytku domyslet, jakým způsobem a nakolik slouží ještě něčemu mnohem horšímu, než je jeho vlastní prospěch.
 
První česká zvuková verze románu vznikla v roce 1993 v pražském studiu Českého rozhlasu jako zajímavá dramatizace Jiřího Hubičky, v níž v režii Vladimíra Tomeše exceluje v hlavní roli Pavel Soukup, ale která poskytla výtečné herecké příležitosti i řadě dalších, například Josefu Vinklářovi v menší, ale výrazné roli básníka von Mucka, který zcela propadl nacismu. Nezkrácená jednohlasá četba se k publiku dostává až nyní, kdy román v překladu Anny Siebenscheinové a v přesvědčivě věcném podání Jana Vlasáka vydalo Tympanum. Interpretačně, ale i zvukově prvotřídní nahrávka vznikla ve studiu Soundguru v režijní a technické supervizi Jana Koukala, který nechal vyniknout Vlasákově nejsilnější stránce: uměřenému, řemeslně bezvadnému vyprávění, které pouze na konci jednotlivých kapitol předěluje krátkými smyčcovými hudebními vstupy. V plné síle tak v uších publika rezonuje mimořádný text, jehož obsah je stále nepříjemně aktuální.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Pytláci Ruda Aksamit a Vašek Kala, kteří v panice zabijí hajného, se vydávají na útěk před spravedlností i před vlastním svědomím. Obklopeni lesem jsou nejprve opojeni volností, nezměrnou krásou a silou přírody, ale postupně je začnou pronásledovat výčitky a situace je pudí k páchání dalších zločinů. Když pro ně les přestane být přátelským útočištěm, propadnou…
Francouz Henri Charrière byl v roce 1931 nespravedlivě odsouzen za vraždu na doživotí, strávil dvanáct let v trestanecké kolonii na Ďábelských ostrovech, uprchl a dvacet let poté popsal svůj příběh v bestselleru, jehož filmová verze se Stevem McQueenem v titulní roli obletěla svět.
Fantazijní příběh Jiřího Trnky má pět dětských hrdinů, dále pět slonů, jednoho zlomyslného kocoura, jednoho trpaslíka a spoustu psů, kteří si do tajemné zahrady, kde se dějí zázraky, chodí pít psí víno..

Recenze ze stejného žánru

Nejednou byla na tomto místě vyzdvihována snaha vydavatelství Radioservis, přinášet posluchačům ty nejvybranější archivní skvosty ze zlatého rozhlasového fondu. Vděčnou studnicí jsou adaptace klasických románů, kterým Rozhlas vždy věnoval patřičnou péči. V době normalizace takto vznikla řada pozoruhodných dramatizací ruské klasiky v podání těch nejlepších herců.
V kontextu vydavatelské činnosti OneHotBook působí Remarquova slavná próza takřka až nepatřičně. Literární klasika, kterou bychom spíše čekali u pozastavené (?) ediční řady Mistři slova vydavatelství Bookmedia, ovšem dostala pevné režijní vedení a procítěnou interpretaci.
Zmíníte-li mezi zasvěcenými rozhlasovými tvůrci, či mezi znalci mluveného slova název Vojna a mír, vrátí se vám řada superlativů: propracovaná stereofonní inscenace, dramatizace kvalitně přepsaná pro rozhlas, skvostné herecké obsazení, precizní režie legendárního Jiřího Horčičky.
Tak jako z moderní české meziválečné prózy vyčnívají jako svébytný originál jazykově pestré romány Vladislava Vančury, vyčnívají podobným způsobem z té slovenské prózy Dobroslava Chrobáka, byť – vinou poměrně krátkého života – do určité míry jen jako nikdy nenaplněný příslib.

Dále od recenzenta

Mladá policejní vyšetřovatelka Lucie Henebelleová tak trochu pátrá na vlastní pěst a vydá se bez zákonného důvodu prohledat dům podezřelého násilníka Ramireze. Ten ji však překvapí a ona ho i pod dojmem toho, co v domě viděla, celkem bez rozpaků zastřelí. Nyní je na jejím kolegovi Franckovi Sharkovi, aby vymyslel, jak si s touhle patálií poradit.
​Michael Romancov, politický geograf působící na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy a na pražské Metropolitní univerzitě, vstupuje do veřejného prostoru různými komentáři a analýzami pravidelně již řadu let. Svůj písemný styl pravidelně vybrušuje na stránkách Deníku N, kde jeho autorská stránka čítá kolem sedmdesáti článků. Je proto logické, že ucelenou podobu svých dřívějších textů a přednášek…
Základní poučka historiografie sice zní zcela pominout otázku „co by se stalo, kdyby“, zároveň každý dobrý historik přinejmenším neveřejně přizná, že tato otázka je z hlediska oboru nejzajímavější. Podobnou si položili autoři mystifikačního výletu do československých dějin, který vede po stezkách, jež nikdy neexistovaly, a umně propojuje pět úžasných, žánrově těžko zařaditelných povídek, jimž rozhodně…
Po propracovaném portrétu Reinharda Heydricha Kat, který miloval hudbu přichází hudební publicista Robert Rytina s další skvělou historiografickou audioknihou. Titul vydavatelství Tebenas Andělé s vlčím cejchem. Slavní hudebníci ve stínu hákového kříže přináší jedenáct portrétů a jeden dvojportrét hudebníků, kteří se tak či onak ušpinili hitlerovským režimem.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Mefisto
Román jedné kariéry Životní příběh talentovaného umělce, který – hnán touhou po slávě – uzavře smlouvu s ďáblem v podobě nacistů nastupujících v Německu k moci.
Přejít nahoru