Vyhledat
Metro 2033
Metro 2033

Pročítáme-li si světy sci-fi literatury, stěží můžeme nabýt dojmu, že nás čekají příznivé (natož světlé) zítřky. Postapokalyptická podoba blízké budoucnosti tvoří i základ příběhu bestselleru Metro 2033 Dmitryje Glukhovského.

Glukhovského román má bezpochyby atraktivní stavební materiál. Podzemní dráhy moskevského metra se skládají z celé řady „jednotek“ a s nimi pak může autor docela flexibilně nakládat. Dílčí stanice tak utvářejí jakési obdoby států, reflektují rozličná společenská uspořádání a ideologie. Vycházejí z nich navíc i nové postavy, s nimi další minipříběhy a konflikty. V neposlední řadě se Glukhovský opírá o vývojový vyprávěcí vzorec spojený s prostorem, když své postavy do prostředí „uzamyká“. Vyjít ven na povrch neznamená naději k přežití. Naopak, patrně právě pokusem nahlédnout na skutečné nebe se kdysi umožnilo, aby zlo shora vstoupilo do metra. A tam začalo bujet…

Autor využívá ještě druhý velmi tradiční vzorec pro budování děje – cestu. Z bodu A do bodu B. Vesměs kvůli záchraně někoho nebo nějaké skupiny lidí. Kombinace cesty a škály zastávek metra (a tedy dílčích etap příběhu) na jedné straně Glukhkovský dociluje toho, aby jeho román byl pestrý, na straně druhé oslabuje promyšlenější a pevnější ústřední dějovou linii. Ta, při své nahotě, je u Metra 2033 docela prosťounká, obyčejná a vlastně i nudná.

Román tak osciluje mezi dvěma čtenářskými emocemi. Ponuré prostředí metra, různorodost postav, ideologií, střetů a možností, kudy by se mohl hlavní hrdina (a příběh s ním) ubírat dokáží velmi vtahovat do čtení/poslechu knihy. Srozumitelný popis toho všeho, ale i fakt, že moskevské metro není zase tak vzdálené tomu našemu, napomáhá k sžití a autenticitě. Nicméně řada kolizí působí poněkud vykonstruovaně, nebo prvoplánově. Když už střet ideologií, tak samozřejmě potřebujeme komunisty, nacisty, nihilismus nebo naopak touhu po svobodě. Znaky, s nimiž autor pracuje, jsou odzkoušené, jednoznačně identifikovatelné. Glukhovský zkrátka vzal již funkční/ověřené ingredience a smíchal je, nezkoušel a nehledal alternativní cesty a nebudoval žádný vlastní svět. A i co se týče ústřední zápletky se spokojil s málem. A tohle vše může vést k rozčarování a postupnému nabývání pocitu, že Metro 2033 doposlouchat ani nemusíte.
 

banner 1200x150

Úmyslně jsem nyní použil slovo doposlouchat, neboť Metro 2033 se dočkalo zvukového zpracování. Podstatnou informací je interpret. Filip Čapka, kterého známe už z Norského dřeva nebo Velkého Gatsbyho se zprvu zhostil textu až s jakýmsi odstupem a chladem. Dokonce jisté dialogové pasáže postrádaly odlišný vnitřní rytmus a působily až zbrkle. To vše se ale mění, jeho přednes začíná více dramatizovat, stále však uměřeně, „neherecky“. A působí to tak ve vztahu ke knize velmi vhodně. Ostatně jako i zvukový/hudební doprovod, vsuvky, které se tu a tam objeví a spoluutvářejí znepokojivý „svět“, v němž se pohybujeme.

Kniha je nezkrácená, má zhruba 17 a půl hodiny, tempo vyprávění spíše pomalu plyne a vyžaduje jistou dávku shovívavosti – s tím, že řadu prvků už budete znát odjinud a že opravdové tempo získá kniha až v úplném finále.

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Ve světě budoucnosti lidstvo zvítězilo nad nemocí, stárnutím a nakonec i nad smrtí. Nikdo neumírá a Zemi hrozí přelidnění. Jedinými, kdo může ukončit život, jsou tak „smrtky“. Dva mladí lidé, Citra a Rowan, jsou vybráni, aby se stali učedníky tohoto řemesla – což je role, po níž ani jeden z nich netouží. Musí si osvojit…
Po vydání mezinárodního knižního bestselleru a uvedení filmové adaptace (která byla nominovaná na Oskara v sedmi kategoriích) vychází Marťan amerického spisovatele Andyho Weira také jako audiokniha. Četbu nahrávky si mezi sebou rozdělili herci Jan Zadražil v roli Marka Watneyho a Jan Vondráček jako „hlas ze Země“.
Úžasný objav! Jedna pilulka nahradí 9 hodín spánku. Budúcnosť patrí tým, ktorí nepotrebujú spať. Budúcnosť patrí Vigilom.
DRSNÁ GALAKTICKÁ HRA. VÍTĚZNOU KARTU MÁ TEN, KDO PODVÁDÍ! Vítejte v Centrálním impériu. V impozantní říši obývané několika mimozemskými rasami, v níž po předchozích brutálních mezihvězdných válkách doputovalo pomyslné žezlo do rukou lidí. Daniel Hankerson je geneticky vylepšený příslušník císařské rodiny, ale raději než na rodinný vliv a peníze se vždy spoléhal na svou schopnost…

Recenze ze stejného žánru

S audioknihami Jana Kotouče už se setkáváme nějaký ten čas. Zatímco jedna z jeho románových sérií roste i na poli audioknih už čtvrtým rokem, dvě další, které dosud existovaly jen knižně, odstartovaly letos. Největším a zatím nejpříjemnějším překvapením je však jeho standalone román Strnadův efekt.
Kristýna Sněgoňová patří mezi ty autorky české literární fantastiky, jejichž díla se nejenže dočkají i audioknižního vydání, ale dokonce na něj ani nečekají nijak dlouho. Možná, že se poštěstí a v den vydání třetího dílu její série Města si budeme moci rovnou vybrat, zda knihu nebo poslech. Druhý díl řady, který nese název Země v troskách, je…
Je jen málo současných tuzemských divadelních fenoménů. Inscenace Divadelního spolku Kašpar v Divadle v Celetné Růže pro Algernon, ovšem patří mezi ně. Jevištní dramatizaci novely Daniela Keyese zvládli mnozí z nás vidět už kolikrát, možná i s půvabným „stínovým“ překladem do znakové řeči. Už od roku 1993 v ní v hlavní roli exceluje Jan Potměšil,…
Ještě do nedávna jsme mohli v audioknižním prostředí narazit na příběhy Jana kotouče pouze ve dvou zvukem vydaných antologiích a románech z jedné knižní série. Letos ale Kotoučovy audioknihy začaly přibývat jako houby po dešti. Hranicemi impéria to začalo a nutno říct, že začátek je to velmi slibný, byť bohužel ne brilantní.

Dále od recenzenta

Za velkými osobnostmi stojí velké příběhy. Steve Jobs, ať už firmu Apple milujete či nenávidíte, nabízí příběh na několik knih. Není proto překvapením, že se jich pár v posledních letech urodilo.
"...jediní opravdoví lidi, co znám, jsou blázni, blázni do života, ukecaní blázni, cvoci k spasení, ti, kteří chtějí mít všechno – a hned!, kteří nezívají a neříkají věci-co-se-sluší, ale hoří, hoří, hoří jako ta báječná rachejtle...” Zdá se, že Jack Kerouac ve svém putování odkryje jiskru, která nejednomu čtenáři změní život. Znám takové. Nepočítám se…
Po svém francouzském vydání se kniha Muž, který chtěl být šťastný zařadila na vedoucí místa v oblasti duchovní literatury. S odstupem deseti let vychází u nás díky vydavatelství Rybka Publishers i ve zvukové verzi a má tak možnost ovlivnit, či přímo změnit další životy.
Tomáš Sedláček se proslavil objemnou a objevnou Ekonomií dobra a zla, vedle této ucelené práce však pravidelně publikuje krátké komentáře, úvahy a eseje. Ty nashromáždil do sborníku, patrně prvního z řady, nazvaném Druhá derivace touhy. I pro ni je typické mezioborové nahlížení na ekonomii a na lidskou společnost.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Ruský spisovatel a žurnalista se věnuje převážně žánru sci-fi a magického realismu.
Metro 2033
První díl mezinárodně úspěšné dystopické série ruského spisovatele a novináře Dmitryho Glukhovského nazvaný Metro 2033 vychází jako audiokniha v podání herce Filipa Čapky.
Přejít nahoru